Professionalization of university students: new approaches to the course by encounter

Main Article Content

Sailí Rodríguez Fuentes
Taymí Breijo Worosz
Marlen Arencibia Castro

Abstract

Professionalization as a process is a requirement of social development and, as a trend, it is desirable because it guarantees higher quality in the professional performance of the teacher. Therefore, this article aims to systematize the main theoretical references of the professionalization process, in favor of the modes of action in students of the bachelor's degree in primary education in the modality Course by Encounters. A set of theoretical and empirical methods were used, which allowed to interpret from a materialistic dialectical logic the historical development that has had the process of professionalization and its contextualization in this degree, as well as substantiating the process under study. The integration of the instruments used has made it possible to identify shortcomings in the occupational behavior of these students, which prevent them from solving the vocational problems inherent in their teaching activity in educational institutions. The main results are the articulating character of the professionalization process in students of the bachelor's degree in Primary Education in the Course for Encounters, based on a more integral preparation, with attention to diversity and increasingly inclusive practices. In short, the process of professionalization must develop in students ways of acting, ways of proceeding that favor a competent professional performance, allowing them to be in accordance with the current educational requirements in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Fuentes, S., Breijo Worosz, T., & Arencibia Castro, M. (2025). Professionalization of university students: new approaches to the course by encounter . Mendive. Journal on Education, 23(1), e3967. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3967
Section
ARTICLES

References

Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, 58, 19-31. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

Baute, L. M., Iglesias, M., León, J. L., & Pérez, C. J. (2020). Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 178-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500178

Bermúdez, J. A. & Tristá, B. (2019). Experiencia pedagógica en el desarrollo de los modos de actuación profesional. Revista Varela, 19(53). https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/61/151

Calvo-Ferrer, J. R., & Muñoz-Villena, A. J. (2024). Evaluación de materiales didácticos y competencia traductora: Desarrollo y validación del cuestionario EMaCT para la profesionalización docente y discente en traducción e interpretación. Mutatis Mutandis. Revista Latinoamericana de Traducción, 17(1). https://doi.org/10.17533/udea.mut.v17n1a10

Enríquez, J. O., Cabrera, L., Cabrera, A. G. & Herrera, M. (2021). La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. Revista EduMeCentro, 13(2), 287-300. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077- 28742021000200287

Mendiri, P., Rebollo Quintela, N., & Losada-Puente, L. (2024). El bienestar escolar desde la experiencia del alumnado de educación Primaria. Educar, 60(1), 237-254. http://doi.org/10.5565/rev/educar.1818

Mercader, C. (2021). Profesionalización y empleabilidad: una relación necesaria. Educar, 57(1), 11-13. http://doi.org/10.5565/rev/educar.1329

Miranda, L. T. (2011). El modo de actuación profesional y su formación en las carreras pedagógicas. Varona, (53), 24-28.

Rivero, E. M., Carmenate, L. P., & León, G. A. (2019). La profesionalización docente desde sus competencias esenciales. Experiencias y proyecciones del perfeccionamiento académico de la Universidad Técnica de Machala. Revista Conrado, 15(67), 170-176.

Sánchez, T. (2024). Papel de la pedagogía y el modo de actuación de un profesional pedagógico. Revista Referencia Pedagógica, 12(1), 207-213. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/405

Sardina, E. (2023). La profesionalización del docente para la inclusión socioeducativa de educandos con trastorno de la conducta. Horizonte Pedagógico, 12(1). https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/download/279/526/1387

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.