The integral, sustained and pertinent development of the Special Education professional / El desarrollo integral, sostenido y pertinente del profesional de la Educación Especial

Main Article Content

Olivia García Reyes
Giselvis Aguiar Aguiar
Iris Valdés Valdés

Abstract

The research is carried out based on the identification of needs related to the doctoral training process in the Special Education department specifically with the assurance of the necessary upward continuity and vitality of Careers Special Education and Speech Therapy Education. Its purpose is to show the scope and meaning of a departmental strategy to raise the quality of the training of its professionals through the integration of substantive processes for the conduct and impact of research and for its external projection in the territory, at a national and international in a way that guarantees the integral, sustained and pertinent development of the Department of Special Education of the University of Pinar del Río. In its development methods of the theoretical level were used, such as the analytical-synthetic, induction-deduction, hypothetical-deductive of the empirical level was used the documentary analysis, observation and interview, were also used for the descriptive and inferential statistics that they allowed to collect, interpret and process the information related to the subject. We present results that show the continuous rise of university processes since the implementation of a strategy with a systemic approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Reyes, O., Aguiar Aguiar, G., & Valdés Valdés, I. (2021). The integral, sustained and pertinent development of the Special Education professional / El desarrollo integral, sostenido y pertinente del profesional de la Educación Especial. Mendive. Journal on Education, 19(1), 246–256. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1798
Section
ARTICLES
Author Biography

Olivia García Reyes, University of Pinar del Rio "Hnos Saiz Montes de Oca"

Jefe del Departamento de Educación Especial y Logopedia. Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

Alarcón, R. (2016): "Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030", conferencia inaugural del X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, Habana, <http://www.congreso universidad.cu> [26/06/2017].

Castañeda Abascal, I. E., Rodríguez Cabrera, A., & Díaz Bernal, Z. (2015). Estrategia de formación doctoral para profesores de la Escuela Nacional de Salud Pública de Cuba. Educación Médica Superior, 29(1), 134-144.

Comisión Nacional de Grados Científicos (CNGC) (2017): "Informe de balance de la formación doctoral de 2016", material inédito, documento de trabajo del Ministerio de Educación Superior, La Habana.

Díaz-Canel, Miguel (2012): «Hacia un mayor impacto económico y social de la educación superior», Nueva Empresa Universidad y Empresa, pp. 3-10, vol. 8, n.o 1.

Hernández Herrera, R., Rodríguez Pendás, M., Piñón González, J., Canto Colls, C. del, Guerra Gómez, S., & Portela Falgueras, R. (2009). Política y estrategia para la formación doctoral y posdoctoral en el sistema nacional de Educación en Cuba/ : curso 67. La Habana: Sello editor Educación Cubana. Recuperado a partir de http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/4798.pdf

Junta de Acreditación Nacional. (2014). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias. JAN-MES: Cuba. Recuperado a partir de https://instituciones.sld.cu/cedas/files/2016/06/3.pdf

Llanio Martínez G, Lazo Machado J, Iñigo Bajo E, Surós Reyes E, Espín Lacomba N. (2013). Una estrategia metodológica para evaluar el impacto de los procesos de evaluación y acreditación en la educación superior. Revista Congreso Universidad, 2(1):1-11.

Ochoa Alonso, AA, Rodríguez Cabrera, A. (2010) Gestión organizacional para la formación doctoral local en Ciencias de la Salud en Holguín. Rev Cubana Salud Pública [serie en Internet]. Disponible en: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662010000300018&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0864-34662010000300018

Pérez Delgado, N., Pardo Fernández, A., Sotomayor Oliva, D., & Terrado Quevedo, S. P. (2017). Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. Revista Información Científica, 96(4), 646-657.

Saborido Loidi, J. R. (2018). Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 4-18.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.