The professional training of university students through the Inverted Classrooms

Main Article Content

Luis Aníbal Alonso Betancourt
Miguel Alejandro Cruz Cabezas
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

In this article, a study is carried out on the need to improve the professional training of middle and higher-level students, considering the current conditions of the country in the face of the COVID 19 pandemic and the changes it has generated in the educational system. In this sense, the main objective of the article was to present a methodology for the professional teaching of students from Polytechnic Centers (be it intermediate and / or higher) in flipped classrooms. It is based on the alternative and interactive method of appropriation of content based on projects, which integrate the face-to-face modality with the virtual modality. The scientific novelty lies in the establishment of a dynamic that integrates the face-to-face modality with the virtual modality, based on the link between academics, work and research. The document review methods, the system approach, direct observation in the field, the pedagogical pre-experiment and the Chi-square (X2) statistical test are used. The favorable impacts on the development of professional competencies were observed in a sample of 100 students of the Mechanics career at the University of Holguín, Cuba, with the application of the result. It can be generalized in any worker training center with flexibility and adaptability to the characteristics of these entities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alonso Betancourt, L. A., Cruz Cabezas, M. A., & Aguilar Hernández, V. (2022). The professional training of university students through the Inverted Classrooms. Mendive. Journal on Education, 20(2), 422–436. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781
Section
ARTICLES
Author Biographies

Luis Aníbal Alonso Betancourt, Universidad de Holguín

Centro de Estudio para la Formación Laboral

Miguel Alejandro Cruz Cabezas, Universidad de Holguín

Centro de Estudio para la Formación Laboral

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

References

Aguayo, M., Bravo, M., Nocetti, A., Concha, L. y Aburto, R. (2019). Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o Aula Invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista de Educación 43(1). Disponible en: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.31529

Alonso, L. A, Cruz, M. A., Parente, E. y Del Cerro, Y. (2021). Concepción didáctica de aula invertida para la formación profesional de los trabajadores. Revista Científica Medio Ambiente Tecnología y Desarrollo Humano FAREM-Estelí 10(37) Disponible en: https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.1121

Alonso, L. A., Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Recuperado de http://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, L. A., Ortiz, A. L. Cruz y M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina 22(1). Disponible en: http://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739

Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education

Bermúdez, R y Pérez, L. (2014). Aprendizaje formativo y Crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V. (5ta Edición).

Martins, E. R. y Gouveia, L. (2019). ML-SAI: Modelo pedagógico fundamentado na sala de aula invertida destinado a atividades de m-learning. Revista Espacios 39(52). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p19

Nuñez, J. A. y Merchor, G. A. (2020). Modelo andragógico aula invertida en la asignatura "Histotecnología III." Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela, Revista Científica De FAREM-Esteli, (33), 3-11. Disponible en: https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9604

Pérez, V., Jordán E.P. y Salinas, L. (2020). Didáctica del aula invertida y la enseñanza de física en la universidad técnica de Ambato. Revista Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. VI(1). Recuperado de http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/931

Salas, R. y Lugo, J. L. (2019). Impacto del aula invertida durante el proceso educativo superior sobre las derivadas considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 147

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2