A historical look at the process of development of literary competence

Main Article Content

Karina Machín Hernández
Liliana Álvarez Alonso

Abstract

The term compet ence, made boom in communication theory with the development of text linguistics, which emerged as t he consideration of different types, within which there is the literary competence, basic concept in this a rticle, so that it is intended as a historical study for the language and literature teachers training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Machín Hernández, K., & Álvarez Alonso, L. (2012). A historical look at the process of development of literary competence. Mendive. Journal on Education, 10(4), 355–361. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/557
Section
ARTICLES

References

AA, VV. (Y. CASTAÑEDA, C. LOMAS, E. MARTÍNEZ): Guía de lecturas infantiles.__Pamplona: Eunsa, 1993.__ 300 p.

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. Competencia lingüística y competencia literaria. Sobre la posibilidad de una poética generativa.__Madrid: Gredos, 1980.__ 300 p.

AÑORGA, JULIA. Educación Avanzada: paradigma Educativo Alternativo para el mejoramiento profesional y humanos de los recursos laborales y de la comunidad.__ La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999.__ p.124.

AcquaroniMúñoz, R. La comprensión lectora._Madrid:SGEL, 2004._490 p.

BARRENA, P. et al. Libros infantiles y juveniles para hacer buenos lectores.__Madrid: Anabad y Educación y Bibliotecas, 2000.__450p.

ROLAND, BARTHES. El placer del texto.__ México: Ed. Siglo XXI, l974__380p.

BIERWISCH, M: “Poetics and Linguistics” en FREEMAN, D. C. (ed.), 1970.__200p.

BORGES, JORGE LUIS. Páginas escogidas.__La Habana: Ed. Casa de las Américas, 2006.__ 251pp.

CAMPS, A. El aula como espacio de investigación y reflexión: investigaciones en Didáctica de la Lengua.__ Barcelona: Ed. Graó, 2001.__290p.

CERRILLO, P. y GARCÍA PADRINO, J. (coord.). Hábitos lectores y animación a la lectura.__Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 1996.__pp.20-25.

COLECTIVO DE AUTORES. Selección de lecturas de teoría y crítica literarias.__ La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1987.__ pp.184. 12_____________. Taller de la palabra.__ Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999.__ 278 p.

_____________. El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura.__ Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2007.__ 399 p.

COLOMER T.”La lectura infantil y juvenil”, MILLÁN, J. A. (coord.), La lectura en España. Informe 2002.__Madrid: Federación de Gremios de Editores de España, 2002.__pp. 263285.

____________. “La adquisición de la competencia literaria”, Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, núm. 4.__Madrid: Ed. Gredos, 1995.__ pp. 8-22.

____________. La formación del lector literario.__Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Trad. de La formación del lector literaria, 1998), 1998.40-50pp.

Culler, Jonathan: "La competencia literaria". En: Selección de lecturas de teoría y crítica literarias.__La Habana:Ed. Pueblo y Educación, 1987.__192p.

ECO, U. Lector in fabula.__Barcelona: Ed. Lumen, 1987, 2ª ed. (Trad. es. de Lector in fabula, 1979).640p.

EQUIPO PEONZA. El rumor de la lectura.__Madrid: Anaya, 2001.__220p.

FERNÁNDEZ, V. “100 obras de literatura infantil del siglo XX”, en Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, núm. 130.__Ciudad de La Habana, 2000.__56-59pp. 21. FERNÁNDEZ GONZALEZ, Ana María. La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador. Tesis de grado. ISP Enrique José Varona, La Habana, 2000.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.