An Approach to the Management of Peruvian Educational Institutions
Main Article Content
Abstract
The strengthening and development of the quality of pedagogical processes in Latin American educational institutions also involves consolidating the management capacity of managers and teachers. This means increasing responsibility in the institutional pedagogical process, its administration and its results. That is, to stimulate and develop institutions in order to assume the confrontation and solution of the problems concerning the processes they manage. However, inadequacies persist in the management of educational institutions that undermine the quality of the educational process and product. This article aimed to make an approach to educational management in educational institutions in Peru and its essential characteristics today. A mixed approach was employed that included content analysis of the terms administrative or school educational management and quality of education in high-visibility database publications. The focus group was used to know the opinions of teachers from the District of Lima on the educational management process. A questionnaire on educational management was answered. The population consisted of 35 teachers from the District of Lima and the sample with 23 teachers. The main results referred to the deficiencies in the theoretical and practical knowledge on educational management of teachers, despite the efforts of the state and the existence of documents and programs that favor institutional educational management. The dimensions of best results were administrative and pedagogical management, followed by institutional and community management as the most affected.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Abanto, M., Pérez, M. y Neciosup, J. (2019). School Management in Public Educational Institutions of Regular Basic Education in the District of San Pablo - San Pablo. Sciéndo, 22(3), 187-190. https://doi.org/10.17268/sciendo.2019.024
Benarte, J.; Perilla, A.; Sierra, O.; Romero, E. y Castro L. (2020). Gestión y evaluación de la calidad educativa latinoamericana. En Los paradigmas actuales- educación, empresa y sociedad, 264-289. Colección: Científica Educación, Empresa y Sociedad Volumen No. 7 Eidec editorial.
Cotrado, B. (2020). Políticas educativas de la nueva gestión pública en Perú: los docentes en la cultura de la performatividad. Olhar de Professor, 23, 1-12. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15636.209209229631.0720
Flores, H. (2021). La gestión educativa, disciplina con características propias. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores 1, Año: IX, Artículo 8, 1-27. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2832/2847
García, H. (2021). Análisis del modelo de gestión escolar en instituciones educativas públicas multigrado de San Ignacio, Perú. Revista Educación, 45(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40537
Huapaya, Y. A. (2019). Gestión por procesos hacia la calidad educativa en el Perú. KOINONIA. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Educación, Turismo, Ciencias Sociales y Económica, Ciencias del Agro y Mar y Ciencias Exactas y aplicadas. Año IV. 4(8), 243-261. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.277
León, E. (2020). La cuestión de la gestión en el sistema educativo peruano: más allá del neoliberalismo. Revista Educación y Sociedad 1(1), 3-27. https://doi.org/10.53940/reys.v1i1.46.
Machaca, D. R. y Campos, M. (2021). Gestión educativa y satisfacción laboral, en los docentes de una asociación educativa en Lima. Paidagogo. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 3(1), 103 – 127. https://doi.org/10.52936/p.v3i1.49
Maita, R. B. (2018). Gestión educativa, desempeño docente y cultura organizacional en las Instituciones Públicas de la UGEL 07-Lima 2018. [Tesis de Doctorado). Universidad Cesar Vallejo]. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/2729
Marcillo, S. y Tomalá, Leal, E. (2021). La gestión educativa y su influencia en los nuevos desafíos del desarrollo curricular en la Unidad Educativa Bartolomé Garelli. Digital Publisher CEIT, 6(2-1), 76-93. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.2-1.490
Organización de Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas. Unesco- Ministerio de Educación. Perú. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/2896
Peralta, M. E., Horna, E., Horna, E., & Heredia, F. D. (2023). Gestión administrativa en unidades de gestión educativa: una revisión literaria. Revista Educación, 47(1), 634–645. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49904
Rosario, A. (2017). La gestión educativa y el desempeño docente de educación secundaria de la institución educativa Augusto B. Leguía, distrito Puente Piedra – Lima – 2016. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Educación, Unidad de Posgrado]. Repositorio institucional Cybertesis UNMSM. https://hdl.handle.net/20.500.12672/7005
Sánchez, M., & Delgado, J. M. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1819-1838.