The pedagogical implication between school and community from the experience and perspective of teachers of basic education

Main Article Content

Gabriel Alejandro Álvarez Hernández

Abstract

The current article presented results of research carried out from 2020 to 2022, it was carried out with teachers of basic education, who are also studying the Master's Degree in Basic Education at the National Pedagogical University in Mexico City and with their testimonies and stories gave rise to to the discussion about the pedagogical aspect of school and community involvement, so that the objective was to understand this phenomenon and its pedagogical potential in the schools involved. Methodologically, it was a work from an interpretative paradigm, with a qualitative approach, from hermeneutic phenomenology and questionnaires and a focus group were applied to collect the empirical data that gave shape to the findings presented here. The results show that in the involvement between school and community there are pedagogical components that contribute to the formation of each boy and girl, that leadership, communication and other qualitative aspects, accompanied by concrete activities, promote a healthy and productive relationship for training. of the student body It concludes with a deep reflection on the elements that allow the links of educational work between school and community and above all the center and pedagogical interest on the future of future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Hernández, G. A. (2023). The pedagogical implication between school and community from the experience and perspective of teachers of basic education. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3209. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3209
Section
ARTICLES
Author Biography

Gabriel Alejandro Álvarez Hernández, Instituto de Estudios Superiores de la Ciudad de México "Rosario Castellanos"

Docente Investigador del Instituto de Estudios Superiores de la Ciudad de México "Rosario Castellanos", Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT) en México https://orcid.org/0000-0001-6809-8321

References

Bárcena, F., Larrosa, J. y Mèlich, J. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista portuguesa de pedagogía (1), 233-259. https://www.researchgate.net/publication/341139192_Pensar_la_educacion_desde_la_experiencia

Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Ciudad de México: Ediciones Paidós Ibérica, S. A.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Editorial La Muralla S.A.

Bruner, J. (2002). La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. Argentina: FCE.

Contreras, J., Quiles-Fernández, E. y Paredes, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 58-75. doi: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6624

Gutiérrez, W. (2021). La educación no formal como herramienta para la formación y la participación ciudadana y para el orden territorial. Dialéctica, 18. https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/viewFile/9340/5831

Heller, A. (1999). Teoría de los sentimientos. México: Ediciones Coyoacán S.A. de C.V.

Jiménez, I. (2010). La relación familia escuela. Jaén-España: Íttakus, sociedad para la información, S.L.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. México: FCE.

Mardones, J. y Ursua, N. (1995). Filosofía de las ciencias sociales y humanas. Materiales para una fundamentación científica. México: Fontamara S.A.

Martínez, B. y Niemelä, R. (2010). Formas de implicación de las familias y de la comunidad hacia el éxito educativo. Revista Educación y Pedagogía, (56), 69-77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9821

Perales, C. (2017). Implicaciones de las relaciones familia-escuela para la convivencia escolar. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0946.pdf

Ramírez, D. (2021). La formación ciudadana: Reflexiones desde el tejido social de la ciudadanía mundial. Dialéctica. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article /download/9337/5828

SEP. (2017). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Educación prescolar. Ciudad de México: Compañía Editorial Ultra S.A. de C.V.

Ricco, S. y Rebolledo, N. (2010). Educación y comunalidad. Prácticas autonómicas en la Mazateca Alta. Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez, G, Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe, S.L.

Sanz, T., González, M., Hernández, A. y Hernández, H. (2003). Curriculum y formación profesional. La Habana: Departamento de Ediciones e Imprenta ISPJAE - CUJAE.

Skliar, C. y Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Suarez, D. (2007). Documentación narrativa de experiencias y viajes pedagógicos. Fascículo 2. ¿Qué es la Documentación Narrativa de Experiencias Pedagógicas? Buenos Aires: Instituto Nacional de Formación Docente. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL007974.pdf

Van Manen, M. (1998). El tacto de la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Ediciones Paidos Ibérica, S.A.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, S.A.

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.