Strategy of active teacher training and pedagogical professional training

Main Article Content

Pedro Luis González Rivera

Abstract

The complexity of the educational reality requires the constant training of education professionals in the training of future teachers. The objective of the work was aimed at socializing a strategy on training from the application of active pedagogies in the pedagogical professional training of Education students. Based on a fundamentally qualitative methodology, the approach to teacher training was produced from the case study. Methods derived from analysis and synthesis in vocational training were combined, together with induction and deduction. Participant observation of the teacher training process, interviews with key informants on the needs of the training, as well as the bibliographic review of updated sources, normative documents, academic reports and other basic texts in the study of the subject were applied. The training process was conceived as a case study from the analysis of fundamental theoretical aspects related to the professional training of the teacher of Initial education and Basic Education. As a result, it was perceived that the training program allowed to deepen in contents of transcendence related to the professional training of teachers and the strategies to be used for its effective execution. It is concluded that training in the domain and deepening in documents and active techniques is a fundamental premise for the elaboration of feasible and necessary strategies in the pedagogical training of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Rivera, P. L. (2022). Strategy of active teacher training and pedagogical professional training. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1109–1122. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3091
Section
ARTICLES
Author Biography

Pedro Luis González Rivera, Salesianan Polytechnician University

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Desarrollo social, Licenciado en Educación

References

Castro Sánchez, F. de J., Vega Falcón, V., Verano Gómez, N. C., & Camaño Carballo, L. (2022). Dimensión cultural en el currículo. Análisis de una experiencia. Revista Conrado, Universidad de Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez", Cuba. 18(85), 151-159. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2272

Capote Castillo, Manuel; Robaina Acosta, Ildefonso; Gallardo Barroso, Enma (2022). Definición operacional del desempeño profesional pedagógico del tutor. Didasc@lia: didáctica y educación. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas (CEPUT), Cuba. 13(1): Enero-marzo. (ISSN: 2224-2643) https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/issue/view/69

Gobierno de la República de Ecuador. Ministerio de Educación. Educación Inicial. Currículo de Educación Inicial. Av. Amazonas N34-451 y Av. Atahualpa Quito-Ecuador. https://educacion.gob.ec/educacion-inicial/

Gobierno de la República de Ecuador. Ministerio de Educación. Currículo Educación General Básica. 2016. Av. Amazonas N34-451 y Av. Atahualpa, Quito-Ecuador. https://educacion.gob.ec/curriculo-educacion-general-basica/

González Rivera, P. (2022). Educación en situaciones de crisis, pedagogías emergentes y estrategias docentes. Mendive Revista de Educación, 20(2), 692-701. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2246

Hernández Martínez, D., Aroche Carvajal., A., & Fernández Palenzuela, R. (2022). Consideraciones teóricas sobre la capacitación docente en el contexto internacional y nacional (Revisión). Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 18(2), 147-162. Cuba https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3008

Imbernón, F. (2011). La formación profesional pedagógica del docente universitario. Educação. Revista do Centro de Educação. 36(3), septiembre-diciembre, 2011, pp. 387-395 Universidade Federal de Santa Maria Brasil. https://www.researchgate.net/publication/277125815_La_formacion_pedagogica_del_docente_universitario

Játiva Macas, D.F.; Romo Jiménez, L.E.; & Espinoza Freire, E.E. (2021). La formación de profesores de educación básica. Conrado, 17(80), 194-200. Universidad de Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez", Cuba, http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300194&lng=es&tlng=es

López-Gutiérrez, J. C., & Pérez Ones, I. (2021). Docencia universitaria y transposición didáctica. Estudio de percepción. En SciELO Preprints. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Quito, Ecuador. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2198

Moreno Alcaraz, F., & Leyva Cruz, M. G. (2022). Las competencias pedagógicas en la formación profesional de Ciencias de la Educación. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos Y Grupos De Investigación, 9(17). Universidad Autónoma de Sinaloa http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/258

Páez Martínez, R. M., & Malagón Ruiz, R. Y. (2022). Los proyectos educativos: mesocurrículo en movimiento. Revista de la Universidad de La Salle, 2021(88), 15-33. Bogotá, Colombia. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2384&context=ruls

Picón, P. E. C., & Correa, L. J. H. (2022). El arte de dar clase (según un lingüista). Praxis Educativa, 26(1), 1-6. Universidad Nacional de La Pampa, Argentina https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/6445

Rivera-Paipay, K.M.; Cornejo-Guevara, M.E.; Ríos-Espinoza, C.; Vidal-Negreiros, M.L. (2022). Propuesta de capacitación a directores de instituciones educativas del nivel preescolar basado en la crianza respetuosa en la nueva normalidad. INNOVA Research Journal, 7(1), págs. 59-76. Universidad Internacional de Ecuador. Ecuador. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8226552

Saavedra, J. (2020). COVID-19 y Educación: Algunos desafíos y oportunidades. Banco Mundial. https://blogs.worldbank.org/es/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19 -pandemic

Yin, Robert K. (2018). Case Study: Research and Applications. SAGE Publications. Washington, DC. ISBN1506336183 https://us.sagepub.com/en-us/nam/case-study-research-and-applications/book250150

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>