Impact evaluation of teacher´s formation process

Main Article Content

Benito Bravo Echevarría
Carlos Luis Fernández Peña
Déborah Mainegra Fernández

Abstract

To evaluate the impact of the formation is a policy of the Cuban universities, fundamental to improve the formation of professionals and to fit a demand of the process of accreditation of these entities and their figures. With the objective of knowing the current state of the impact evaluation process in the Faculty of Infantile Education of the University of Pinar del Río were systematized the theoretical and methodological positions on this issue. The methods used facilitated to find and to process the necessary information, documents of different instances of the Faculty were reviewed, executives were interviewed, professors were interviewed, and later on, group interviews were made to professors. Being concluded that the empiric information, used to make decisions, don't come from appropriately structured impact studies; there is lack of actions to give pursuit to the graduates; there are not enough projects directed to evaluate the impact of the formation, empiric knowledge on the evaluation of the impact of the professors formation, but dispersed, as much in the conceptual as in the procedural, in connection with what the impact is and what elements to evaluate; and that the evaluation has been defined and conceptualized in diverse ways, in accordance with the necessities, purposes or objectives of who carries out it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Echevarría, B. B., Fernández Peña, C. L., & Mainegra Fernández, D. (2017). Impact evaluation of teacher´s formation process. Mendive. Journal on Education, 15(1), 41–56. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002
Section
ARTICLES
Author Biographies

Benito Bravo Echevarría, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Educación. Especialidad Geografía. Profesor Auxiliar. Máster en Didáctica de la Geografía.

Carlos Luis Fernández Peña, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Enseñanza General

Déborah Mainegra Fernández, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Dra. C. Investigadora del Centro de Estudios Pedagçogicos para la Enseñanza General

References

Abdala, E. (2004). Manual para la evaluación de impacto en programas

De formación para jóvenes. Montevideo, Uruguay: OIT/Cinterfor.

Recuperado de: http://www.oitcinterfor.org/node/6113

Aedo, C. (2005). Evaluación del impacto. Santiago de Chile: División de Desarrollo Económico CEPAL/GTZ. Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5614/S0501006_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Aguilar-Morales, J. E. (2011). La evaluación educativa. México. Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C. Recuperado de: http://conductitlan.net/psicologia_educacion/evaluacion_educativa.pdf

Alcaraz, N. (2015). Aproximación Histórica a la Evaluación Educativa: De la Generación de la Medición a la Generación Ecléctica. RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 11-25. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/668240

Añorga-Morales, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona, (58), 19-31. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

Apodaca, P. M. (1999). Evaluación de los resultados del impacto. Universidad del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 363-377. Recuperado de: http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/109051/103721#page=124

Baker, J. L. (2000). Evaluación del impacto de los proyectos de desarrollo en la pobreza: manual para profesionales. Washington: Banco Mundial. Recuperado de: http://www.bivipas.unal.edu.co/handle/10720/514

Barazal, A. (2011). Modelo de evaluación de impacto de la maestría en enfermería en el desempeño profesional de sus egresados. Tesis para optar por el título de Doctor en Ciencias Pedagógicas: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona. La Habana”. Recuperado de: http://tesis.repo.sld.cu/420/

Berner, H. H., Darville, P., Guzmán, N., Montoya, A. M. y Izquierdo, S. (2015). Metodología de la evaluación del impacto. Santiago. CHILE: División de Control de Gestión. I Jornada de Doctores en Ciencias de la UCMH 2015. Recuperado de: http://doccien2015.sld.cu/index.php/2015/2015/paper/view/34/17

Calero, J., Fontcuberta Estrada, X., García Martínez, Á., Ballesteros Pena, A., & De Wispelaere, J. (2016). Guía para la evaluación de programas y políticas públicas de discapacidad. CERMI.

Cano, A. (2006). Tema 5 elementos para una definición de evaluación. Recuperado de: www.ulpgc.es/hege/.../tema5/elementosparaunadefinicióndeevaluación/pdf.

Cortés J. y Añón, M. (2013). Tipos de evaluación e instrumentos de evaluación. Recuperado de: http://mestreacasa.gva.es/web/guest/recursos?p_p_id=77&p_p_action=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_77_struts_action=%2Fjournal_content_search%2Fsearch&_77_keywords=Tipos+de+evaluaci%C3%B3n+e+instrumentos+de+evaluaci%C3%B3n.&_77_tagsEntries=&_77_hit_inicio=228&_77_posicion_inicio=220

Costa. Barranquilla. Recuperado de: http://repositorio.cuc.edu.co/xmlui/handle/11323/260

Crissien, E. y Rodríguez, N. (2014). Impacto social y competencias de los graduados del programa de contaduría pública en la CUL. Tesis para optar al Grado Académico de Magíster en Educación de la Universidad de La

Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. Recuperado de: http://mapas.eafit.edu.co/rid=1K28441NZ-1W3H2N9-19H/Estrategias%20docentes%20para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Enfoque AEVAL. (2015). Guía práctica para el diseño y la realización de evaluaciones de políticas públicas. Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicio Recuperado de: http://www.aeval.es/export/sites/aeval/comun/pdf/evaluaciones/Guia_Evaluaciones_AEVAL.pdf

Escudero, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual. Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación, 9(1). Recuperado de: http://www.uv.es/RELIEVE/v9n1/RELIEVEv9n1_1.htm

Ferrer, M. T., Rojas., L, Miranda, M. C., Roque, D., Sardiñas, R. I., Despaigne, A. y MilordA. C. (2011). Evaluar el impacto profesional en los jóvenes maestros: un reto para la pedagogía cubana. 67pCiudad de La Habana. Cuba: Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación. Recuperado el [27 de junio del 2016] de www.cubaeduca.cu/medias/pdf/2827.pdf

González, C. (2003). Los bibliobuses como instrumento de fomento de la lectura. Bibliotecas. Anales de investigación, 1-2, 173-190. Recuperado el [15 de octubre del 2016] de http://revistas.bnjm.cu/index.php/anales/article/view/263

González, D. y Valcárcel, N. (2001). Evaluación y Acreditación Institucional. Universidad Mayor, Real y Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca. Sucre, Bolivia: Centro de Estudios de Postgrado e Investigación.

Guanziroli, E., Guenain, A. M. y Meireles, H. (2007). Metodología de evaluación del impacto y de los resultados de los proyectos de cooperación técnica. Brasilia, Brasil: Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura IICA, 72p. Recuperado el [15 de octubre del 2016] de http://www.iica.org.br/Docs/Publicacoes/Agronegocio/Metodologia_Espanhol.pdf

Guzmán, M. (2004). Metodología de evaluación de impacto. Santiago de Chile: Dirección de control de Gestión.

INAEM - Instituto Aragonés de Empleo. (2010). Comunidad Autónoma de Aragón. Recuperado el [15 de octubre de 2016] de www.aragon.es/.../GobiernoAragon/.../InstitutoAragonesEmpleo/

Lara, F., y Pommiez, M. C. (2015). Guía de Evaluación Educativa UDLA. Chile: Universidad de Las Américas. Recuperado el [30 de noviembre del 2016] de www.udla.cl/portales/.../File/.../Guia-Evaluacion-Educativa-UDLA-30-07-2015-b.pdf

Liberta, B. E. (2007). Impacto, impacto social y evaluación de impacto. Acimed, 15(3). Recuperado el [9 de abril de 2016] de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352007000300008&script=sci_arttext&tlng=pt

Lukas, J. F. y Santiago, K. (2009). Evaluación Educativa. Revista

Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2).

Recuperado el [28 de noviembre del 2016] de http://www.uv.es/relieve/v15n2/RELIEVEv15n2_revbook1.htm

Mirabal, M. N., J. Rodríguez, M. Guerrero y M. Álvarez. (2013). Modelo teórico para la evaluación de impacto en programas de Salud Pública. Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey. Recuperado el [28 de noviembre del 2016] de http://files.sld.cu/boletincnscs/files/2014/01/26-respub-modelo-teorico.pdf

Moliner, M. (2000). Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos. Recuperado el [27 de junio del 2016] de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=384136

Navarro, H. (2005). Manual para la evaluación de impacto de proyectos y programas de lucha contra la pobreza. Santiago de Chile: Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES) Área de Proyectos y programación de inversiones, 85p. Recuperado de [15 de octubre del 2016] de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5605/S053168_es.pdf;jsessionid=0418F5BA30B6CD05FBC0C67FCB9BAB03?sequence=1

Ortíz, E., Sánchez, Y. y Fernández, Y. (2011). La evaluación del impacto formativo en egresados de la Maestría en Ciencias de la Educación Superior en la Universidad de Holguín. Pedagogía Universitaria, 21(2). 18-28. Recuperado el [23 de noviembre de 2016] de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/714/pdf_85

Pardo, Reyna G. (2013). La evaluación en la escuela. Argentina. Recuperado el [15 de octubre del 2016] de https://www2.sepdf.gob.mx/formacion_continua/antologias/archivos.../SEP220021.pdf

Parlett, M. y Hamilton, D. (1977). Evaluation as illumination: A new approach to the study of innovatory programmes. En Hamilton, D. (Ed.). Beyond the numbers game: a reader in educational evaluation. (Pp2-35). Macmillan. London. Recuperado el [15 de octubre del 2016] de https://eric.ed.gov/?id=ED167634

Pérez-Brito, C. (2013). Análisis de Impacto Social en Proyectos de Infraestructura. Cartagena de Indias, Colombia: Unidad de Salvaguardias Ambientales y Sociales (VPS/ESG). Recuperado el [15 de octubre de 2016] de www.fomin-events.com/pppamericas/2013/_upload/panelistas/2_0GlFQ.pdf

Pineda, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133 Recuperado el [27 de junio de 2016] de www.raco.cat/index.php/Educar/article/download/20737/20577

Robles, T y Luna, R. (1999). Elaboración de indicadores para proyectos sociales. PROARCA/CAPAS/AID. Recuperado el [15 de octubre de 2016] de http://www.preval.org/documentos/00518.pdf

Rogers, P. J. (2012). Introducción a la evaluación de impacto. Universidad RMIT (Australia) y Better Evaluation: The Rockefeller Foundation. Recuperado el [15 de octubre del 2016] de https://www.interaction.org/sites/default/files/3%20-%20Introduction%20to%20Impact%20Evaluation%20-%20Spanish_0_0.pdf

Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Buenos Aires, Argentina: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Recuperado el [27 de junio de 2016] de www.oei.es/congreso2014/memoriactei/662.pdf

Ruíz, C. (2001). La Evaluación de programas de formación de formadores. . Recuperado el [27 de junio del 2016] de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5003/crb05de12.pdf

Sandoval, J. M. y Paz, M. (2003). Los indicadores de la evaluación del impacto de programas. México DF.: SIID SIA, 20p. Recuperado el [27 de junio de 2016]. De www.diputados.gob.mx/bibliot/publica/inveyana/polisoc/pdf/0403.pdf

Segurajáuregui, M. (2010). Granada. La Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional de México y la expresión de las competencias específicas planteadas para el campo de Educación Inicial en el desempeño laboral de sus egresados. Granada: Editorial de la Universidad de Granada. Recuperado el [30 de noviembre de 2016] de http://hera.ugr.es/tesisugr/19124879.pdf

Solórzano R. (2005). Modelo de impacto de la Alfabetización. (Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas) Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; La Habana.

Stufflebeam, D.L. y Shinkfield, A. (2007). Evaluation theory, models and applications. San Francisco C.A.: Published by Jossey-Bass, A Wiley Brand. Recuperado el [24 de noviembre de 2016] de https://books.google.com.cu/books?hl=en&lr=&id=SbnlBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA133&dq=Evaluation+theory,+models+and+applications.+&ots=aiJCiIQ10-&sig=wFeTzNwEP5cjDj78pBtSLP3SKVI&redir_esc=y#v=onepage&q=Evaluation%20theory%2C%20models%20and%20applications.&f=false

Torres, P. (2007). La Evaluación Educativa en Cuba, qué se ha logrado y que falta por lograr. [CD-ROM], CALIDED, 4-8. ISPFPG. Santiago de Cuba.

Torres, P. (2008). Sistema Cubano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Resultado de investigación. Soporte digital. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Vanclay, F, Estevez, A. M., Aucamp, I. y Franks D. M. (2015). La evaluación de impacto social: lineamientos para la evaluación y gestión de impactos sociales de proyectos. IAIA Asociación Internacional para la Evaluación de Impactos. Recuperado el [23 de noviembre del 2016] de http://www.iaia.org/uploads/pdf/Evaluacion-Impacto-Social-Lineamientos.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.