The quality management in the Special Education career: a path to excellence

Main Article Content

Sayuris González Reyes
Xiomara Sánchez Valdés
Javier Anulfo Martínez Páez

Abstract

The scientific-technical development at present and its impact on Cuban society demands from the universities the constant concern to evaluate the quality of their services; l or which calls for strategic planning in correspondence with changes and social demands. The evaluation of the National Accreditation Board granted the category of Certificate to the Special Education career. Este work aims to propose a strategy for obtaining the category of Excellence in Special Education career University of Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca". Theoretical methods were applied: historical-logical, analysis-synthesis, modeling; Empirical: documentary analysis, the survey, the Ishikawa Diagram, the SWOT Matrix and the interview; as well as statistics related to descriptive statistics. Three sample groups were intentionally selected (95 students, 31 teachers and 14 employers). This allowed the strategic planning of a group of variables to achieve superior quality results in five years (2016-2021). For which it developed the strategy with action in the short, medium and long term involving n not only the university but to employers, associations, communities, and the realization of schedules of implementation and the establishment of individual development plans of students and teachers. The continuous improvement of quality allows the evaluation culture to be considered as a long-term sustainable process, whose impact is not the evaluation itself but the system of improvement and sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Reyes, S., Sánchez Valdés, X., & Martínez Páez, J. A. (2020). The quality management in the Special Education career: a path to excellence. Mendive. Journal on Education, 18(1), 22–32. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1708
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sayuris González Reyes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Educación Especial.

Xiomara Sánchez Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Educación Especial.

Javier Anulfo Martínez Páez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dr.C. Pedagógicas. Licenciado en Educación. Especialidad Educación Primaria.

References

Bravo Echevarría B., Fernández Peña, C, Mainegra Fernández, D. (2017). La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores". Mendive. Revista de Educación, 15(1), 41-56. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002

Consejo de Europa (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press.

Guillén Vivas, X., Almuiñas Rivero, J., Galarza López, J., Alarcón Ramírez, L., Loor Avila, K., & Gallegos Macías, M. (2018). Autoevaluación institucional con fines de acreditación en las Instituciones de Educación Superior de América Latina. Educación Médica Superior, 32(1). Recuperado de http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1393

Martínez Iñiguez, JE. López Ramírez, E. & Pacheco Camacho, O. (2019). Acreditación de la calidad en la educación superior de América Latina. Una visión socioformativa. Atenas, 3(47), 34-51. Recuperado de https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/488

McPherson, M. (2013). Experiencia en procesos de acreditación institucional universitaria en Panamá. Su impacto en la mejora de la educación superior en el corto plazo. Revista Congreso Universidad, 2013. [Internet]. II(1). [Citado. Feb. 12. 2018] Recuperado de: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/download/459/427

Meléndez Ruiz, R., Páez Paredes, M., & Miranda Izquierdo, J. (2017). Estrategia para la acreditación de carreras en la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Mendive. Revista de Educación, 15(3), 316-326. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1146

Ministerio de Educación Superior de Cuba. Junta de Acreditación Nacional. (2018). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias (SEA-CU). En: Manual de Implementación perfeccionado. La Habana: MES.

Oramas, R., Cunill, M., Márquez, N., & Jordán, T. (2015). Experiencias en evaluación y acreditación de carreras. Educación Médica Superior. 30(1). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/665/329

Scheele, J., y Brunner, J. (2009). Procesos de acreditación: Información e indicadores. Universidad Diego Portales: Centro de Políticas Comparadas de Educación. [Internet]. [Citado. Feb. 12. 2018] Recuperado de: https://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_JScheele.pdf

Most read articles by the same author(s)