The teaching media in the process of appropriation of professional content

Main Article Content

Yudelsi Morales Paez
Vadim Aguilar Hernández
Caridad Rodríquez Delgado

Abstract

This article refers to the need to improve the appropriation of the professional contents of the subject of Food Conservation in the third year students of Food Technology of CP Rigoberto Fuentes Pérez of Pinar del Río. An analysis of the background and conditions that led to its emergence is shown. By means of these antecedents it is possible to declare the need to improve this process of appropriation through the use of previously conceived teaching methods, which will greatly favour the solution to professional problems and a better professional performance during the work practice. The objective proposed for this article was directed to the elaboration of a deep diagnosis that will corroborate the detected social problem, based on the results of a group of instruments such as observation to classes, the documentary review, the interview to the professors, the survey and the pedagogical test. The research has as a methodological basis the dialectical-materialist method, with the use of methods of the theoretical, empirical and statistical techniques. The use of teaching aids where the situations observed by the students coincide with the practical activity is a process that is an essential way to increase knowledge, the creation of professional skills and the formation of values in the subsequent professional performance of the graduates of the Food Conservation specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales Paez, Y., Aguilar Hernández, V., & Rodríquez Delgado, C. (2018). The teaching media in the process of appropriation of professional content. Mendive. Journal on Education, 16(1), 65–78. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1248
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yudelsi Morales Paez, Centro Politécnico "Rigoberto Fuentes Pérez"

Licenciada en Educación. Especialidad Química

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias” Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar

 

 

 

 

 

 

Caridad Rodríquez Delgado, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Agropecuaria” Máster en Educación". Profesor Auxiliar

 

References

Aragón, A. (2015). II Taller Nacional «La Pedagogía Profesional y su influencia en el desarrollo socioeconómico». En Retos y perspectivas de la ETP en Cuba. UCP Rafael María de Mendive.

Benítez, L. & Mena Lorenzo, J. (2016). «Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río». Mendive. Revista de Educación, 14(4), 302-307.

Bermúdez, R. & Pérez, L. (2015). Concepción de los procesos formativos en la educación técnica y profesional. Proyecto: «La formación de la fuerza laboral calificada de nivel medio. Vías para su perfeccionamiento». Asociado al Programa Nacional de Investigaciones: «Problemas actuales del sistema educativo cubano. Perspectivas de desarrollo». La Habana, Cuba: MINED.

ECURED (2017). Folleto. Confección efectiva de un folleto publicitario (p. 1). La Habana, Cuba: ECURED. Recuperado a partir de https://www.ecured.cu/Folleto

Escudero Muñoz, J. M. (1983). «Nuevas reflexiones en torno a los medios de enseñanza2. Revista de investigación educativa, 1(1). Recuperado a partir de http://revistas.um.es/rie/article/view/136481/124101

González, A. (2002). «El proceso de enseñanza-aprendizaje. ¿Agente de cambio educativo?». En: Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

González Castro, V. (1990). Teoría y práctica de los medios de enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. Recuperado a partir de https://issuu.com/hansmejiaguerrero/docs/gonzalez_castro__vicente_-_teoria_y

Mena, J. A. (2017). Informe de resultados del proyecto «La formación profesional compartida escuela politécnica-empresa: Un modelo de ETP en Cuba». Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Mercado Vargas, H. & Mercado Vargas, L. (2016). Necesidad de una revolución educativa en México. México: eumednet. Recuperado a partir de http://www.eumed.net/libros-gratis/2010f/885/885.zip

Moreno, L. (2013). Enseñanza Manual en la escuela cubana de formación general (2da.). Faculty of Educación. Helsinki, ÄboAkademi University.

Porto, A. (1996). Organización y metodología de la enseñanza en las escuelas de formación técnico profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Regueiro, A., Cuevas Casas, R. L., & Modesto, C. (2012). Compendio de trabajos de posgrado para la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ríos, L. R., López Rodríguez, E., Lezcano Brito, M., & Pérez, R. (2006). Historia y evolución de los medios de enseñanza. Revista Iberoamericana De Educación, 37(6), 1-7.

Torres, A. E. (2015). Los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza aprendizaje. Material didáctico para los estudiantes de enfermería. Las Tunas, Puerto Padre, Cuba: Filial de Ciencias Médicas «Isabel María Hernández Mayedo» Hospital General Docente «Guillermo Domínguez López».

Vigotski, L. S. (1989). Pensamiento y palabra. En Proceso de formación de la psicología marxista. Moscú: Progreso.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.