The research project as a fundamental scenario in the management of doctoral training

Main Article Content

Vilma María Pérez Viñas
Arturo Pulido Díaz
Mayra Ordaz Hernández
Maricela María González Pérez

Abstract

Doctoral training, linked to scientific research, through research lines, groups, or projects, is highly relevant today. In Cuba, although there is a legal framework regulating doctoral training and everything related to science, technology, and innovation, there are no methodological guidelines for its implementation. The purpose of this work was to offer a methodological proposal for the management of doctoral training, linked to scientific research, that takes advantage of the potential of the research project as a fundamental training setting. Document analysis, scientific observation, and unstructured interviews were used. The result was the harmonization of the regulations established by Resolution 3/2020 of the National Commission of Scientific Degrees and Resolution 287/2019 of CITMA, on the System of Programs and Projects of Science, Technology and Innovation, as the legal basis for doctoral training with the research project as a fundamental scenario, based on the experiences obtained in the doctoral program in Educational Sciences of the Center for Studies in Educational Sciences of the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca" and the research projects associated with it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Viñas, V. M., Pulido Díaz, A., Ordaz Hernández, M., & González Pérez , M. M. (2025). The research project as a fundamental scenario in the management of doctoral training . Mendive. Journal on Education, 23(2), e4052. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4052
Section
ARTICLES

References

Castillo-Bustos, M. R., Rojas-Mesa, J. E. & Yépez-Moreno, A. G. (2023). Perspectivas y retos de la formación doctoral en América Latina. Revista Científica Retos de la Ciencia, 7(14), 139-155. https://doi.org/10.53877/rc.7.14.2023010112

Díaz-Villalba, L., & Castelló, M. (2024). Formación doctoral en Paraguay: situación actual y retos pendientes. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(44), 73-91. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.44.1891

European University Association. Council for Doctoral Education, [EUA.CDE]. (2022). Building the Foundations of Research A Vision for the Future of Doctoral Education in Europe. https://www.eua.eu/downloads/publications/web_cde_position%20paper_june%202022

González-Hernández, G. (2020). La gestión de la Ciencia e Innovación y la formación doctoral en Cuba. Experiencias en las ciencias de la educación. Teuken Bidikay, 11(17), 91-108. https://doi.org/10.33571/teuken.v11n17a5

Mancovsky, V. & Colombo, L. (2022). Pedagogía de la formación doctoral: ¿Quiénes son "los otros" en la elaboración de una tesis? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 3(1), 105-114. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.13962

Mendoza, J., Rizo, N., Beltrán, H., & Concepción, E. R. (2021). La formación doctoral: estudio comparativo entre Europa y América. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 170-182. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2154

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente (CITMA). (2019). Resolución 287/2019 (GOC-2019-1000-O86) Reglamento para el sistema de programas y proyectos de Ciencia, Tecnología e Innovación. Gaceta Oficial No. 86 Ordinaria de 8 de noviembre de 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o86.pdf

Ministerio de Educación Superior. Comisión Nacional de Grados Científicos. (2020). Resolución 3/2020. Sobre la aprobación, modificación y cierre de los programas de doctorado por la Comisión Nacional de Grados Científicos. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Comisión Nacional de Grados Científicos.

Rey, M. (2021). La formación en investigación en programas de doctorado en educación: comparación de cinco casos. [Ponencia]. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. CNIE-2021. Puebla, México. pp. 6-9. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/

Ruano-Borbalan, J. C. (2022). Doctoral education from its medieval foundations to today's globalisation and standardisation. European Journal of Education, 57(3), 367-380. https://doi.org/10.1111/ejed.12522

Sanchidrián, C., Payá, A., & De Freitas, T. (2021). Tendencias de investigación doctoral y análisis de la producción científica de Historia de la Educación en la universidad española. Revista de La Educación Superior, 50(199), 129-154. https://doi.org/10.36857/resu.2021.199.1804

Taylor, S. (2023) The changing landscape of doctoral education: A framework for analysis and introduction to the special issue, Innovations in Education and Teaching International, 60(5), 606-622. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2237962

Torres, A. I., Padilla, Y., & Veitía, I. J. (2020). La concepción de la formación doctoral en ciencias pedagógicas del Centro de Estudios de Educación de la Universidad Central de las Villas. Transformación, 16(3). http://www.scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n3/2077-2955-trf-16-03-567.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.