Skills as didactic configuration of teachers training in Primary Education

Main Article Content

Daniel Martínez Castillo
Armando Acosta Iglesias

Abstract

This article reveals the systematization and análisis undertaken by the authors on the process of development of professional skills, with emphasis on the construction of items, in the training of teachers in primary education in the subject Labor education, as well as didactic and methodological actions. The work is based on the Dialectical–Materialist method in Historical–Cultural Approach of Vygotsky and his followers, in the man–society, the General Didactic and the curret situation presents in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Castillo, D., & Acosta Iglesias, A. (2013). Skills as didactic configuration of teachers training in Primary Education. Mendive. Journal on Education, 11(3), 315–321. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/610
Section
ARTICLES

References

Alonso, C. et al. (1994). Los estilos de aprendizajes: procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero. Bilbao. España.

Brito, H. (1990). Capacidades, habilidades y hábitos. Una alternativa teórica, metodológica y práctica. La Habana. Primer Coloquio sobre la Inteligencia. I.S.P. Enrique José. Varona. La Habana. Cuba.

Bringas, J. A. (1999). Propuesta de Modelo de Planificación Estratégica Universitaria. Ciudad de la Habana. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de la Habana. Cuba.

Castellanos, D. et al (2001). Hacia una concepción de aprendizaje desarrollador. ISPEJV. Colección Proyectos. Ciudad de La Habana.

Ferrer Madrazo, M.T. (2002). Modelo para la evaluación de las habilidades pedagógicas profesionales del maestro primario. Tesis en opción al grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana.

Fuxá Lavastida, M.M, y Hernández, C. (2004). Estrategia de Enseñanza Aprendizaje ¿cómo proyectarla en el Currículo de Formación de Maestro? Editado por el grupo de investigación de la Comprensión y el Aprendizaje. Pinar del Río

Miyares, E. (2008). Diccionario Básico Escolar. Centro de Lingüística Aplicada. Santiago de Cuba. 8. Mulet (2010). Fundamentos psicológicos, pedagógicos y gnoseológicos de las habilidades profesionales pedagógicas. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos37pedagogicas/habilidades-pedagogicas2.shtml. (Consulta 10 de diciembre, 2012).

Petrovsky, A. V. (1980). Psicología evolutiva y pedagógica. Editorial Progreso. Moscú.

Ruiz, J. (1998). La Dirección de los procesos educativos. Material de Estudio. Pinar del Río. Cuba.

Rubio Vargas, I. (2000). Estrategia didáctica del colectivo de año para la formación y desarrollo del sistema de Habilidades de estudio en la licenciatura en educación primaria. Tesis presentada en opción al grado científico de master en Ciencias de la Educación. ISP “Rafael María de Mendive”. Pinar del Río.

Silvestre, M y Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación.

Talízina, N. (1987). La actividad cognoscitiva de los escolares. CEPES. Universidad de la Habana.

Ugalde, L. 2003. El sistema de trabajo del director educacional zonal serrano pinareño. Vías para su mejoramiento. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de la Habana. Cuba.

Valera, O. (1989). La formación de hábitos y habilidades en el proceso docente-educativo. Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.

Valle Lima A. 2000. La dirección en educación. Apuntes. (Versión Electrónica). Ciudad de La Habana. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. MINED.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.