Use of ICT in the teaching preparation of teachers in conditions of social distancing

Main Article Content

Jorge Antonio Díaz Lozada
Manuel de la Rúa Batistapau

Abstract

The objective of the work is to present the experience of managing the methodological work during the situation of distancing from the university campus imposed by Covid-19 during the months of March to November 2020, a period in which a deep curricular adjustment was made and transformed the model of face-to-face teaching in the country and the university. Case studies, content and document analysis and descriptive statistics were used as methods to achieve a systematization of good practices in the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the university, particularly in the case of the Institute of Sciences Basic. It is recognized in the conditions of social isolation in higher education, the need to establish networks of relationships that include the most diverse technologies, to develop distance work of methodological groups at different levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Lozada, J. A., & de la Rúa Batistapau, M. (2022). Use of ICT in the teaching preparation of teachers in conditions of social distancing. Mendive. Journal on Education, 20(1), 172–182. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2677
Section
ARTICLES
Author Biographies

Jorge Antonio Díaz Lozada, Universidad Tecnológica de La Habana

Profesor Titular,Doctor en Ciencias, SubDirector Docente Instituto de Ciencas Básicas, de la Universidad Tecnológica de La Habana

Manuel de la Rúa Batistapau, Universidad Tecnológica de La Habana

Profesor Titular, Doctor en Ciencias, Director del Instituto de Ciencias Básicas

References

Cabero J. et al. (2016). Redes sociales y Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación: aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. Educación a Distancia, 51, 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54748503001

Grimson, A. (2020). El futuro después del COVID19. Editorial Argentina Unida. Argentina.

Hernández, R.M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325 347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hütt, H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/1513

Infante, V. y Breijo, T. (2017). Mirada histórica al proceso de capacitación en el mundo.Mendive. Revista de Educación, 15(1), 57-64. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/972

Limas, S. y Vargas, G. (2020). Redes sociales como estrategia académica en educación superior: ventajas y desventajas. Educación y Educadores, 23(4), 559-574. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/14103

Mariño, S. I. y Bercheñi, V.R. (2020). Identificación de brechas digitales en pandemia: dos experiencias de grados superiores en la disciplina Informática. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 910-922. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2144

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 2/2018 Publicada en la gaceta oficial de la República de Cuba Jun 21. La Habana.

Pessoa, A. R. et al. (2016). Uso de la aplicación WhatsApp por estudiantes de Odontología de Sao Paulo, Brasil. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 27(4), 503-514. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000400007

Rodríguez, A. et al. (2019). TIC y aplicaciones móviles en la educación superior; del dicho al reto. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/tics-educacion-superior.html

Yeboah J. y Ewur D (2014). The impact of WhatsApp messenger usage on students performance in Tertiary Institutions in Ghana. Journal of Education and practice, 157-164. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/11241

Valenzuela, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria, 14(4). https://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.