Overcoming instructors in educational work to improve their professional performance

Main Article Content

Vadim Aguilar Hernández
Lazaro Machin Blanco
Jannet Perez Triquero

Abstract

This article responds to the need to increase the preparation of instructors of educational work in the Pedagogical School of Pinar del Rio, in order to respond to the demands and needs pedagogical process. From the analysis of their antecedents and the conditions that led to their emergence, responsibilities, functions, actions and characteristics were determined, allowing them to develop skills in their professional performance, thus contributing to their professional and human improvement. The proposed objective is to develop a strategy of improvement for instructors of educational work to improve their professional performance in the "Tania La Guerrillera" Pedagogical School during the 2015-2016 academic year. The methodological basis for the research is the dialectical materialistic method, with The use of methods of theoretical level, empirical and statistical techniques. The overcoming of the instructors of educational work shows a high performance, evidenced in the preparation achieved by the teachers based on a new vision of its components which allows transformations in the educational process

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar Hernández, V., Machin Blanco, L., & Perez Triquero, J. (2017). Overcoming instructors in educational work to improve their professional performance. Mendive. Journal on Education, 15(2), 204–213. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1095
Section
ARTICLES
Author Biographies

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación, Especialidad “Construcción de Maquinarias”. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar

Lazaro Machin Blanco, Escuela Pedagógica “Tania la Guerrillera”

Estudiante de la Maestría en Pedagogía Profesional

Jannet Perez Triquero, Instituto Provincial de Estudios Laborales (IPEL)

Directora del Instituto Provincial de Estudios Laborales (IPEL). Profesora Asistente.

References

Abreu, R., & Soler, J. (2016). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Añorga, J. A. (2009). Glosario de Términos de la Educación Avanzada. La Habana.

Añorga, J. A. (2014). La educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Recuperado 13 de febrero de 2017, a partir de http://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf

Benítez, S., & Mena, J. A. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Mendive, 14(4), 302-307.

Cordero, E. F. (2013). Estrategia Metodológica para la evaluación del impacto del programa de la disciplina Sanidad Agropecuaria con enfoque integral en la formación profesional de la carrera Agropecuaria. (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca».

Diccionario Electrónico de la Real Academia Española. RAE. (2014). Recuperado 2 de febrero de 2017, a partir de http://dle.rae.es/

Fernández, M. (2014). La superación profesional técnica de los profesores

agropecuarios de la Educación Técnica y Profesional en los centros politécnicos de Pinar del Río. (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas., La Habana. Cuba.

Gamez, A. (2012). Modelo de superación en cultura económica para los docentes en Cuba. Recuperado 2 de abril de 2017, a partir de http://www.gestiopolis.com/economia-2/modelo-de- superacion-en-cultura-economica-para-los-docentes-en-cuba.htm

Gato, C. A. (2012). Concepción pedagógica del proceso de capacitación para los docentes de la rama industrial de la Educación Técnica y Profesional en Pinar del Río. (Tesis en opcion de Maestría en Ciencias de la Educación). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana. Cuba.

Hernández, O. (2016). Estrategia de capacitación para los especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección Provincial de Trabajo en Pinar del Río. (Tesis en opción al Título Académico de Máster en Pedagogía Profesional.). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca». Cuba., Pinar del Río, Cuba.

León, M. (2012). La integración escuela politécnica-mundo laboral. Modelo perfeccionado. En R. Abreu Regueiro & C. Cuevas Casas (Eds.), Compendio de trabajos de posgrado. Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Peña González, A. M. (2002). Análisis del Instrumento de Evaluación del Desempeño Docente, de los centros educativos privados del distrito No. 11-02 de Puerto Plata. Recuperado 28 de enero de 2017, a partir de http://www.oei.es.

Torres, J. L. (2015). El desempeño profesional del tutor y su mejoramiento en Cuba. Recuperado 30 de enero de 2017, a partir de www.gestiopolis.com/desempeno-profesional-del-tutor-y-su-mejoramiento-en-cuba/

Valdés, H. (2013). El desempeño del profesor y su evaluación. La Habana. Cuba.: Editorial Pueblo y Educación.

Valle, A. D. (2012). La investigación Pedagógica otra mirada. La Habana. Cuba.: Editorial Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.