The magic of the arts: an evaluation of the impact of "CreArte" community project

Main Article Content

Juan Silvio Cabrera Albert
Lianet Irene Rodriguez Pérez
Miwon Choe

Abstract

Since ancient times, the arts have become not only a social expression of our contemporary world, but also an educational vehicle for learning and empowering. This has been proved by many of the artistic community projects developed in Cuba including "CreArte": TO GROW WITH THE ARTS, an outstanding initiative founded in Pinar del Rio University that overcame its academic field impacting the whole community. The present article was aimed to evaluate the sociocultural and educational impact of this experience in children who benefited directly from the Project, their families, coordinators, art instructors and cultural promoters. Based on scientific methods and, particularly, on a holistic and integrated methodology, authors evaluate in a significant sample of subjects, the high impact of "CreArte" in the spiritual welfare of Pinar del Rio community, also proving the undoubtable value of the arts as a tool for human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabrera Albert, J. S., Rodriguez Pérez, L. I., & Choe, M. (2021). The magic of the arts: an evaluation of the impact of "CreArte" community project. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1054–1066. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2391
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Silvio Cabrera Albert, University of Havana

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Coordinador del Proyecto “CREARTE: Crecer con las Artes”, Profesor Titular de la Universidad de La Habana

Lianet Irene Rodriguez Pérez, Centro de Intercambio y Referencia Iniciativa Comunitaria- Unión de Escritores y Artistas de Cuba (CIERIC- UNEAC) de Pinar del Río

Especialista del Centro de Intercambio y Referencia Iniciativa Comunitaria- Unión de Escritores y Artistas de Cuba (CIERIC- UNEAC) de Pinar del Río

Miwon Choe, Western Kentucky University (WKU)

Doctora en Ciencias Filosóficas, Profesora del Programa de Educación Artística de Western Kentucky University (WKU), Coordinadora del Proyecto “Art2Dream”

References

Bravo, T., Añorga, J.A. y Cardoso L. (2019). Propuesta de dimensiones e indicadores para evaluar el desempeño profesional de los especialistas en medicina física y rehabilitación de La Habana. Revista Panorama. Cuba y Salud, 14(1): 91-98. Disponible en: http://www.revpanorama. sld.cu/index.php/rpan/article/view/

Bugallo, A. (2016). Indicadores para medir el desarrollo sociocultural comunitario, Instituto Cubano de Investigación Cultural "Juan Marinello", La Habana.

Cabrera, J. S., Choe, M. & Montes de Oca, N. (2018). El impacto socio-educativo del trabajo comunitario: experiencias del Taller de Creación Infantil "Ilustrando Sueños". Mendive, Revista de Educación, 16(4), 581-590. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000400581& lng=es&tlng=es

Echevarría, B., Fernández Peña, C. y Mainegra, D. (2017). La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores. Mendive. Revista de Educación, 15(1), p. 41-56, Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/ article/view/1002

Juliá, H.E. et al. (2006) Propuesta metodológica para la gestión de proyectos, CIERIC: La Habana.

Lara, L.M., Bravo G., Sánchez, L., y Vázquez, S.I. (2019). Dimensiones para la evaluación del impacto social de la investigación educativa, en el programa de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cienfuegos. Revista Conrado, 15(71), 155- 163. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Pacheco, Y. (2015). El proceso formativo de los grupos gestores de proyectos socioculturales: incidencia en el desarrollo social, Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(2), 54-61 Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5523571 89007

Pino, Y., del Toro, J.J., Aguilera, L.O y Zayas, R. (2019) Evaluación del impacto social del postgrado académico en Cuba, 23(3). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3114

Rincón, C. y Pérez, A. (2018). Metodología para la evaluación de impacto de la extensión en la educación superior. Revista Económicas CUC, 39(1), 137-152. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17981/econcuc.39.1.2018.09

Valdés, Y., González, P.R., Borges, L. et al. (2018) Evaluación de impacto social de los comportamientos profesional y humano de los egresados de la ELAM. Revista Panorama, Cuba y Salud, 13(2): 83- 90. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/ panorama/article/view/83-90

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.