Premises regarding the management of university extension from the teaching department

Main Article Content

Osmani Alvarez Bencomo
Taymi Breijo Worosz
Mercedes González Fernández-Larrea

Abstract

The university extension and its management at different levels and organizational structures are a topic widely debated today. The article starts from a study of the theoretical and contextual framework of the university extension and its management from the Teaching Department, in the context of the University of Pinar del Río that allow the development of premises for its development. The objective was to determine the main trends of extension management in the Teaching Department. The main materials and methods conceived the use of the dialectic-materialist method as rector, which served as a starting point for the use of others as theorists such as the Historical-Logic, the Documentary Review, the Systematization and the System Approach, as well as a set of empirical methods among which the interview, the survey and the experiential were found. As main results, a series of trends and essential premises are assumed from a systemic, integrative and dynamic perspective that contribute to the improvement of extension management in the teaching department and its essential influence on the professional profile formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarez Bencomo, O., Breijo Worosz, T., & González Fernández-Larrea, M. (2020). Premises regarding the management of university extension from the teaching department. Mendive. Journal on Education, 18(2), 379–393. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1928
Section
ARTICLES
Author Biographies

Osmani Alvarez Bencomo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Vicerrectoría de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales

Taymi Breijo Worosz, CECE-PRI de la UPR

Dra. Ciencias en Ciencias Pedagógicas, profesora

Mercedes González Fernández-Larrea, CEPES

Profesora del CEPES-UH Dra.C

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030". Conferencia inaugural, 10mo Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2016. Ministerio de Educación Superior de Cuba: La Habana. Cuba. p 4.

Cano, T. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Núm. 67, p.7.

Cedeño, J. (2012). Tendencias del proceso de gestión de la Extensión Universitaria y su impacto cultural. Rev. Humanidades Médicas, 12(3), 499-514.

Freire, P. (1973). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI. Colecciones. S. A.: Buenos Aires. p.15

González, G. R. & González, M. (2003). Extensión universitaria: principales tendencias en su evolución y desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 23(1): 15-26.

González, G. R. & González, M. (2004). Libro Extensión opción viable en el contexto educativo contemporáneo. Editorial Colección autores Serie Formación: Colombia, p. 23,43

Maldonado, A.V. y Ramón, S.E. (2015). Una perspectiva de evaluación de la calidad de la extensión universitaria. Rev. Universidad y Sociedad. 7(1), 51-56.

Menéndez, G. (2000). Desarrollo y conceptualización de la extensión universitaria. Monografía. Universidad Nacional del Litoral: Argentina, p.56.

Ministerio de Educación Superior (1983). Resolución Ministerial 172. La Habana, Cuba: MES

Ministerio de Educación Superior (1986). Resolución Ministerial 187. La Habana, Cuba: MES

Ministerio de Educación Superior (2006). Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la Educación Superior . La Habana, Cuba: MES

Ministerio de Educación Superior (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio E. La Habana, Cuba: MES

Rojas, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación del estudiante universitario para la labor extensionista. Universidad y Sociedad, 10(3), 3

Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia inaugural. 12 Congreso Internacional Universidad 2020. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Ediciones MES: La Habana. Cuba, p.8.

Santos R, (2019). Indicadores para la autoevaluación de la calidad del proceso de extensión universitaria. Rev Hum Med., 19(3).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.