The professional learning task for the training of a competent worker

Main Article Content

Luis Aníbal Alonso Betancourt
Vadim Aguilar Hernández
Miguel Alejandro Cruz Cabezas

Abstract

The objective analysis of the initial and continuous professional training of workers in today's world faces a series of challenges, among others, achieving the availability of graduates who are competent to fulfill the functions inherent to the work object of their profession. The objective of this article is to propose a procedure for the development of professional learning tasks for the training of a competent. A preexperimental quantitative research was carried out, using the methods of document review, observation, analysis, synthesis, hypothetical-deductive, systemic, the pedagogical pre-experiment and the Chi-square statistician (X2). A sample of 30 intermediate technical students in Industrial Mechanics from the municipality of Holguín, Cuba, was used, in which the improvement of learning results as competent workers was demonstrated. The result can be generalized at the national and international level according to the characteristics of the teaching-learning process aimed at the professional training of workers. It concludes by stating that the application of the procedure contributes to improving the quality of professional training (initial or continuous) of competent workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Betancourt, L. A., Aguilar Hernández, V., & Cruz Cabezas, M. A. (2023). The professional learning task for the training of a competent worker. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3229. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3229
Section
ARTICLES
Author Biographies

Luis Aníbal Alonso Betancourt, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas.  Profesor e Investigador Titular. Master en Pedagogía Profesional.

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

Miguel Alejandro Cruz Cabezas, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas.  Profesor e Investigador Titular. Master en Pedagogía Profesional.

References

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Libro Mundo. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes/

Alonso, L. A., Ortiz, A. L. Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina, 22(1). http://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739

Alonso, L. A.; Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, 19(2), 17-29 http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida (Didáctica). Recuperado de: https://www.conetadel.org

Ballesteros, V. A. (2020). Una aproximación inicial a los resultados de aprendizaje en educación superior. Revista científica 2(39), 259-261. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-22532020000300259

Bermúdez, R. y Pérez (2015). Pedagogía de la ETP. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Fontalvo, J., Delahoz, E. J. y De la Hoz, G. (2022). Resultados de aprendizaje y mecanismos de evaluación en los programas académicos de educación superior en Colombia. Revista Formación Universitaria, 15(1), 105-114. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-006202200010010

Guzmán, R., Brito, Y. y Fonseca, Y. (2019). Variantes didáctico-metodológica para la dirección del aprendizaje técnico- profesional en el contexto de la relación politécnico empresa. https://www.pedagogia.edu.ec

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V. Recuperado de: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Meneses, O. y Gutiérrez, A. (2016). La evaluación del aprendizaje: nuevas tendencias y retos para el profesor. Revista EDUMECENTRO, 8(4), 191-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700014&lng=es&tlng=es

Ortiz, A. (2017). Metodología del aprendizaje significativo, problémico y desarrollador. Hacia una Didáctica Integradora y Vivencial. España: Editorial Académica Universitaria.

Porta N. S., Tarrió, C. (2019). La capacitación para el desempeño laboral de los trabajadores productivos. Revista Pedagogía Profesional, 17(1). https://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php /rPProf/article/view/752

Quijije, P. y López, L. (2016). Tareas y competencias didácticas profesionales: reflexiones en las carreras de Ingeniería Comercial e Ingeniería en Sistemas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Did@scalia: Didáctica y Educación, VII(2). 181-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6644652

Sánchez, I. (2013). Tarea de aprendizaje interdisciplinaria: una alternativa en la formación del profesor de Biología-Geografía. Revista Conrado [seriada en línea], 10(43). pp. 31 -37. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/

Sánchez, Y. P., Campos, L. y Machado, D. (2018). Concepción didáctica de la tarea docente desarrolladora. Revista Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 6(1), 1-16. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1310

Silvestre, M. y Zilbersteins, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

Vidal, A. y Castillo, R. (2019). Formación de estudiantes de Medicina como tutores pares en aprendizaje basado en problemas. Revista de Educación Médica Superior, 33(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864 -21412019000300010&lng=es&tlng=es

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.