Educational management for teaching performance at the Educational Institution 16228 San Luis
Main Article Content
Abstract
The management of processes in an organization constitutes a key element for its operation and constant improvement, which when speaking of an educational institution is enhanced, depending on the approach that is given to it as a process, taking into consideration that educational management not only addresses the processes themselves and their operation, but also takes into account the performance of the subjects who participate in it, in this article, it is addressed from the pedagogical context of the educational institution 16228 San Luis San Luis de Bagua Grande in Peru, educational management for teacher performance, from the analysis of the corresponding variables and dimensions. For this, we worked with a sample of 46 teachers from said institution. The main results were demonstrating the existing correlation between educational management and how it impacts teacher performance, with a greater incidence in curricular planning and leaving gaps even in school coexistence, learning monitoring and curricular execution.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Armas, M. S. & Bardales, J. M. D. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1819-1838. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.196
Berrios, A., Aravena, M., García-Carmona, M. & Martín Bris, M. (2020). Liderança e auto-avaliação institucional. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 15(esp4), 2600-2610. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp4.14508
Castro, A. M. & Enrico, J. (2019). Reflexiones en torno a la administración y la organización educacional en cronoespacios contemporáneos de descentralización, control y autonomía. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (11), 28-39. http://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/305
Fernández-Fernández, I. M., Véliz-Briones, V., & Ruiz-Cedeño, A. I. (2016). Hacia una cultura pedagógica inclusiva: Experiencias desde la práctica universitaria. Revista Electrónica Educare, 20(3), 262-276. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.13
Galaz-Ruiz, Alberto & Anaya-Torres, Edgar Daniel. (2023). Repensando la evaluación docente: Chile-México. Estudios pedagógicos (Valdivia), 49(1), 203-218. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052023000100203
Gálvez Suarez, E. & Milla Toro, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y representaciones, 6(2), 407-429. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
Gómez, L. F. & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7(2), 479-515. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
Hernández-Maldonado, E. T., Rojas-Guevara, J. U. & Gallo-Vargas, R. D. (2019). La práctica docente y su evaluación: estrategia para la mejora continua en los procesos de acreditación en alta calidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 79-92. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10013
Huapaya Capcha, Y. A. (2020). Autoevaluación institucional desde el enfoque de la gestión de procesos del Ministerio de Educación (MINEDU) en la gestión de la convivencia escolar en la Institución Educativa Jesús Obrero distrito de Comas2019. Perú: UNMSM, http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/14779
Paz Flores, T. M. (2020). Gestión educativa y la mejora del desempeño laboral de los docentes. Ciencia Y Educación, 1(4), 15-26. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0104202021
Peña Prado, R. A. (2020). El aprendizaje organizacional como factor de cambio en la Administración Educativa. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(25), 99-112. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1504
Quispe-Pareja, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 714. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601
Rosales-Ronquillo, C.A., & Hernández-Jácquez, L.F. (2020). Autoeficacia académica y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de nutrición. Revista Electrónica Educare, 24(3), 139-155. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.7
Valdés Morales, Rene. (2022). Liderazgo escolar inclusivo: una revisión de estudios empíricos. Zona Próxima, (36), 4-27. Epub June 11, 2022. https://doi.org/10.14482/zp.36.3719
Vega Gutiérrez, L. V. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia Y Educación, 1(2), 18-28. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202008