Scientific culture: A challenge for the initial formation of Mathematics and Physics professors

Main Article Content

Rafael Antonio Hernández Cruz Pérez
Wladimir La O Moreno
Julián Herrera Fuentes

Abstract

The formation of Mathematics and Physics professors has been one of the variants assumed by the Cuban educational pattern in its improvement. The integral character of its formation will be consequence from the solution to its professional problems. The development of the scientific culture in the students that are formed for that specialty is considered as one of the demands marked in its formation process. With this objective the Universities of Pedagogic Sciences have the mission of forming professors able to learn how to learn, to learn how to teach and to learn how to educate scientifically; able to transmit the cultural inheritance accumulated to the new generations. With this objective the initial formation of Mathematics and Physics professors has an overall importance, given the potentialities that the content of the different disciplines offers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Cruz Pérez, R. A., La O Moreno, W., & Herrera Fuentes, J. (2014). Scientific culture: A challenge for the initial formation of Mathematics and Physics professors. Mendive. Journal on Education, 12(2), 211–216. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/664
Section
ARTICLES

References

ACHIONG, G. (2007). Didáctica de la formación de educadores en las condiciones de universalización. Materiales de la Maestría en Ciencias de la Educación. Mención Preuniversitaria. La Habana. Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

ADDINE FERNÁNDEZ, FÁTIMA (compiladora). Didáctica, teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba. 2004.

BLANCO, A y RECAREY, S. (1999): Acerca del rol profesional del maestro. ISPEJV. La Habana. Cuba. Material impreso.

BREIJO, T. (2009): Fundamentos del proceso de profesionalización de los estudiantes de los ISP en la formación inicial. Revista Electrónica AVANCES. CIGET. P: 5.

GIL, D. y MARTÍNEZ, J. (1988): Un modelo de resolución de problemas acorde con la metodología científica. Universidad de Valencia. España. Material mimeografiado.

GIL, D y Valdés, P. (1992): Tendencias actuales en la enseñanza aprendizaje de la Física, en Temas escogidos de la didáctica de la Física. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

GIL, D y OTROS. (1991): La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Editorial Horsori. España. ______. ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. Editora de la ORELAC/UNESCO. Santiago de Chile.2005.

GIL, D. y CARRASCOSA, J. (1985): Sciencelearning as a conceptual and methodologicalchange. EuropeanJournal of ScienceEducation.

HERNANDEZ, L E. (2010). Modelo didáctico dirigido a la preparación de los estudiantes de la carrera de Ciencias Exactas para el desarrollo de la motivación en Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana.

MINED, (1987): Orientaciones metodológicas para la resolución de problemas. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

MOLTÓ, E. (2004): La formación del profesor de Física para la educación media cubana. Trabajo presentado en el III Congreso Internacional de Didáctica de las Ciencias. La Habana. Cuba.

PARRA, I. (2002): Modelo didáctico para la dirección del desarrollo de la competencia didáctica del profesional de la educación en formación inicial. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.

RECAREY, S. (2004): La preparación del profesor general integral de Secundaria Básica en formación inicial para el desempeño de la función orientadora. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.

PINO GARCÍA Y ASENCIO CABOT (2008): Segundo premio de ciencia e innovación, Editorial pueblo y Educación

VALDÉS, P y Valdés, R. (1993): Problemas experimentales de Física. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. VALDÉS, P. y OTROS (1999): El proceso de enseñanza aprendizaje de la Física en las condiciones contemporáneas. Editorial Academia. Cuba.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.