The training of psychopedagogical guidance skills in the degree in primary education

Main Article Content

Tania Hernández Carrera
Juan Lázaro Márquez Marrero
Itzmal Fernando Pereda Cuesta

Abstract

Perfecting the training of psychopedagogical orientation skills of the primary teacher is a necessity to achieve a committed educational professional that impacts the lives of their students with modes of action consistent with the demands of today's Cuban society. The present work aims to present the results of the study carried out on the current state of the training of psychopedagogical orientation skills in the Bachelor of Primary Education career, at the University of Pinar del Río. For this, methods such as historical-logical, documentary analysis, teacher interviews and class observation were used, which allowed us to verify the current state of this process in the initial training of the primary teacher, taking the dialectical method as a methodological basis. materialistic. From the search carried out, it was possible to know that the subject has been little addressed in the particular context of this professional in the undergraduate degree. In a meticulous analysis of the various study plans, it is clearly seen that their implementation has not yet been achieved, as the psycho-pedagogical orientation skills are not operationalized nor the didactic sequence for their instrumentation defined, which favors the development of ways of professional performance to have a direct impact on the transformations in primary schools by future graduates of the Bachelor of Primary Education career in comprehensive attention to the development of the personality of the primary schoolchild.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Carrera, T., Márquez Marrero, J. L., & Pereda Cuesta, I. F. (2022). The training of psychopedagogical guidance skills in the degree in primary education. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1123–1134. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3045
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tania Hernández Carrera, Universidad Hemanos Saíz Montes de Oca Facultad Educación Infantil

Departamento Educación Primaria Licenciada en Psicología Profesora (Instructora)

Juan Lázaro Márquez Marrero, Universidad Hemanos Saíz Montes de Oca Facultad Educación Infantil

Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Profesor Titular. Trabaja en el CECE-PRI.

Itzmal Fernando Pereda Cuesta, Universidad Hemanos Saíz Montes de Oca Facultad Educación Infantil

Profesor Auxiliar. Máster en Educación. Labora en el Departamento de Educación Primaria.

References

Alfonso Pérez, I. Serra Toledo, R. (2016) ¿Por qué es necesaria la orientación educativa en la universidad de hoy? Revista Referencia Pedagógica, 4(1), pp. 16-27, ISSN:2308-3042 Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/93

Blanco, A. (2000).Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana. Editorial Félix Varela.

Calviño, M. (2000). Orientación psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana. Editorial científico técnica. Segunda edición.

Castellanos Rodríguez, R., Baute Rosales, M., & Chang Ramírez, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad Y Sociedad, 12(5), 269-278. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1708

Conesa Santos, M. (2018). La formación psicopedagógica como idea básica en el proceso formativo del maestro. Revista Conrado, 14(62), pp.232-241. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200036&lng=pt&tlng=es

Cuba, MES. (2016). Modelo del Profesional Licenciatura en Educación. Primaria. Cuba: MES, Comisión Nacional de Carrera. Plan E.

Márquez, J. L. y Ordaz, M. (2018) "Un acercamiento a la contribución de la psicología a la práctica pedagógica" Revista Mendive, 16(2), p.166-168. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1381

Mena, J. A., y Mena, J. L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad-institución productiva. La Habana: Editorial Universitaria. Recuperado a partir de http://catalogo.reduniv.edu.cu/items/show/32725

Ordaz, M. (2011). Concepción psicopedagógica del proceso de orientación: Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de doctorado). p.11-50,62,68.

Rojas González, C.A., Breijo Worosz, T., Novo Cazorla, M.A. (2018) El desarrollo de la habilidad ubicación temporal con enfoque profesional en la formación del maestro primario. Revista Mendive, 16(1), p.81-88. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1289

Salazar Ochoa, A., Pérez Almaguer, R. (2020) La orientación educativa docente en el aprendizaje de las Ciencias Naturales en la escuela primaria. Revista Varela, 20(55), pp.89-102. Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu

Vélaz de Medrano, C. (2002). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Málaga. Ediciones Aljibe. Disponible en: https://www.amazon.com/-/es/Consuelo-V%C3%A9laz-Medrano-Ureta/dp/8487767877

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.