The schools of family education in technical and professional education: characterization of the current state

Main Article Content

Yuleibys Pedroso Valdés
Armando Acosta Iglesias

Abstract

In current Technical and Professional Education, the study on how to efficiently develop family education schools occupies a significant place. In this sense, the purpose of the work was to characterize its status in the "Orlando Pantoja Tamayo" Polytechnic Center of the municipality of San Luis in the province of Pinar del Río. The investigative process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods were used at the theoretical level, empirical level and statistical-mathematical, such as: the historical and logical, the system approach, the modeling, the analysis and the synthesis, the observation, the interview, the documentary analysis and descriptive statistics, the percentage analysis, which allowed the diagnosis of the educational reality and the evidence of the practical validity of the work. The results obtained allowed to verify the strengths and weaknesses present in the process, from which the actions for their improvement were redesigned.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pedroso Valdés, Y., & Acosta Iglesias, A. (2018). The schools of family education in technical and professional education: characterization of the current state. Mendive. Journal on Education, 16(1), 39–50. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1252
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yuleibys Pedroso Valdés, Instituto Preuniversitario “Pedro García Veloz”

Licenciada en Educación, Especialista Informática

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General

References

Álvarez Hernández, J. (2016). «La influencia de la familia en la formación profesional de los estudiantes de la Enseñanza Técnica Profesional: una necesidad a satisfacer desde la orientación profesional». Mendive, 14 (3), 261-269.

Arias, G. (2010). Leer en familia. Suplemento Especial Universidad para todos. Curso de Lectura y Comprensión. Academia.

Berdeal Vega, I. J., Torres Maya, H. F. & Gladis Llantá, R. (2015). «La escuela de educación familiar en función de estimular el gusto por la lectura». Conrado, 50-55.

Carnero, M. & Bermúdez, R. (2012). «Modelo para el proceso de diagnóstico integral del estudiante de la Educación Técnica y Profesional». En Compendio de trabajos de posgrado para la Educación Técnica y Profesional (pp. 73-88). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Del Pino, P. & Recarey, S. (2012). La orientación educativa y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional del maestro. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Delgado, L. C. (2012). Seis caras de una infancia. La Habana, Cuba: Gente Nueva.

Domínguez, S. (2010). «La Educación, cosa de dos: La escuela y la familia». Revista digital para profesionales de la enseñanza, 8. Recuperado a partir de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7214.pdf

Engels, F. (1967). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Obras escogidas. Progreso.

Padrón Echevarría, A. R. & Brito Perea, T. de J. (2005). El accionar de la escuela en la educación familiar como parte de la cultura general integral. Presentado en Evento Pedagogía 2005, La Habana, Cuba. Recuperado a partir de www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/5291.pdf

Pérez, O. & Meneses, A. (2014). «La familia como contexto educativo del estudiante de la Educación Técnica y Profesional». En Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional (pp. 199-211). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Rodríguez Gato, O. (2017). «El profesor guía de Educación Técnica y Profesional: rasgos y funciones que caracterizan su gestión». Mendive, 15 (2), 159-172.

Socarrás Sánchez, S., Díaz Flores, M. & Sáez Palmero, A. (2012). «El Profesor Guía: máximo orientador del trabajo educativo en la Educación Médica Superior Cubana». Humanidades Médicas, 12 (3), 427-446.

Valdés, H. (2013). El desempeño del profesor y su evaluación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.