The relationship between research skills and professional formation

Main Article Content

Dianelkys Martínez Rodríguez
Dora Lilia Márquez Delgado

Abstract

The article constitutes a theoretical systematizing that shows the relationship that exists between the research skills and the process of professional formation. The categories pedagogic formation and development represent integrative axes of the analysis, starting from their understanding like a dialectical unit or essential stages in t he acquisition of the abilities. The main obtained results are sustained in Vigotsky ́s Historical - cultural approach, Leóntiev ́s Activity theory, Fátima Addine ́s Way of performance theory, as well as the contributions of a group of researchers related with the topic in the national and international context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Rodríguez, D., & Márquez Delgado, D. L. (2014). The relationship between research skills and professional formation. Mendive. Journal on Education, 12(4), 505–511. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/744
Section
ARTICLES

References

Addine Fernández, F. (2006). El modo de actuación profesional pedagógico: apuntes para una sistematización. En F. Addine Fernández, Modo de actuación profesional pedagógico. De la Teoría a la práctica. Material digital de la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río.

Álvarez de Zayas, R. M. (s.f). Copia del libro sobre Pedagogía y Didáctica. Pinar del Río: GRUPO DE ESTUDIOS DE DIDÁCTICA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR de la Universidad de Pinar del Río.

Castellanos Simons, B. (1998). La planificación de la investigación educativa. La Habana: Centro de Estudios Educacionales del Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Cerezal Mesquita, J., & Fiallo Rodríguez, J. (2005). ¿Cómo investigar en Pedagogía? La Habana.

Chirino Ramos, M. V. (2002). PERFECCIONAMIENTO DE LA FORMACIÓN INICIAL INVESTIGATIVA DE LOS PROFESIONALES DE LA EDUCACIÓN. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona de La Habana: Tésis doctoral inédita.

Colectivo, d. a. (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Dirección de Formación y Perfeccionamiento del Personal Pedagógico.Ministerio de Educación.

Díaz Domínguez, T. (2002). Curso preevento: Fundamntos Pedagógicos de la Educación Superior. Pinar del Río: Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca.

Fuentes González, H. C., & Mestre Gómez, U. (1997). Curso de Diseño curricular. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran".

Gagné, R. (1970). La tarea. Recuperado el 21 de junio de 2009, de Revista de Educación y Cultura de la sección 47 del SNTE: http://www.latarea.com.mx/articu/articu10/fsilva10.htm

Gallo Pimentel, J. M., & González Díaz, E. (2000). Introducción a la Metodología de la Investigación Pedagógica y Técnica. La Habana.

González Maura, V., Castellano Simons, D., Córdova LLorca, M. D., Martínez Angulo, M., Martínez Corona, N., Rebollar Sánchez, M., y otros. (1995). Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación.

Lanuez Bayolo, M., & Pérez Fernández, V. (2005). Habilidades para el trabajo investigativo: experiencias en el Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC). La Habana: IPLAC.

López Balboa, L. (2001). EL DESARROLLO DE LAS HABILIDADES DE INVESTIGACIÓN EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO DE QUÍMICA. Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez: Tesis Doctoral Inédita.

Machado Ramírez, E. F., Montes de Oca Recio, N., & Mena Campos, A. (2008). EL DESARROLLO DE HABILIDADES INVESTIGATIVAS COMO OBJETIVO EDUCATIVO EN LAS CONDICIONES DE LA UNIVERSALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. Recuperado el 22 de marzo de 2009, de http://revistas.mes.edu.cu/PedagogiaUniversitaria/articulos/2008/numero/189408108.pdf.

Silvestre Oramas, M., & Zilberstein Toruncha, J. (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. CEIDE.

Tejeda Díaz, R. (2000). Consideraciones teóricas y metodológicas para una concepción integral del proceso de adquisición de las habilidades. Una propuesta al alcance de usted para debatir y reflexionar. Holguín: Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.