Professional values: their concretion in the transformation of alternative conceptions of learning/Valores profesionales: su concreción en la transformación de concepciones alternativas de aprendizaje

Main Article Content

Roberto Isbel Morejón Quintana
Rafael Antonio Hernández Cruz Pérez
Luis Enrique Martínez Zamora

Abstract

The complexity of the process of formation of values in the initial formation of the professionals of the Education demands from a correct modulation of the process of teaching-learning of the different disciplines, given the formative vital space its systematic level and its potentialities to develop a process educational developer from the structuring of educational tasks that you/they allow to reveal the significance of the content that he/she memorizes and the transformation associated of alternative conceptions, specifically, to the system of subjective knowledge in the process. The proposal was based on the materialistic dialectical method as methodological scientific base and methods of the such theoretical, empiric level as induction-deduction, documental analysis, observation, proves pedagogic, and descriptive statistic, what allowed to analyze the study object, its causes, relationships and development tendencies. As objective of the present work, he/she intends to implement a system of educational tasks that contributes to the formation of values in the professionals of the Education that it is summed up in the transformation of alternative conceptions of learning. The design of educational tasks propitiated the transformation of alternative conceptions of learning and its consequent impact in the formation of values professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morejón Quintana, R. I., Hernández Cruz Pérez, R. A., & Martínez Zamora, L. E. (2021). Professional values: their concretion in the transformation of alternative conceptions of learning/Valores profesionales: su concreción en la transformación de concepciones alternativas de aprendizaje. Mendive. Journal on Education, 19(3), 879–892. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2550
Section
ARTICLES
Author Biographies

Roberto Isbel Morejón Quintana, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Química.

Rafael Antonio Hernández Cruz Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Física.

Luis Enrique Martínez Zamora, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Master en Educación. Licenciada en Educación. Especialidad Biología

References

Álvarez de Zayas, C. M (1999). Didáctica la escuela en la vida. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Arana Ercilla, M., & Batista Tejeda, N. (2020). La educación en valores desde una mirada CTS: una propuesta pedagógica para la formación profesional. ISPAJAE-CUBA. Recuperado a partir de https://formacionib.org/noticias/?La-educacion-en-valores-desde-una-mirada-CTS-una-propuesta-pedagogica-para-la.

Basulto González, G., Gómez Martínez, F.C., & González Durán, O. (2017). Enseñar y aprender Biología desde el enfoque sociocultural-profesional. EduSol, 17(61). Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4757/475753289019/html/index.html

Calvopiña, C., Chávez, C., Barba, A., Martínez, L. & Guanoquiza, W. (2017). Formación de Valores en la Educación Inclusiva en la Universidad contemporánea. La Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(4) 221-228. Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/didascalia/article/view/2098/1076

Collazo Salcedo, M.M. (2018). Tarea docente para el proceso enseñanza aprendizaje del procesamiento avanzado de documentos digitales. Varona, Revista Científico-Metodológica, 66. Recuperado a partir de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199282382018000100021&script=sci_arttext&tlng=en

Echemendía Guerrero, B.Y., Arza Pascual, L., & Borroto Pérez, M. (2018). La enseñanza de la Biología como ciencia experimental. Educación y Sociedad, 16(1) ,48-60. http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/991/html

Huerta Cancino, L (2017), Concepciones alternativas mayoritarias sobre Universo en profesores de Física en formación. Estudios pedagógicos Valdivia) 43 (2). Recuperado a partir de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052017000200008

Martínez Zamora, L.E., Hernández Páez, L. & López Méndez, E. R. (2016). La tarea docente en la formación del profesor de Biología-Química. Mendive. Revista de Educación, 14(3), 283-291. Recuperado a partir de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/901/pdf

Martínez Zamora, L.E., Echeverría Palomino, L. & Hernández Páez, L. (2021). La tarea docente. Tratamiento de los contenidos biológicos en secundaria básica. Mendive. Revista de Educación, 19 (1), 30-40. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2117

Ortegon L, L., & Castiblanco B, N. (2019). Concepciones alternativas de los estudiantes de la Escuela Normal Superior Distrital María Montessori del grado 902 en torno al concepto de ecosistema. Bio-grafía, 348-360. Recuperado a partir de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10864

Quijada Lovatón, K. Y. (2019). Los valores que caracterizan la ética profesional de los profesores de la Universidad de Colima. Revista Colombiana de Educación, 76, 265-284. Recuperado en http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n76/0120-3916-rcde-76-265.pdf

Robaina Santander, M., & Banasco Almentero, J. (2017). La tarea docente desde la red social Elgg en el proceso de asimilación del contenido de Biología Celular y Molecular I. Varona, Revista Científico-Metodológica, 64 ,1-10. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657467009

Saquinaula-Brito, J. & Pánchez Hernández, R. (2019). Concepciones alternativas en el estudio de las Leyes de Newton mediante cuestionario a estudiantes de ingeniería. Revista cubana de Física, 36(2). Recuperado a partir de http://www.revistacubanadefisica.org/RCFextradata/OldFiles/2019/v36n2/RCF_v36n2_2019_132.pdf

Silvestre Oramas, M. & Zilberstein Toruncha, J. (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. San Luis de Potosí, México: Editorial CEIDE.

Xicoténcatl Félix, M.Y. & Hernández, Romero, G. (2020). Identificando valores en una universidad pública. Mendive. Revista de Educación, 18(2) 288-301. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1868

Verdecia Cruz, A., Silva Diéguez, O.R. & Ferrer Calbonell, E.A. (2010). La tarea docente. Una alternativa desarrolladora para estimular el aprendizaje del idioma inglés. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Revista académica semestral, 2(22) 1-9. Recuperado a partir de http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/2428

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.