University and information management in the design of scientific and technological information services/Gestión universitaria y de información en el diseño de servicios de información científico tecnológicos
Main Article Content
Abstract
Despite the fact that educational management has evolved over time according to the needs and demands of its environment, context and processes, there are still dimensions that have been little investigated in university management. An insufficiently studied dimension is information management, as well as its respective scientific and technological information services. Based on this research gap, the present study aims to identify the interrelationships that exist between the dimensions of university management and the dimensions of information management, which influence the improvement of the different scientific and technological information services of a university. The research was based on the materialist dialectical method, and fundamentally applied the logical historical methods, analysis and synthesis, modeling together with the structural systemic method. As a result, the identification, characterization and graphic representation of the main interrelations that are manifested between the dimensions of university management and the dimensions of information management were obtained. Based on this, reference services were defined as the most relevant type of service for universities. Classifying them into: training services, information services and guidance services. Achieving in this way, the coherence of the information management with the university management for the strengthening of the substantive processes of a university, from the definition of services that involve both the administrative, managers, professors and students, as well as society and university environment.
Downloads
Article Details
References
Alpízar, M. (2013). Perfeccionamiento del Modelo de Gestión Económico-Financiera en las universidades subordinadas al Ministerio de Educación Superior. MES. Universidad de La Habana. Cuba.
Best, D.P. (2010). The future of information management. Records Management Journal, 20(1). https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09565691011039834/full/pdf
Chacón, L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Universidad del Zulia, 20(2), 150-161. http://www.redalyc.org/pdf/737/73735396006.pdf
Choo, C. W. (2001). Information Managementfor the Intelligent Organization. The art of scanning the environment. New Jersey: Information Today Inc., pp. 325
Detlor, B. (2010). Information management. International Journal of Information Management, 30.
Galarza López, J. (2007). Modelo para evaluar la gestión de los procesos de Planificación Estratégica, Conformación y Evaluación de los Objetivos en las Instituciones de Educación Superior adscritas al Ministerio de Educación Superior. [Tesis Doctoral].
Galarza López, J., & Almuiñas Rivero, J. L. (2014). Responsabilidad Social Universitaria y Dirección estratégica en las Instituciones de Educación Superior. EStrategia y Gestión Universitaria, Revista científica de Red- Dees, 1(1), https://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/19
Gorozabel-Quiñonez, J. E., Tyrone Gualberto, A. C.; Moreira-Morales, L.L. & Zambrano-Delgado, M.F. (2020). Los modelos de gestión educativa y su aporte en la educación ecuatoriana. EPISTEME KOINONIA, 3(5). DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.774
Linares Columbié, R. & Mena Mugica, Mayra. (2015). Introducción a las Ciencias de la Información. Editorial Félix Varela, pp. 193.
Moreno-Rodríguez, R. & Tejada-Cruz, A. (2018). Atención a la diversidad e inclusión educativa: implicaciones didácticas. Colección Accessibility, 15.
Ponjuán Dante, G. (2008). Gestión de información: precisiones conceptuales a partir de sus orígenes. Inf., 13. https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pbcib/article/view/5300
Ponjuán Dante, G. (2011). La gestión de información y sus modelos representativos. Valoraciones. Ciencias de La Información, 42(2), 1117. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181422294003
Ponjuán Dante, G., Mena, M., & Rodríguez, Y. (2014). Fundamentos de la Gestión Documental, de Información y del Conocimiento. Editorial Félix Varela.
Ponjuán Dante, G. (2015). Gobernanza de la Información y bibliotecarios. Vínculos y desafíos. ABINIA Informa, 14(2)
Pulido Díaz, A., & Pérez Viñas, V. M. (2021). Una aproximación a la gestión de los procesos universitarios: Sus dimensiones. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de Pinar del Río.
Rico-Molano, A. D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educaciónsuperior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
Rodríguez-Cruz, Y. (2020). La dimensión informacional de la Administración Pública para la Gobernanza y el gobierno "electrónico" y "abierto". ALCANCE Revista Cubana de Información y Comunicación, 9(22). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411 -99702020000100095
Serrano-Arenas, D., Ochoa-Cervantes, A. & Arcos-Miranda, E. (2019). Conceptualizaciones, perspectivas y referentes de la participación en la educación primaria, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17202
Torres-Pacheco, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno - 2014 - Perú. Revista Comuni@cción, 6(1), 56-64. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682015000100006
Unesco. (2011). Manual de Gestión para Directores de Instituciones Educativas. UNESCO/PERÚ.
Valentim, M. L. P. (2009). Ambientes y flujos de información en contextos empresariales. Ibersid, 3, 55-60. https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3722
Villagómez, P., Giraldo, D. l., & Passailaigue, R. (2019). Generación de valor en la gestión educativa. Tendencias y estado actual en la REDEI, Ecuador. Revista Espacios, 40(9), 1-13. http://www.revistaespacios.com/a19v40n09/19400902.html