The professionalization of the English teaching-learning process in the Agronomy specialty

Main Article Content

Miriela Palacios Díaz
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

The following article studies the professionalization of the English teaching- learning process in the students of the Agronomy specialty in the Polytechnic Center Pedro Concepción Tamargo in Consolacion del Sur. In the English teaching-learning process mentioned before we have been found limitations among the students to communicate and to process orally and written information in the English language as well as the use of English language for the development of the skills that compose the group of procedures, tecnics and strategies they should use to solve professional problems related with their professional life. That is why the author proposes as objective to elaborate a didactical strategy to professionalize the English teaching- learning process in the students of the Agronomy specialty in the Polytechnic Center Pedro Concepción Tamargo in Consolacion del Sur. The use of scientific investigation methods, with the use of methods of theoretical and empirical levels, and statistical techniques allows, since the results obtained, to elaborate a didactical strategy characterized by its systematic and general foundations. It fixes to a structure previously assumed by the scientific society and among its characteristic we can mention that it is flexible, different, contextualized, regulative and it is given by three fundamental stages that go through the actions planning, the procedures for its implementation and its corresponding evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Palacios Díaz, M., & Aguilar Hernández, V. (2017). The professionalization of the English teaching-learning process in the Agronomy specialty. Mendive. Journal on Education, 15(4), 434–452. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1221
Section
ARTICLES
Author Biographies

Miriela Palacios Díaz, Centro Politécnico “Pedro Concepción Tamargo”

Licenciada en Educación. Especialidad Lengua Inglesa

 

 

 

 

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación, Especialidad “Construcción de Maquinarias”, Máster en Ciencias de la Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar

 

 

 

 

 

 

References

Abreu, R. L. (2004). Un Modelo teórico básico de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico Enrrique J. Varona, Ciudad de La Habana. Cuba.

Abreu, R. L. (2012). Compendio de trabajos de posgrado para la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Abreu, R. L., & Soler Calderius, J. L. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Addine, F. (2010). La Didáctica General y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aporte e impacto. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Álvarez, r. m. (1997). Hacia un currículo integral y contextualizado. La Habana, Cuba: Editorial Academia.

Añorga Morales, J. (1998). Nuevo Libro Educación de Avanzada. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Añorga Morales, J. (2004). Modelo de evaluación de impacto de los programas educativos. Revista Varona, 2004(38). Recuperado a partir de http://www.revistavarona.rimed.cu.

Aragón, A. (2013). Vigencia y pertinencia de la Educación Técnica y Profesional e importancia de la formación laboral para el mundo del trabajo. Taller Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael M. de Mendive, Pinar del Río, Cuba.

Bermúdez, R., & Pérez Martín, L. M. (2005). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. Recuperado 9 de diciembre de 2017, a partir de http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/5179.pdf

Chavez, J. A. (2004). Un acercamiento necesario a la Pedagogía General. Recuperado 9 de julio de 2017, a partir de https://es.scribd.com/document/129564981/ACERCAMIENTO-NECESARIO-A-LA-PEDAGOGIA-GENERAL

Diccionario de la Real Academia Española. (2017). Diccionario. Recuperado 9 de septiembre de 2017, a partir de http://dle.rae.es/?w=diccionario

Engels, F. (1955). El papel del trabajo en la transformación del mono en hombre. Obras Escogidas (Vol. 2). Moscú: Lenguas extrajeras.

García, G., & Addine, F. (2010). Fundamentos de la investigación educativa. Maestría en Ciencias de la Educación. Materiales básicos y guía de estudio. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

González, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1).

Herrera, F. (2007). Modelo de institución docente para la ETP y Metodología de la enseñanza para las áreas técnicas y básicas profesionales. (Perio-libro) Maestría en Ciencias de la Educación, Módulo III, Segunda parte, Mención en Educación Técnica y Profesional, La Habana Pueblo y Educación.

Leal, A. A. (2016). La profesionalización del desarrollo de la habilidad de comprensión lectora en inglés, en el tercer año de la carrera de Educación Laboral-Informática (Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Pedagogía). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca», Pinar del Rio.

León, M. (2003). Modelo teórico para la integración escuela politécnica-mundo laboral en la formación de profesionales de nivel medio (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). ISP «Enrique José Varona», La Habana, Cuba.

Marimón, J. A., & Guelmes, L. (2005). Aproximación a la estrategia como producto científico. Villa Clara: Universidad de Ciencias Pedagógicas «Félix Varela».

Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, 2, 44-59.

Mijares, N. L. (2007). Una metodología para la profesionalización del proceso de enseñanza –aprendizaje de la Practica Integral de la Lengua Inglesa (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba.

Milian, J. (2012). Concepción didáctica para perfeccionar el proceso de profesionalización de los contenidos de la asignatura Química, con un enfoque interdisciplinario en el perfil de Agronomía (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba.

Moreno, L. (2013). Enseñanza Manual en la escuela cubana de formación general (Vol. 2). Publicationsfromthe. Faculty of Educación: Helsinki: Äbo Akademi University.

Redonet, Y. S. (2016). Estrategia didáctica para la profesionalización de los contenidos de la asignatura Informática Aplicada I en la especialidad Electrónica de la Escuela Pedagógica «Tania la Guerrillera» de Pinar del Río. Pinar del Río, Cuba: Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Santos Baranda, J. (2005). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar.

Soler, C. J. (2013). Elementos de pedagogía, didáctica y diseño curricular de la ETP. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas para la Educación Técnica y Profesional «Héctor Alfredo Pineda Zaldívar».

Torres, P. A. (2016). Retos de la investigación educativa cubana actual. Aportes a su tratamiento (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Vigotsky, L. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana, Cuba: Ed. Revolucionaria.

Websters Dictionary. (1983). Recuperado a partir de https://www.merriam-webster.com/

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>