An approach to the management of university processes: its dimensions

Main Article Content

Arturo Pulido Díaz
Vilma María Pérez Viñas
Marisol Bravo Salvador

Abstract

Among its functions, the Center for the Study of Educational Sciences of Pinar del Río leads research in the field of university management, of students inserted in the training processes of the master and doctoral academic programs in Educational Sciences. The master and doctoral students presented inconsistencies in the theoretical systematizations, when addressing the research objects related to the management of university processes. In general, they focused in an atomized and unconnected way the contents of the management of the process they were researching. For the research carried out, the authors of this paper used a system of theoretical and empirical methods, namely: documentary analysis, scientific observation, interviews, analysis and synthesis, induction and deduction, which allowed them to fulfill the objective of approaching the management of university processes and their dimensions, which serves researchers as a guide for the elaboration of their starting theoretical frameworks. A theoretical foundation was presented as a result of the systematization carried out, which contributed to giving organization and coherence to the theoretical frameworks of the research related to the management of university processes. This work constitutes one of the results of the research project on the management of university processes at the University of Pinar del Río.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pulido Díaz, A., Pérez Viñas, V. M., & Bravo Salvador, M. (2023). An approach to the management of university processes: its dimensions. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3012. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3012
Section
ARTICLES
Author Biography

Arturo Pulido Díaz, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Licenciado en Educación en la especialidad Lengua Inglesa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Imparte docencia de pregrado y posgrado en las áreas de Didáctica de Lenguas Extranjeras, Práctica Integral de la Lengua Inglesa, Metodología de la Investigación Educacional y Dirección Educacional. Ha sido coordinador y es miembro de varios programas académicos de posgrado (maestrías y doctorado) en Cuba y en el extranjero. Ha formado a siete doctores y a más de 25 másteres y especialistas. Dirige y ha sido miembro de varios proyectos de investigación. Es miembro de varios tribunales para la realización de los exámenes de candidatos de doctorado y de cambios de categorías docentes principales. Tiene más de 30 publicaciones de artículos y libros relacionados con la didáctica de lenguas extranjeras, la metodología de la investigación educacional y la dirección educacional. Es miembro de la Cátedra Nacional de Dirección Científica Educacional. Fue jefe de departamento, vicedecano y decano en facultades de la antigua Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Rio. Actualmente, es profesor-investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior.

References

Almuiñas, J. L. y col. (2016). Gestión institucional y académica en las instituciones de educación superior de América Latina: problemas y desafíos. Nicaragua (Managua): Libro digital de la RED-DEES.

Almuiñas, J. L. y Galarza, L. (2017). La gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior desde la perspectiva de la integración de los procesos estratégicos. En Gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior (pp. 73-92). Instituto Tecnológico Bolivariano de Tecnología. Guayaquil. Ecuador.

Álvarez García, I., Topete Barrera, C., y Abundes Pérez, A. M. (2011). El concepto emergente de gestión educativa estratégica y desafíos para la formación en gestión. México: Escuela Superior de Comercio y Administración, Instituto Politécnico Nacional. Vol. 11. http//www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/pdf

Arava, J. (1998). Los principios generales de la gestión educativa. Bogotá: McGraw Hill.

Botero Chica, C. A. (2007). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Politécnica, 3(5), 19-31. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/71

Calleja, J. M. (2006). Reflexiones sobre la dirección y gestión de las instituciones educativas. Cuba: Universidad de Pinar del Río "Hnos Saíz Montes de Oca".

Cassasus, J. (1997). La gestión: en busca del sujeto. Santiago de Chile: UNESCO. http://es.scribd.com/doc/12667410/gestionbuscadelsujeto

Cejas, A. (2009). Gestión Educativa. Bolivia. Revista Integra Educativa, 2(3). http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n3/n03a10.pdf

Cejas, M. J., y Alfonso, R. D. (2012). Aproximación al estado y tendencias de la gestión universitaria en América Latina. Gestión Universitaria., Buenos Aires. Argentina, 5(1), 45-56.

De Vries, W. e Ibarra, E. (2004). La gestión de la universidad, interrogantes y problemas en busca de respuestas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(22), 575-584. http://dialnet.unirioja.es.wdg.biblio.udg.mx:2048/servlet/articulo

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación?. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(1), e1000. http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1000/1078

Díaz-Canel Bermúdez, M.M., Núñez Jover, J., Torres Páez, C.C. (2020). Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales". Revista COODES, 8(3), pp. 367-387. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/372

González Pérez, M. (2020). La dirección estratégica en el departamento docente. Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río.

Heredia, R. (2002). Dirección integrada de proyecto-DIP "Project Managament". España: Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales. Universidad Politécnica de Madrid.

Jordan, H. (1999). Apuntes sobre el control de gestión. (Material de estudio). La Habana. Cuba.

Jorge, Z. (2020). Competencias para el desarrollo sostenible ante la crisis planetaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(1), 53-59. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/104

López, M., García, G. y Addine, F. (2017). Acreditar la calidad en las universidades de ciencias pedagógicas: Compromiso y responsabilidad de los educadores cubanos. Revista Congreso Universidad, 6(1)

Murillo Mora, M. (2019). Gestión universitaria. Concepto y principales tendencias. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (marzo 2019). https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/03/gestion-universitaria.html

Padilla, R. (2006). La gestión del cambio: El caso de la Universidad de Guadalajara, presentación del curso IGLU 2006, Región México, Guadalajara, Jal. Julio 3 de 2006.

Rodríguez Pulido, J., Artíles Rodríguez, J. & Pulido Díaz, A. (2020). Gestión en la institución superior. Capítulo I. En Procesos didácticos y de gestión en la universidad. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, España. Jul/2020. ISBN. 978-84-17890-70-4. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/72846

Tristá Pérez, B. R. (2005). Gestión del conocimiento en las organizaciones. Potencialidades y limitaciones en las IES. Revista Cubana de Educación Superior, 25(1), pp. 3-14 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2450698

UNESCO-PERÚ (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas. Unesco-Perú: Ministerio de Educación.

Véliz, B. V. (2017). Modelo de gestión por procesos para asegurar la calidad de la universidad. Universidad Tecnológica de La Habana "José Antonio Echeverría". Facultad de Ingeniería Industrial: La Habana, Cuba.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.