The learning of the student of the Technical and Professional Education in the labor context. Methods and procedures/Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos

Main Article Content

Yudiel Eduardo Aguilar Blanco
Juan Alberto Mena Lorenzo
Jorge Luis Mena Lorenzo

Abstract

The Cuban pattern of Technical Education and Professional shared school labor polytechnic-entity that it bases the formation of the level professionals half at the present time, demand of a revision of their didactic-methodological projection of the formative process, as long as the labor context wins more protagonist every day in the process of teaching learning. The present article had as objective to propose a system of didactic procedures that potency the method of the formation in the professional-productive activity, assumed in the Pattern of the Dynamics of the teaching-learning process in the labor Practice in the entities of the production and the services. The investigation assumed a mixed focus of descriptive character. Theoretical methods were used as: the analytic-synthetic one, the inductive-deductive one, the hermeneutic-dialectical one, the systemic-structural-functional one, the holistic-dialectical one, as well as the content analysis. Inside the empiric ones they highlighted the survey to educators (professors of the schools and specialists of the labor entities) and the observation of educational activities in the labor context. As a result fundamental it was possible to present a proposal of system of didactic procedures that you/they strengthen and they make more effective the method proposed during the development of the labor Practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar Blanco, Y. E., Mena Lorenzo, J. A., & Mena Lorenzo, J. L. (2021). The learning of the student of the Technical and Professional Education in the labor context. Methods and procedures/Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos. Mendive. Journal on Education, 19(3), 794–808. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yudiel Eduardo Aguilar Blanco, Dirección Provincial de Educación Granma

Metodólogo de ETP Municipio Yara. Dirección Provincial de Educación Provincia Granma. Cuba.

Juan Alberto Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad Construcción de Maquinarias, Ingeniero Mecánico, Máster en Pedagogía Profesional, Dr. C Pedagógicas.

Jorge Luis Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río.

Profesor Investigador del Centro de Estudios de las Ciencias de la Educación. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

 

References

Abreu, R. L. y Soler, J. (2015). Didáctica de las especialidades de la ETP. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Acosta, A. (2012). Componentes culturales y humanos que intervienen en el proceso de enseñanza práctica de la soldadura en la entidad productiva. Pedagogía Profesional, 12(1), 73-88. Recuperado de https://www.google.com/search?q= revista+electr%C3%B3nica+pedago g%C3%ADa+profesional&ie=utf8&oe=utf-8&client=firefox-b

Aguilar Hernández, V., & Mena, J. (2015). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive. Revista de Educación, Vol. 12(4), 442-449. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/ article/view/1526

Aguilar Blanco, Y. (2018). Una propuesta de dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la Práctica Laboral en la especialidad Construcción Civil. La Habana, Cuba: Editorial Académica Universitaria.

Consejo de Ministros (2019). Decreto No. 364 "De la Formación y Desarrollo de la Fuerza de Trabajo Calificada". La Habana, Cuba: Secretaría del Consejo de Ministros. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-10-ordinaria-de-2020

Flores, P., Fuentes, D., & Mujica, S. (2016). Los beneficios de las buenas prácticas laborales en las empresas. Chile. Recuperado de http://derepositorio.uchile.cl/handle/2250/144683

Jiménez, D; Milanez, L. A. y Moreno, J. C. (2017). El aprendizaje de los contenidos de la refrigeración en los técnicos medios. ROCA. Revista científico -educacional de la provincia Granma. 13(4), octubre-diciembre. Recuperado de: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/271/422

Mena, J. (2016). La Formación de profesionales competentes: Necesidad de las instituciones de nivel superior (IES). Ponencia presentada en el "1er Encuentro Internacional sobre Investigación Educativa", Cancún, México, días 4 y 5 de noviembre. Recuperado de http://unisan.edu.mx/programa-encuentro-internacional-investigacion-educativa/

Mena, J. A.; Moreno, L., Yturria, P. y Mena, J. L. (2019). Vocational Pedagogy in Cuba New approaches to Teaching-learning method in new scenarios. In Vocational Education & Training The World of Work and Teacher Education. Emerging issues in research on Vocational Education & Training vol. 4.p. 109. Stockholm: Premissförlag is a part of Arenagruppen, Stockholm

Mena, J. A. y Mena, J. A. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad- institución productiva. La Habana: Editorial Universitaria (Cuba), 1a. edición, 2020. 92 pp.: bibliografía. (14 x 21 cm.). ISBN 978-959-16-4389-6 (PDF). BN978-24

Mena, J.; Aguilar.; Y.E. y Mena, J.L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Mendive. Revista de Educación, 17(2) abril-junio (2019), 167- 182. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1526

Ministerio de Educación (MINED. (2014). Resolución Ministerial 254. Reglamento para la planificación, organización, desarrollo y control de la enseñanza práctica en la escuela politécnica y en las entidades laborales. Villa Clara, Cuba: UEB Impresiones Gráficas.

Ministerio de Educación (MINED. (2016). Concepción curricular de la Educación Técnica y Profesional en el marco del perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección estratégica. Villa Clara, Cuba: UEB Impresiones Gráficas.

Moreno, L.; Teras, M. y Gougoulakis, P (eds.) (2018). Vocational Education & Training The World of Work and Teacher Education.Emerging issues in research on Vocational Education & Training vol. 4. Stockholm: Premissförlag is a part of Arenagruppen, Stockholm

Shulman, L. (2016). Signature pedagogies in the professions. London: Penguin.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.