Didactics of Spanish Language and its Literature teaching, the main integrative discipline: view from Study Plan E

Main Article Content

Marialina Ana García Escobio
Teresa Delfina Iglesias Hernández
Hydee Elena Martínez Bencomo

Abstract

The main integrative discipline, a typical term to the Cuban Higher Education, is today object of study, in the new study plan E, of a reconceptualization to achieve more efficiently the integration of the academic, the researching, the working, and the extensional fields. The article aims at analyzing the main theoretical elements that are considered in the national literature on this issue, and the importance of this discipline for the professionals education from the Spanish and Literature studies. The main methods used were documental analysis and systematization, and survey was administered with the technique of focal groups. This all led to show the need of the discipline for permanent attention in the Curriculum for it to constitute the backbone of the formation process of the pedagogical and professional competence. The conclusion is that this discipline allows the integration of the student’s education in a coherent and systematic way, from the care of the language and the appreciation of literature as part of the professional identity and authority.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Escobio, M. A., Iglesias Hernández, T. D., & Martínez Bencomo, H. E. (2018). Didactics of Spanish Language and its Literature teaching, the main integrative discipline: view from Study Plan E. Mendive. Journal on Education, 16(2), 296–313. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1331
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Marialina Ana García Escobio, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad de Español y Literatura, Máster en Didáctica de la Lengua Española y la Literatura, Profesora Auxiliar, Departamento de Español-Literatura

 

 

 

 

 

 

 

Teresa Delfina Iglesias Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad de Español y Literatura, Máster en Didáctica de la lengua Española y la Literatura, Profesora Auxiliar y Consultante, Departamento de Español-Literatura

 

 

 

 

Hydee Elena Martínez Bencomo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad de Español y Literatura, Máster en Didáctica de la Educación Superior y  Profesora Auxiliar, Departamento de Español-Literatura


 

References

Bravo, N. (2015). La disciplina principal integradora en la carrera Licenciatura en Educación Biología-Química (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas).»Félix Varela Morales», Las Villas.

Cué, J. (2017). Concepción didáctica para la gestión de la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Educación Matemática, que propicia la integración sistémica de los contenidos (Tesis doctoral, no publicada).» Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río.

Díaz T. (2016). Didáctica desarrolladora en la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales/Cdroom. Presentado en 10mo Congreso Internacional de Educación Superior, La Habana.

Fernández, O.E. & Fundora, C.L. (2015). La formación laboral-investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario. Revista Científico Pedagógica «Atenas», 4(32). Recuperado a partir de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/.../598

Ferrer, M., Castillo, M. M. & Rebollar, A. (2013). La formación laboral investigativa en las carreras pedagógicas, concepción e impactos en el desarrollo local. Recuperado a partir de revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/1373/1364

Garriga, E. (2016). ýPrograma de Práctica laboral Plan E, Curso Diurno.

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Lajes, S. & Balbín, M.I. (2015). «La formación del profesional: una experiencia cubana». Transformación, 11(3), 1-8.

Malagón, M.J. (1998). La disciplina principal integradora, su fundamentación a través de la carrera de Telecomunicaciones y Electrónica (Tesis doctoral).» Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río. Recuperado a partir de http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2/brow

Ministerio de Educación (MINED). (1990). Documento base del Plan de Estudio C. ISP.

Ministerio de Educación (MINED). (2012). La disciplina principal integradora Formación Laboral Investigativa y su implementación en las carreras pedagógicas.

Ministerio de Educación Superior (MES). (2007). Resolución No. 210.

Pérez, I.M. & García M.A. (2013). «Concepción de la evaluación de las estrategias curriculares de educación ambiental en las universidades pedagógicas». Revista Atenas, 4(24). Recuperado a partir de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/90/144

Pulido, A., Mainegra, D. & Cabezas, O. (2015). «Algunas ideas acerca de la utilización de los grupos focales en la investigación educacional». Revista Mendive, 13(4), 405-411.

Rojas, A., Díaz, M. de los A. & Samé, M. (2016). «La disciplina principal integradora Formación Laboral Investigativa: necesidad de lograr influencias y exigencias educativas coherentes de los actores que participan en el proceso formativo». Revista electrónica Maestro y Sociedad, 13(3). Recuperado a partir de http://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1373

Valdés, N. (2015). La disciplina principal integradora, su papel en la elevación de la calidad del profesional en la Facultad de Agronomía de Montaña /en línea/. Recuperado a partir de http://www.monografias.com/trabajos31/disciplina-integradora/disciplina-integradora.shtml

Valera, L. (2016). «Modelo pedagógico de la formación de competencias profesionales en la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas». Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 17-26.

Valera, L. & Acosta, T. (2011). «Perfeccionamiento de la disciplina principal integradora de la carrera de Contabilidad Y Finanzas». Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(29). Recuperado a partir de http://www.eumed.net/rev/ced/29/vfag.htm

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.