The process of professional improvement in environmental education of primary teachers in Ghana

Main Article Content

Daniel Agbogbo
Taymi Breijo Worosz
Jorge Luis Mena Lorenzo

Abstract

The interest in raising the quality of educational systems raises the urgency and need to overcome teachers and professionals in this sector. At present it becomes more urgent in the area of Environmental Education, since initial training in an emergent way causes insufficiencies and shortcomings of a theoretical and methodological order associated with other organizational, economic and social problems that lacerate the quality of the environment as a whole. teaching-learning process. In particular, in Ghana, the analysis of this problem is focused, which contrasts with the situation of the education sector, exacerbated by the COVID-19 pandemic. The objective is to characterize the process of professional development in environmental education of primary teachers in Ghana. Methods such as historical-logical, documentary analysis and procedures of analysis and synthesis, and induction and deduction were used. As a result of the study, the main features of the process studied in the current evolution of the educational system of that country were determined, and inherent and transcendent aspects for its transformation were distinguished.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Agbogbo, D., Breijo Worosz, T., & Mena Lorenzo, J. L. (2023). The process of professional improvement in environmental education of primary teachers in Ghana. Mendive. Journal on Education, 21(1), e2991. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2991
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Taymi Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río,

Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. Universidad de Pinar del Río,

Jorge Luis Mena Lorenzo, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Universidad de Pinar del Río

Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Universidad de Pinar del Río, Cuba

References

Afiba, G. (2017). The Implementation of the Basic School English Curriculum: The Case of the Cape Coast Metropolis in Ghana. Journal of Education and Practice, 8(8), 166-175.

Agbogbo, D. (2020). Estrategia metodológica para la superación de los maestros primarios en la educación ambiental en Dabala, Ghana. (Tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma de Baja California, México.

Akyeampong, K., Djangmah, J., Oduro, A., Seidu, A. y Hunt, F. (2007). Access to basic education in Ghana: the evidence and the issues. https://www.researchgate.net/publication/277237141_Access_to_Basic_Education_in_Ghana_The_Evidence_and_the_Issues

Albareda, S. y Gonzalvo, M.M. (2013). Competencias genéricas en sostenibilidad en la educación superior. Revisión y compilación. Revista de Comunicación de la SEECI, (32), 141-159.

Alhassan, A.M. (2014). Teachers' Implementation of Inclusive Education in Ghanaian Primary Schools: An Insight into Government Policy and Practices. Advances in Social Sciences Research Journal, 1(2), 115-129.

Andarcio, E., Vigil, P. y Mijares, L. (2021). Educación ambiental en la comunidad: mitigación de micro-vertederos en zonas residenciales. Opuntia Brava, 13(2), 33-46. http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/1126

Añorga, J. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA, (58), 19-31. https://scholar.google.com.cu/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=OJtC1sIAAAAJ&citation_for_view=OJtC1sIAAAAJ:mVmsd5A6BfQC

Armah, P. H. (2017). Teacher education and professional learning in Ghana. The Institute for Education Studies (IFEST), Accra. Research Report, 1-11. https://www.academia.edu/34610560/TEACHER_EDUCATION_AND_PROFESSIONAL_LEARNING_IN_GHANA

Asamblea General de la ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. (217 [III] A). París. http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/

Azcárate, P., Navarrete, A. y García, E. (2012). Aproximación al nivel de inclusión de la sostenibilidad en los currículos universitarios. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 16(2), 105-119.

Barrón, Á., Navarrete, A. y Ferrer, D. (2010). Sostenibilización curricular en las universidades españolas, ¿ha llegado la hora de actuar? Eureka sobre enseñanza y divulgación de las Ciencias, 7(Nº extra), 388-399.

Bernaza, G.L, Troitiño, D.M. y López Z.S. (2018). La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana, MES: Editorial Universitaria.

Bonilla, A.L., Arencibia, M. y Pereda, I.F. (2020). La educación ambiental: un componente esencial de la formación inicial del licenciado en Educación Primaria. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 3(1): 26-34. DOI: https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.72

Cárdenas, J.R., Castillo, M., y Rodríguez, G. (2021). La educación ambiental, vía para el vínculo del proceso de enseñanza-aprendizaje con la localidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación, XII (5, Edición Especial), 49-61.

Chávez, J A. (2017). Introducción a la Pedagogía. Bogotá, Colombia: Plaza Editores.

Companioni, J. y Rodríguez, F. (2017). Superación de los docentes de ciencias agropecuarias en el uso de los recursos informáticos. Márgenes, 5(2), 82-97. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/590

Cruz, Y., Pulido, E. y García, B.D. (2021). El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 257-271. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2095

De la Cruz, R., Páez, M.C. y Rodríguez, M.A. (2022). Sistematización de experiencia en la educación ambiental: el concurso por el Día Mundial del Agua. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 139-157. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/

De Pedro, E. (2020). Conocer y conocernos. Una propuesta en torno al cuerpo y el arte en el contexto de educación infantil en Ghana. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/41230/TFG-B.%201424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fragoso, A.J., Santos, I. y Aguiar, E. (2017). La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde un enfoque ecosistémico. VARONA, (Edición Especial), 1-10. http://www.redalyc.org/artículo.oa?id=360657468022

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Paulo: Paz e Terra S.A.

Gobierno de Ghana. (2012). Plan Estratégico para la Educación 2010-2020. Volumen 1: Políticas, Estrategias, Enseñanza, Financiación y Volumen 2: Estrategias y Programa de Trabajo. Accra, Ministerio de Educación, Gobierno de Ghana. http://planipolis.iiep.unesco.org/sites/planipolis/files/ressources/ghana_esp_2010_2020_vol1.pdf

Gogo, P.K., Guzmán, O. y Caballero, T. (2019). Alternativas de educación ambiental para el manejo de los residuos sólidos en Ghana. Maestro y Sociedad, 16(2), 1815-4867.

Instituto de Estudios Políticos, IPS. (28 de mayo de 2021). La COVID amplía la brecha de aprendizaje de niñas rurales en Ghana. https://ipsnoticias.net/2021/05/la-covid-amplia-la-brecha-de -aprendizaje-de-ninas-rurales-en-ghana/

Lugo, A.C., Álvarez, C. y Estrada, C. (2021). Una metodología para fortalecer la educación ambiental. Mendive. Revista de Educación, 9(2): 476-492. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2281

Luis, L., y Jiménez, C.L. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html

Mahama, M. y Márquez, J.L. (2020). La preparación del profesor de secundaria para el desempeño profesional en la República de Ghana. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 430-444. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1890

Márquez, D.L., Linares, E.M. y Jaula, J.A. (2021). Contribución a la educación ambiental comunitaria desde una maestría en Gestión Ambiental. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 493-505. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2321

Ministerio de Educación Superior, MES. (2019). Reglamento de Posgrado. RM 138-2019 y la RM 140-2019.La Habana. Cuba.

Ministry of Education of Ghana (2018). French curriculum for primary schools (basic 1-6). Accra: NaCCA. Recuperado de: http://nacca.gov.gh/wp-content/uploads/2019/04/FRENCH-B1 -B6.pdf

Ministry of Education of Ghana (2019). Science curriculum for primary schools (basic 4-6). Accra: NaCCA. https://ghstudents.com/wp-content/uploads/2019/04/SCIENCE-UPPER-PRIMARY-B4-B6.pdf

Miranda, A.C. (2014). Educación ambiental en el proceso de enseñanza-aprendizaje en Primaria, Secundaria y Preuniversitario. Revista Vinculando, 1-10. https://vinculando.org/ecologia/educacion-ambiental-en-el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-en-primariasecundaria-y -preuniversitario.html

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2017). Sistematización de nuevas experiencias sobre educación ambiental con enfoque integral en América Latina. Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe. ONU https://formacionambientalpnuma.files.wordpress.com/2017/11/reporte_experiencias_2017.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G. 2681-P/Rev.), p. 27.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2014). Teaching and Learning: Achieving Quality for All EFA Global Monitoring Report. París, Unesco. http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/reports

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2012). Educación para el Desarrollo Sostenible: Libro de consulta. París.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (22 de mayo de 2021a). La Unesco quiere que la educación ambiental sea un componente clave de los planes de estudio para 2025. https://es.unesco.org/news/unesco-quiere-que-educacion-ambiental-sea-componente-clave-planes-estudio-2025

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (20 de mayo de 2021b). Declaración de Berlín sobre la Educación para el Desarrollo Sostenible. https://en.unesco.org/sites/default/files/esdfor2030-berlin-declaration-es.pdf

Pérez, J., García, J.R. y Cuní, B.J. (2017). Sistema de actividades para el desarrollo de la Educación Ambiental en la comunidad El Jagüey. Mendive. Revista de Educación, 15(2), 214-225. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1109

Pérez, N., y Oviedo, V. (2019). Medio ambiente, medio ambiente urbano y Administración Pública. Universidad de La Habana [online], (287), 175-184. http://scielo.sld.cu/pdf/uh/n287/0253-9276-uh-287-175.pdf

Solís, C. y Valderrama, R. (2015). La educación para la sostenibilidad en la formación de profesorado. ¿Qué estamos haciendo? Foro de Educación, 13(19), 165-192. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.008

Tilbury, D. (2012) Higher education for sustainability: a global overview of commitment and progress.En GUNI Higher Education in the World 4: Higher Education's Commitment to Sustainability from Understanding to Action. PallgraveMacmillan, 18-28.

Ull, Mª (2014). Competencias para la sostenibilidad y competencias en educación para la sostenibilidad en la educación superior. Uni-pluri/versidad, 14(3), 46-58.

Vilches, A., y Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la Universidad: el reto de la formación del profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(2), 25-43.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.