Problems of distance postgraduate academic training at the University of Havana
Main Article Content
Abstract
Postgraduate education is responsible for planning, designing, and implementing the continuing professional development and lifelong learning of professionals who have earned university degrees. It employs a variety of methodological resources; among them, distance education offers an access and training opportunity for professionals who must balance their education with other responsibilities in their daily lives and work, ensuring that none takes precedence over the other. In this educational modality, students and professors do not need to be in the same place at the same time; students complete program activities and receive guidance and tutoring according to their individual needs. It is a complex process, regulated by the Ministry of Higher Education and supported by methodological resources developed by Higher Education Institutions recognized by the Ministry. Scientific research on distance education is conducted from the perspectives of education and social sciences, contributing to its theoretical and methodological development, as well as to the evaluation and validation of implementation experiences. This work presents theoretical and methodological aspects of the problem, describes its empirical expression at the University of Havana, establishes essential elements for the design of the study, and offers conclusions as a closing of the proposal, along with the bibliography used.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
CRES. (2018). Declaración de la CRES. III Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe. http://www.cres2018.unc.edu.ar
Díaz Ferrer, Y., Cruz Ramírez, M., Pérez Pravia, M. C., & Ortiz Cárdenas, T. (2020). El método criterio de expertos en las investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), 12. http://revistas.uh.cu/rces/article/view/2227
Fernández Mijares, E., García González, M., & Pell del Río, S. (2024). La cualificación de profesionales en las Instituciones de Educación Superior. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 12(Esp. 2), 184-191. https://cuba.vlex.com/vid/cualificacion-profesionales-instituciones-educacion-1062290573
González, K., Mortigo, A., & Berdugo, N. (2014). La configuración de perfiles profesionales en la educación superior y sus implicaciones en el currículo. Revista Científica General José María Córdova, 12(14), 165-182. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8692822
López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universidad Autónoma de Barcelona. http://ddd.uab.cat/record/129382
Murillo Campuzano, G. P. (2019). La investigación científica y el posgrado, una herramienta indispensable en la universidad del siglo XXI. Revista Conrado, 15(69), 35-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400035
Rojas Chacaltana, S. A., Etchart-Puza, J. A., Cárdenas-Zedano, W. J., & Herencia-Escalante, V. H. (2023). Competencias socioemocionales en la educación superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(119). https://doi.org/10.47460/uct.v27i119.708
Román Cao, E. (2011). La modalidad de estudio semipresencial en Cuba. Exigencias para su redimensionamiento. Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28). http://edumed.net/rev/ced/28/rchr.htm
Tejada Fernández, J., & Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
UNESCO. (2022). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2022. Biblioteca Digital UNESCO. https://unesdoc.unesco.org
Valiente, P., Ortiz, T., García, A. C., & García, M. (2022). Los temas doctorales en ciencias de la educación: tendencias en cinco universidades del oriente cubano. Revista Cubana de Educación Superior, suplemento especial. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000400020