The process of pedagogical training of the teachers of the Provincial Center of Medical Genetics

Main Article Content

Sahily Miñoso Pérez
Vadim Aguilar Hernández
Irenia Blanco Pérez

Abstract

In this article, a study was carried out on the pedagogical training of the teachers of the Provincial Center of Genetics who teach the genetic médical subject and work as teachers of the students of the University of Médical Sciences of Pinar del Rio in order to transmit their professional experiences. In this sense, the main objective of the article was to characterize the current state of the training process for the pedagogical training of teachers of the provincial center of Genetics. The investigative process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods were used at the theoretical level, at the empirical and statistical-mathematical level, such as: historical and logical, the system approach, modeling, analysis and synthesis, analysis documentary, observation, survey, interview, and descriptive statistics, percentage analysis, the methodological triangulation technique was used, which allowed the diagnosis of the educational reality. For the development of the diagnosis, we worked with a sample made up of 15 teachers from the provincial center of Genetics; 3 directors of Genetics. The results obtained allowed us to verify the strengths and weaknesses that characterize the current state of the pedagogical training process of the teachers of the provincial center of Genetics, necessary premises for the search for solutions that allow improving said process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miñoso Pérez, S., Aguilar Hernández, V., & Blanco Pérez, I. (2023). The process of pedagogical training of the teachers of the Provincial Center of Medical Genetics. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3213. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3213
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sahily Miñoso Pérez, Centro Provincial de Genética Médica

Lic en Biologia

Jefa del Laboratorio de Citogénetica

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

Irenia Blanco Pérez, Centro Provincial de Genética Médica

Lic en Biologia

Citogénetica

References

Añorga, J., y colaboradores (2010). Glosario de términos de la Educación Avanzada. Material en soporte digital. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona". La Habana, Cuba.

Díaz-Canel, M. M. (2019). Discurso pronunciado en la clausura de la II sesión extraordinaria de la IX legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular (13 de abril). Periódico Juventud Rebelde, día 14 de abril, pps 2 y 3.

Hernández, R., y Mendoza, C. P. (2018): Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V.

Machín Hernández, O., Gato Armas, C., & Pérez Triguero, J. (2015). La capacitación para el desempeño profesional de especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección de Trabajo en Pinar del Río. Mendive. Revista de Educación, 13(4), 508-515. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/787

Mena, J. A., y Mena, J.L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida universidad-institución productiva. Congreso Universidad 2020. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

MES (2019). Resolución 140. Reglamento de la Educación de Posgrado en la Educación Superior de la República de Cuba. La Habana: MES

Milán, D., García, M., Cabrera, C., Hernández, Y., Rodríguez, Y, Miralles, E. (2020). Perspectiva de profesores y estudiantes de Medicina sobre la implementación de las estrategias curriculares. Revista de Educación Médica Superior 34(3). http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2111

Pérez, J. Aguilar, V. Fernández, C. (2022). Capacitación para los especialistas en trabajo y seguridad social. Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico”, 11(2), http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/223/404

Valerga, M. y Trombetta, L. (2019). Evaluación por competencias en la Facultad de Medicina en el Ciclo Clínico. Rev. Asoc. Méd. Argent;132(1): 20-23, https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1009984

Vidal, A. y Castillo, R. (2019). Formación de estudiantes de Medicina como tutores pares en aprendizaje basado en problemas. Revista de Educación Médica Superior, 33(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300010&lng=es&tlng=es

Zayas Acosta, R., Pérez Torres, J., Camejo León, F., & Pacheco Ruíz, G. (2021). Fundamentos de un modelo de capacitación a educadoras de la infancia prescolar que dirigen la Educación Física. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1229-1246. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2562

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.