Three perspectives for the analysis of economic management in primary schools

Main Article Content

Nancy María Puentes Alciaga
Inidia Rubio Vargas
Juan Silvio Cabrera Albert

Abstract

Result of a research process that takes place within the framework of inter-institutional academic-research relations between the University of Havana and the University of Pedagogical Sciences Enrique José Varona in the field of Education Economics, addresses a primary concept of this discipline, the economic management, singling out the same to the educational management when considering the analysis of this concept from the perspective of the educational quality and the formation of the economic culture of the schoolchildren in the case of the level of primary education. Its objective is to argue three perspectives of analysis on economic management in primary schools and for this purpose analysis-synthesis, induction - deduction, abstraction - generalization were used as methods. It is based on the analysis of the definition of economic management and contextualizes the educational activity that takes place in primary schools as a reference for the argument of the three dimensions identified; the relationship between them is also relieved. In general, it is concluded that economic management is a process and is the basis for identifying its dimensions of analysis, and arguing a theoretical response to the debate regarding the conception of educational activity as an economic activity, which generates two aggregate values of its processes, educational quality and formation of economic culture in schoolchildren.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puentes Alciaga, N. M., Rubio Vargas, I., & Cabrera Albert, J. S. (2020). Three perspectives for the analysis of economic management in primary schools. Mendive. Journal on Education, 18(1), 62–73. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1796
Section
ARTICLES
Author Biographies

Nancy María Puentes Alciaga, Dirección Provincial de Educación de La Habana

Metodóloga de la Dirección Provincial de Educación de La Habana.

Inidia Rubio Vargas, Instituto de Farmacia y Alimentos de la Universidad de la Habana.

Profesora Titular del Instituto de Farmacia y Alimentos de la Universidad de la Habana.

References

Alpízar, M. (2014), Bases para el Diseño de un Sistema de Gestión del Conocimiento en el Centro de Estudios Avanzados de Cuba. Artículo Científico, p.20.

Alpízar, M. (2017). Bases Generales de Perfeccionamiento Empresarial. Estructura de la Gestión Económica. Cuba. (p.36)

Barril, F, 2015. Barril, A. (2016). El enfoque de procesos en la gestión institucional, hacia un nuevo paradigma de gestión. Facultad de Ingeniería del Instituto Superior Politécnico José A. Echevarría. Soporte digital.

Casassus, J. (1999). Marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión de los sistemas educativos. En: La Gestión: en busca del sujeto. Santiago de Chile: UNESCO.

Febrero, J, Rubio, I, (2018). Los modelos de gestión institucional en el contexto educativo actual y su articulación en las escuelas de idiomas. Revista Órbita Científica. Universidad Enrique José Varona. No 105, Volumen 24, bimestre nov dic. ISSN: 1027-4472, RNPS: 1805, folio 2 tomo III.

Norma ISO -9000. (2015), (2018). Sistema de gestión de la calidad. Suiza: Secretaría central de ISO en Ginebra.

Puentes, N, Rubio, I, (2019). Formas de organización de las actividades de superación para la gestión económica de los directores de escuelas primarias. Libro de investigación: Educación y Pedagogía 2019. Sello editorial (95857440), New York - Cali, Colombia. ISBN 978-1-945570-98-8

Puentes, N.; Rubio, I.; Ruiz, R. (2019): La gestión económica y su impacto en la calidad educativa de la enseñanza primaria. Simposio Internacional de Educación y Pedagogía. Libro de investigación. Sello editorial REDIPE: ISBN: 978-1-945570-98-8

Rubio, I, Abreu J, Hernández, M. (2019). El enfoque de procesos, su concreción en un manual de gestión institucional. Libro de investigación. Educación y Pedagogía Cuba. Parte V. Sello editorial REDIPE: ISBN: 978-1-945570-74-2. Pág. 3

Ruiz, R; Rubio, I (2010). Aproximación inicial a los fundamentos pedagógicos, para la gestión académico-metodológica de la Misión Educativa Cubana en Venezuela. Revista científico-pedagógica Mendive, 8(32). ISSN:1815-7696.

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa España. 33(1): 3-26. Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/download/211501/172421. [Consulta 8 abril de 2019]

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.