The evaluation in the conditions of the Technical Professional Education shared polytechnic school labor entity

Main Article Content

Vadim Aguilar Hernández
Jorge Luis Ferrer Cosme
Jannet Pérez Triguero

Abstract

Evaluation is a very important category in the Pedagogical Process of Vocational Training because it allows to control and evaluate the results obtained. That is to say, to determine the degree of fulfillment of the educational objectives and to analyze the why of the same ones. This concept, in the everyday language of educational institutions, involves knowledge, skills and attitudes. In this sense, the main objective of the research was to characterize the evaluation process during work practices in the conditions of the Professional Technical Education (ETP) shared polytechnic school - work entity, given the insufficiencies existing at present with the inadequate application of the evaluation system by the teachers of the polytechnic school in conjunction with the specialists of the work entities. The explanatory character was assumed and a dialectical approach was adopted, consequently methods such as: document analysis, observation, interview and survey were used. As a result, it was possible to design a methodology for the evaluation in the conditions of the polytechnic school - labor entity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar Hernández, V., Ferrer Cosme, J. L., & Pérez Triguero, J. (2019). The evaluation in the conditions of the Technical Professional Education shared polytechnic school labor entity. Mendive. Journal on Education, 17(3), 357–372. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1640
Section
ARTICLES
Author Biographies

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

Jorge Luis Ferrer Cosme, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

Jannet Pérez Triguero, Directora del Centro Provincial de Estudios Laborales IPEL

Ingeniera en Agronomia

Master en Agroecología

Profesor: Auxiliar

References

Abreu, R. (2004). Pedagogía Profesional y Educación Continua del trabajador en formación, ISPETP, La Habana. Curso No. 57. Congreso Internacional Pedagogía, p.5

Abreu, R. y Soler, J. (Ed.) (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Acosta, A. (2012). Componentes culturales y humanos que intervienen en el proceso de enseñanza práctica de la soldadura en la entidad productiva. Pedagogía Profesional, 12 (1) 73-88. URL:https://www.google.com/search?q=revista+electr%C3%B3nica+pedagog%C3%ADa+profesional&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Aguilar, V. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive, 12 (4),442-449 URL:http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/author/submit/2?articleId=1525.

Aragón, A. (2015). Desafíos de la Educación Técnica y profesional cubana actual. Conferencia magistral en el II taller nacional “La Pedagogía profesional y su Influencia en el desarrollo socioeconómico”. UCP Rafael María de Mendive, 3 de febrero de 2015 CD.ROM Memorias del evento

Ferrer, J. L. (2016). Contenido de evaluación de la calidad del proceso de formación inicial de la especialidad Mecánica Industrial. Orbita Científica, 22 (91), 25-32 URL: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/login?source=%2Findex.php

%2FrOrb%2Farticle%2Fview%2F497%2F727

Flores, P., Fuentes, D., y Mujica, S. (2016). Los beneficios de las buenas prácticas laborales en las empresas. Recuperado el [23-01-2018] dehttp://www.elempleo.com/co/noticias /investigacion-laboral/las-practicas-laborales-utiles-negocio-o-requisito-universitario-5403repositorio.uchile.cl/handle/2250/144683

Hernández, E.; Mena, J. A., González, E. y Aragón, A. (2015). Integración Escuela politécnica-empresa: un imperativo de la ETP cubana actual. La Habana: Sello Editorial Educación Cubana.

León, M. (2013) Resultados parciales del Proyecto Nacional “La formación de la fuerza laboral calificada de nivel medio. Vías para su perfeccionamiento”. La Habana: UCPETP Diciembre 2013

Martí, J. (1976). Escritos sobre educación. La Habana: Ciencias Sociales

Mena y León Coro (2014), Relación demanda - formación profesional: su

importancia en la orientación hacia las profesiones de nivel medio, en

Revista Digital Mendive No 48. Sección Diálogo Pedagógico, p. 3.

Mena, J. A. (2015). La integración Escuela Politécnica – Empresa. Libro Curso 18

Congreso Internacional. Pedagogía 2015.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.