System of actions for the education of responsibility and social commitment

Main Article Content

Josefa Azel Jiménez

Abstract

This article is a scientific result of a qualitative research of a pedagogical nature, whose objective was to develop a system of actions for the education of responsibility and social commitment in the first-year students of the Civil Engineering career of the Central University. "Marta Abreu" of Las Villas. The materials used were the Professional Model, the Study Plan E of the career, the Teaching-Methodological Work Regulation, the Director Program for the strengthening of fundamental values in Cuban society and the most up-to-date definitions of the social commitment concept. 70 students were taken as a sample. The research methods used were at the theoretical level, historical-logical, inductive-deductive, analysis and synthesis, ascent from the abstract to the concrete and systematization; from the empirical level, analysis of documents, observation, semi-structured interviews; other measurement techniques were used, such as surveys and sentence completion. The main actors of the teaching-educational process were involved to determine the educational needs, the proposal of the system of actions was elaborated and its implementation began, the results were evidenced in the significant achievements achieved, since it positively influenced the formation of the future university graduate that Cuban society aspires to. The objective proposed in the investigation was fulfilled satisfactorily and caused its impact in the university context. The practical contribution consisted in the introduction and validation of the scientific result obtained that can be extended to other university careers with similar characteristics presented, through a comparative study.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Azel Jiménez, J. (2022). System of actions for the education of responsibility and social commitment. Mendive. Journal on Education, 20(2), 523–540. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2789
Section
ARTICLES
Author Biography

Josefa Azel Jiménez, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Profesora Titular del Departamento de Historia. Instituto de Historia, Marxismo y Seguridad Nacional

References

Aburto Jarquín, P. A. (2021). El rol del profesor universitario en el siglo XXI, ¿es necesario de cambios en su actuación como docente-tutor- investigador? Revista Compromiso Social, (3), 5972. Recuperado a partir de https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/66 (Original work published 27 de junio de 2020)

Baffursón, R. y Figueroa, L. (2013). Responsabilidad y compromiso social: desafíos educativos en una sociedad global-local. XII Coloquio Internacional de Gestión Universitaria. En: http://www.eco.mdp.edu.ar/cplpquio

De Armas, N. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Espadas, C. (2017). Vida universitaria y compromiso social. Revista Coepes. En: http://www.revistacoepesgto.mx/revistacoepes2/reestructuracion-de-la-dinamica-de-la-vida-universitaria-como-respuesta-al-compromiso-social

Gazzola, A. (2021). El compromiso social como fundamento del concepto universidad pública. Compromiso Social (Revista de la UNAM Managua), 2(6). 41-46. En: https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/133

Lazo, Y., Márquez, J., Hernández, M. (2019). La gestión del trabajo educativo en las instituciones universitarias: fundamentos teóricos-metodológicos. Mendive. 17(3), 454-465. En: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/isue/veiw/74/showToc

MES (2017) Modelo del profesional. Documento digitalizado. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas.

MES (2017) Plan de estudio E de la carrera de Ingeniería Civil. Documento digitalizado. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas.

MES (2018) Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2018, 21 de junio) No. 25 Edición Ordinaria. En: http://www.gacetaoficial.cu/

Martí, J. (1991). Obras Completas. La Habana: Instituto Cubano del Libro. Tomo XVII.

Martí, J. (1991). Obras Completas. La Habana: Instituto Cubano del Libro. Tomo XXIII.

Martín, E. (2019) La Universidad y su compromiso social en la actualidad. Mendive, 16(1), p.163-166. En: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/veiw/1565

Navarro, G., Rubio, V., Lavado, S., Minnicelli, A. y Acuña, J. (2017). Razones y propósitos para incorporar la responsabilidad social en la formación de personas y en organizaciones de Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 51-72. ISSN: 0718-7378. En: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000200005

Partido Comunista de Cuba (2013) Programa Director para el fortalecimiento de valores fundamentales en la Sociedad Cubana. La Habana: Editora Política.

Ramírez, Y. Moctezuma, P. González, O. (2017) Importancia de la responsabilidad social en la formación de los futuros profesionales. Revista Ciencia Administrativa, 1. En: https://redib.org/Record/oai_articulo1768519-importancia-de-la-responsabilidad-social-en-la-formacion-de-los-futuros-profesionales

Ruiz, A. M. (2020) Educación inclusiva, criticidad y compromiso social. Redu Revista de docencia universitaria, 18(1), 233-248. En: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/12407

Tamarit, G. (2016) Compromiso social universitario. Buenos Aires: Editorial El Universitario. En: https:/www.unnoba.edu.ar/compromiso-social-universitario/

UNESCO (2008). Educación superior y sociedad. El movimiento de responsabilidad social de la universidad: una comprensión novedosa de la misión universitaria. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 13(2) En: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001820/182067s.pdf