Quality of service and user satisfaction in postgraduate students of a Public University of Lima

Main Article Content

Carlos Alberto Peña Miranda
Elizabeth Cosi Cruz
Liliana Abelina Silarayan Ruiz

Abstract

The National University and, particularly, the graduate school, have the task of providing a quality service that generates satisfaction among its students. This is essential to improve the quality of graduate programs. This research aims to establish whether satisfaction with the quality of university service in postgraduate students is related. To achieve this, a non-experimental, correlational and transversal design was used with a sample of 180 students, to whom the questionnaire on quality of university service and the questionnaire on user satisfaction were administered. The results obtained allow us to conclude that there are significant relationships between the two study variables (r = 0.80), as well as between their dimensions that make up each variable.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peña Miranda, C. A., Cosi Cruz, E., & Silarayan Ruiz, L. A. (2024). Quality of service and user satisfaction in postgraduate students of a Public University of Lima. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3857. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3857
Section
ARTICLES

References

Bravo, E., Lora, L. y Berastegui, Y. (2020). Neuroliderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 29-29. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n1/1409-4703-aie-20-01-416.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2021). Programa Nacional de Posgrado de Calidad. https://conahcyt.mx/wpcontent/uploads/convocatorias/PNPC/2021/TerminosReferenciaRenovacion2021.pdf

Mapén, F., Becerra, A. y Martinez, G. (2020). Importancia y satisfacción de los servicios universitarios en posgrado desde la perspectiva estudiantil. Revista San Gregorio, 38, 15-26. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/n38/2528-7907-rsan-38-00015.pdf

Mireles, M. y García, J. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(2), 610-626. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/47621

Kotler, P., y Keller, K. (2006). Dirección de Marketing (12 ed.). Pearson Educación. https://books.google.com.pe/books?hl=es&lr=&id=CoHT8SmJVDQC&oi=fnd&pg=PP33&dq=Lane+Keller -+articulos&ots=l7rIPyyPTn&sig=miT1YJXsnf5dXbQxh82Y -eOkkd8#v=onepage&q=Lane%20Keller-%20articulos&f=false

Martín, V. (2018). Calidad y responsabilidad social en la educación superior. En Grimaldo, H. (2018). El rol de la educación superior de cara a los desafíos sociales de América Latina y el Caribe. (p. 17-34). UNESCO - IESALC y UNC. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60430753003

Terrazas, B. y Almeida, R. (2020). Análisis de los principales indicadores de satisfacción estudiantil en la calidad de vida universitaria en las universidades privadas. Perspectivas, 23(45), pp. 7-32. http://www.scielo.org.bo/pdf/rp/n45/n45_a02.pdf

Torres, E. y Araya-Castillo, L. (2010). Construcción de una escala para medir la calidad del servicio de las universidades: una aplicación al contexto chileno. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 54-67.

Tumino, M. y Poitevin, E. (2013). Evaluación de la calidad del servicio universitario desde la percepción de estudiantes y docentes: caso de estudio. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 12(2) 63-84.

Vázquez, A. (2013). Calidad educativa. Investigación Educativa, 17(2).

Vergara, J. C. y Quesada, V. M. (2011). Análisis de la calidad en el servicio y satisfacción de los estudiantes de Ciencias Económicas de la Universidad de Cartagena mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 108-122.

Zeithaml, V. & Parasuraman, A. (2004). Service Quality. Cambridge, MI, USA: Marketing Science Institute (2004), p. 86.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.