Practical training through University-Company integration: principles, scientific ideas and stages

Main Article Content

Armando Acosta Iglesias
Carlos Alberto Gato Armas
Jesús González Rodríguez

Abstract

The practical training of the university student is of utmost importance for the performance of the profession. In this training, the University-Company integration is essential, which has constituted a fundamental interest in the different careers of Higher Education in the world and in Cuba; this shared work has taken a boom in contemporaneity given the transformations in the economic-social sphere. Practical training is an essential component of the pedagogical process and every day it demands more from the support of both institutions. The objective of this work was to support a system of principles, scientific ideas and stages that intervene in the student's practical training, through the University-Company integration in the Bachelor of Education careers. Mechanics and Education. Electrical from the University of Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca", constituting this the main result of the investigative process. The research was carried out on a dialectical-materialist basis, in which theoretical and empirical methods such as historical-logical, inductive-deductive, analysis-synthesis, modeling, system approach, observation, documentary analysis and interview were used, which allowed a theoretical and practical study of the educational reality to arrive at this scientific result, which contributed to the preparation of students to face the professional problems demanded by the field of action of each career. It also made it possible to integrate theoretical knowledge into practice, as well as the development and consolidation of professional habits, skills and values, so that when they graduate they show adequate professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acosta Iglesias, A., Gato Armas, C. A., & González Rodríguez, J. (2021). Practical training through University-Company integration: principles, scientific ideas and stages. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1247–1264. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2672
Section
ARTICLES
Author Biographies

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar deel Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación

Carlos Alberto Gato Armas, Universidad de Pinar deel Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación

Jesús González Rodríguez, Universidad de Pinar deel Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Jefe de la Carrera de Licenciatura en Educación. Mecánica de la Facultad de Ciencias Técnicas.

References

Acosta Iglesias, A. (2012). Concepción didáctico-metodológica del proceso de enseñanza práctica de la Soldadura en la entidad productiva. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río, Cuba.

Abreu Regueiro, R. L. y Soler Calderius, J. (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Aguilar Hernández, V. y Mena Lorenzo, J. A. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive. Revista de Educación, 12(4), 442-449. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/736

Aguilar Blanco, Y.E., Mena Lorenzo, J.A. y Ramos Romero, G. (2021). Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 794-808. Disponible en https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2019). En las aulas se define el futuro de Cuba. Juventud Rebelde. Recuperado a partir de http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2019-01-26/en-las-aulas-se -define-el-futuro-del-pais

Ferreira, J. A., Mena Lorenzo, J. A., Acosta Iglesias, A y Mena Lorenzo J. L. (2019). La empresa, contexto esencial del proceso de formación profesional del ingeniero. Sus potencialidades educativas. Mendive. Revista de educación, 17(4), 604-618. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php /MendiveUPR/article/view/1710

Igartua Miró, M.T. (2017). La formación dual en el sistema educativo: balance y propuestas de mejora. Temas laborales: Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social, (137), p. 91-125. ISSN 0213-0750, Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6552299

Mena Lorenzo, J. A. (2012). La formación profesional compartida: un modelo de Educación Técnica y Profesional emergente. Mendive. Revista de Educación, 10(4), 293-301. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/559

Mena Lorenzo, J. A., Aguilar Blanco, Y.E y Mena Lorenzo, J. L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 167-182. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1526

Mena Lorenzo, J. A. y Mena Lorenzo, J. L. (Eds.). (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de for­mación profesional compartida universidad-institución productiva. La Habana: Editorial Universitaria.

Ministerio de Educación Superior (2016a). Plan de Estudio E. Carrera Licenciatura en Educación. Mecánica. MES: La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2016b). Plan de Estudio E. Carrera Licenciatura en Educación. Eléctrica. MES: La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución Ministerial No.2, Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. MES: La Habana, Cuba.

Ministerio de Justicia (2020). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Decreto 364. Ministerio de Justicia: La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.gacetaoficial.gob.cu/2020.pdf

Pérez Cordovez, J., Acosta Iglesias, A. (2020). La habilidad soldar en posición sobre cabeza: sistema de acciones para su desarrollo. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 485-498. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000300485

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.