Training strategy for local development in engineering students
Main Article Content
Abstract
The training strategy for local development in engineering courses and the active insertion of university students in this process is an issue that should be given more attention to strengthen the Cuban social project; in addition to the importance of guaranteeing, promoting and encouraging the correct planning of local development strategies. The objective of the article is to socialize a training process strategy for local development in engineering students belonging to the Faculty of Technical Sciences, in the context of “Hermanos Saíz Montes de Oca” University of Pinar del Río The main methods used were based on the dialectical-materialist method, such as the SWOT Matrix and a set of empirical methods among which were in-depth sessions, the Delphy method and expert criteria. As a main result, the strategy assumes a consistent approach to direct student training towards local development issues, as a logical derivation of their diploma paper and, subsequently, the work of these professionals in solving problems in the localities. The strategy demonstrated, based on the progress that was made, its contribution to improving the training process for local development through the subsequent contributions that were necessary for the purpose of the research and its structure was defined with the premises and principles; in addition to three specific strategic actions, aimed at strengthening this process in the Faculty of Technical Sciences.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arocena, J. (2002). El desarrollo local: un desafío contemporáneo. Editorial Taurus-Universidad Católica del Uruguay. Nueva Sociedad. Caracas. http://biblioteca.municipios.unq.edu.ar/modules/mislibros/archivos/Arocena.pdf
Gallicchio, Enrique (2002). Teorías de desarrollo y desarrollo local en América Latina. 4-6 de setiembre. Rio de Janeiro, Brasil. Documento Temático Nº2. Programa Desarrollo Local, CLAEH. https://dhls.hegoa.ehu.eus/documents/4543
Girón, A. (2016). Objetivos del desarrollo sostenible y la agenda 2030: frente a las políticas públicas y los cambios de gobierno en América Latina. Revista Ciudad Universitaria. DOI: 10.1016/j.rpd.2016.08.001.
González, G. R., & González, M. (2019). La responsabilidad social de la universidad: Antecedentes, conceptos, tendencias y retos de la extensión universitaria. Compromiso Social,1(1),11-22. DOI:10.5377/recoso.v1i1.12824
Guzón Camporredondo, A. (2006). Desarrollo local en Cuba: Retos y perspectivas. Editorial Academia.https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/15410
Hernández, L.G., Tobón, S., Desarrollo sostenible: educación y sociedad, M+A, Revista Electrónica de Medio Ambiente de la UCM, 20(1), 54-72. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-129712/Art.3_M+A_VOL.20_2019.pdf
Luna-Nemecio, J., Tobón, S., Juárez-Hernández, L. J. (2019a). Socioformation and complexity: towards a new concept of sustainable social development. Human Development and Socioformation, 1(2), 1-13. http://cife.edu.mx/huds
Martínez, M. T. (2022). Características sociodemográficas de los estudiantes y su impacto en el acceso, permanencia y éxito en la educación superior cubana. Novedades en Población, 18(36). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782022000200167
Muñoz Gonzales, R. (2007). Principales concepciones sobre el desarrollo y las perspectivas del verdadero desarrollo humano. Ciencias Sociales
Palop, V. (2015). Los centros de formación y educación profesional: una alternativa para el desarrollo local. 4(6),92-110. https://digibug.ugr.es/handle/10481/33982
Pérez, R. (2011). El desarrollo local sostenible, la gestión del conocimiento, la ciencia, la innovación tecnológica y la Universidad. Revista de Desarrollo Local Sostenible, 5(13). https://ojs.revistadelos.com/ojs/index.php/delos/article/view/109
Velázquez, R., & González González, J. P. (2023). Desarrollo de la Educación en Cuba después del año 1959. UCM. Revista complutense de educación, 21(1). Vol 9, No: 2. https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9530
Rostow, W. W. (1963). Les étapes de la croissance économique, Ed. Du Seuil, Paris. Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/core/journals/european-journal-of-sociology-archives-europeennes-de-sociologie/article/abs/les-etapes-de-la-croissance-economique/BDDF690E986F969030EC02BDB63B9156#
Silva, I. (2003). Metodología para la elaboración de estrategias de desarrollo local. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES). Dirección de Gestión del desarrollo local y regional. Chile. S E R I E gestión pública. https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00239.pdf
Tobón, S., Cardona, S., Ramos, J. B. V., & Loya, J. L. (2015). Proyectos formativos y desarrollo del talento humano para la sociedad del conocimiento. Acción pedagógica, 24(1), 20-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224808