The humanist formation of the primary teacher: cuban experience/La formación humanista del maestro primario: experiencia cubana

Main Article Content

Marlen Arencibia Castro
Taymi Breijo Worosz
Manuel Ismael Cruz Ordaz

Abstract

The humanistic training process of the primary teacher is a necessity in the face of the challenges imposed by the current moments in order to achieve a more just, equitable and inclusive society, which requires taking advantage of the potential offered by the teaching-educational process from the demands of the model of the professional. During the improvement of the initial training process, several generations of study plans have been applied, in which their transversal nature and their impact on the dissimilar career processes can be appreciated, taking into account the economic and sociocultural changes that have taken place both in the national and international context. The present review article aims to characterize the historical evolution of the humanistic training process in students of the Bachelor of Primary Education career, through the use of the historical and logical method, the documentary analysis and the analysis and synthesis procedures and the induction and deduction. As a result of the study carried out, the main features of the humanistic training process of the students in the different study plans of the Bachelor of Primary Education career were determined. The investigation carried out allowed to conclude that humanistic training is a process that implies the development of knowledge, skills, convictions, modes of action with a humanistic sense, love of the human being and the profession, that guides its transformative and educational activity and that it should be intentional, systemic and contextualized to the object of their profession and professional pedagogical problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arencibia Castro, M., Breijo Worosz, T., & Cruz Ordaz, M. I. (2021). The humanist formation of the primary teacher: cuban experience/La formación humanista del maestro primario: experiencia cubana. Mendive. Journal on Education, 19(3), 1014–1030. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2319
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Marlen Arencibia Castro, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento Primaria. Profesora Auxiliar

Taymi Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior

Manuel Ismael Cruz Ordaz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Departamento Educación Primaria.

References

Arias, D. (2016). Enseñanza sobre el conflicto y la violencia política: Aportes desde la formación humanista y la imaginación narrativa. En: Diego Hernán Arias Gómez & Frank Molano Camargo (Compiladores). Escuela y Formación Humanista. Miradas desde la investigación educativa. (pp. 175-191). Bogotá D.C.: Editorial Kimpres Ltda. Universidad de la Salle. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fceunisalle/20170117010004/escuelay_ formación_ humanista.pdf

Bonilla, A., Breijo, T., y Cruz, J. M. (2017). La formación histórica del maestro primario: una necesidad en los momentos actuales. Mendive. Revista de Educación, 15(3), 342-351. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1162

Cabrera, J. (2018). Epistemología de la creatividad desde un enfoque de complejidad. Educación y Humanismo, 20(35), 113-126. DOI: http://dx.10.17081/eduhum.20.35.3127

Caicedo, R., Caicedo, M., Céspedes, J. & Jaime, R. (2016). Estrategia sociopedagógica para la formación del técnico superior en Enfermería en Ecuador. MEDISAN, 20(5), 1-8 Recuperado de: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/rt/printerFriendly/739/html

Camacho, Y.C. (2018). Mediación en conflictos: retos en la formación permanente del maestro primario. Revista de Mediación 11(2), e10. Recuperado de: https://revistademediacion.com/wp-content/uploads/2018/07/Revista22-e6.pdf

Castro, N., Delgado, H. & Espinosa, A. (2016). La evaluación en el aula desde la formación humanista. En: Diego Hernán Arias Gómez & Frank Molano Camargo (Compiladores). Escuela y Formación Humanista. Miradas desde la investigación educativa. (pp. 114-134). Bogotá D.C.: Editorial Kimpres Ltda. Universidad de la Salle. La evaluación en el aula desde la formación humanista. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fceunisalle/20170117010004/escuelay_formación_humanista.pdf

Castro, G., Sierra, J.J., Valdés A.I., Cardoso L.E., Carmenate O.L. (2017). Niños con implante coclear. Las buenas prácticas en la formación inicial profesional del maestro primario. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(6). Recuperado de: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3187

Castro, G., Sierra, J.J. (2018). La formación inicial del maestro primario para la atención a escolares con implante coclear. Revista Mendive, 16(3), Versión On-line ISSN 1815-7696. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000300365

CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Chacón, N. (2006). La formación de valores morales. Propuestas de experiencias concretas. La Habana: Centro de Estudios Educacionales; ISPEJV.

Escamilla, C. & Quintero, D. (2016). El lado oculto de la formación para el trabajo: Formación por Competencias y Formación Humanista. En: Diego Hernán Arias Gómez & Frank Molano Camargo (Compiladores). Escuela y Formación Humanista. Miradas desde la investigación educativa. (pp. 13-29). Bogotá D.C.: Editorial Kimpres Ltda. Universidad de la Salle. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce unisalle/20170117010004/escuela y_ formación_ humanista.pdf

Espinoza, E., Caamaño, R., Aguilar, N., Aguilera, W., Cuenca. D. y Flores, Ch. (2020). Formación humanística de los estudiantes de la carrera de educación básica. Universidad Técnica de Machala, Ecuador, 41(02). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/338969343

Ferrer, M.T., Roque. D., Pérez, M.L. (2016). La formación del maestro de la educación infantil después del triunfo de la Revolución Cubana. VARONA, Revista Científico-Metodológica (62), 1-15. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657458011.pdf

Gallardo,E. (2018). El maestro tutor: actor primordial en la formación del Licenciado en Educación Primaria. Revista Mendive, 16(3). ISSN. 1815-7696. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n3/1815-7696-men-16-03-336.pdf

González, L., Recio, P.P. (2017). La formación de maestros primarios. Reflexiones desde etapas anteriores a 1959. VARONA, Revista Científico-Metodológica. ISSN: 1992-8238, núm. esp., 1-9. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657468008.pdf

Guadarrama (2001). Humanismo en el pensamiento latinoamericano. La Habana, Cuba. Editorial de Ciencias Sociales.

Güemez, F., Chang. A. (2016). Concepción pedagógica de contenido humanista en la formación permanente del profesor de MGI. Rev haban cienc méd, 15(2). versión On-line ISSN 1729-519X. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/994

Hernández, I., Ferro, B. (2015). Formación humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(3), 491-508. Recuperado de http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2239

Hernández, R; Infante, M (2015). La formación humanística y humanista en los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. Lima Perú, 9(2). Recuperado de http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/405

Lastres, E. (2020). La formación humanista en la educación superior. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (junio 2020). ISSN:1989-4155 En línea: https://www .eumed.net/rev/atlante/2020/06/formacion-humanista.html

Loret de Mola, E., Pino, D. & Nordelo J. (2015). La formación humanística en las carreras universitarias cubanas. Revista Humanidades Médicas, 15(1). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000100002

Malpica, D., Plata, L. & Ramírez, J. (2016). Una mirada humanista a la representación de la autoridad en la práctica docente. En: Diego Hernán Arias Gómez & Frank Molano Camargo (Compiladores). Escuela y Formación Humanista. Miradas desde la investigación educativa. (pp. 147-158). Bogotá D.C.: Editorial Kimpres Ltda. Universidad de la Salle. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170117010004/escuela_y_ formación_ humanista.pdf

Mendoza, L. (2005). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En L. Mendoza Portales, Didáctica de las Humanidades (pp. 1-18). La Habana:Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (1988). Plan del Proceso Docente. (PPD) "A". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Impresoras Gráficas s-/ e.

Ministerio de Educación. (1990). Plan del Proceso Docente Educativo. (PPDE) "B". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Impresoras Gráficas s-/ e.

Ministerio de Educación. (1992). Plan de Estudio "C". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Material digital.

Ministerio de Educación. (2009). Adecuaciones del Plan de Estudio "C". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Material digital.

Ministerio de Educación. (2010). Modelo del profesional plan de estudio "D". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Material digital.

Ministerio de Educación. (2012). Programa Director para la Educación en el Sistema de Valores de la Revolución Cubana. Formato digital.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional plan de estudio "E". Carrera: Licenciatura en Educación Primaria. Material digital.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Orientaciones metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación. Primaria. Plan "E". Comisión Nacional de Carrera. Material digital.

Molano, F. (2016). El humanismo en perspectiva histórica. En: Diego Hernán Arias Gómez & Frank Molano Camargo (Compiladores). Escuela y Formación Humanista. Miradas desde la investigación educativa. (pp. 13-29). Bogotá D.C.: Editorial Kimpres Ltda. Universidad de la Salle. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fceunisalle/20170117010004 /escuela_y_ formación_ humanista.pdf

Ortiz, M.J., López, J y Álvarez, A.B. (2016). La formación humanista de los estudiantes de ciencias pedagógicas. Didáctica y Educación. VII(6), Edición Especial 291. ISSN 2224-2643 Recuperado de: https://www.google.com/search?client=firefoxbd&q=LA+FORMACI%C3%93N+HUMANISTA+DE+LOS+ESTUDIANTES+DE+CIENCIAS+PEDAG%C3%93GICAS

Ortiz, M.J., Izaguirre, R. y Alejandre, S.N (2018). La contextualización sociocultural de la formación humanista en la carrera Licenciatura en Educación Marxismo Leninismo e Historia. Transformación, 14(1), 21‐32. Recuperado a partir de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1678

Pérez, C (2016). La formación humanista de estudiantes universitarios, necesidad del desarrollo social cubano. VARONA, (63),1-11.[fecha de Consulta 7 de Septiembre de 2021]. ISSN: 0864-196X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657459010

Pérez, K., Rodriguez, I. y Aquirino, A. (2020). La formación humanista desde la Historia de Cuba. Educación Media Superior, 34 (3) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412020000300012&lng=es&nrm=iso

Rodríguez, R. (2015). Estrategia de formación humanista-martiana en la carrera de Licenciatura en Cultura Física. Cuba. La Habana. Editorial Universitaria. Disponible en internet. https://www.google.com/search?q=Rodr%C3%ADguez%2C+R.+%282015%29.Estrategia+de+formaci%C3%B3n+humanista -martiana+en+la+carrera+de+Licenciatura+en+Cultura .

Rodríguez, R. (2018). El proceso de formación humanista de los profesionales de Cultura Física. Revista Educación, 42(2). Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/27920

Rodriguez, Y., Ferrer, M.T. (2018). La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (66). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000100006

Sánchez, A. (2015). Percepciones de docentes sobre la Educación Humanista y sus dimensiones. Pontificia Universidad Católica del Perú. Revista Educativa Hakademos, 8(17), Recuperado de: http://www.hekademos.com/hekademos/media/articulos/17/01.pdf

Sánchez, V., & Pérez, M. C. (2017). La formación humanista. Un encargo para la educación. versión On-line ISSN 2218-3620. Universidad y Sociedad 9(3). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300041

Varona, E. (1927). Con el eslabón. Manzanillo. Biblioteca Martí.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.