Found one pedagogical conception of the professional pedagogical ability of development process

Main Article Content

Martha Odalys Santaya Domínguez
Taymí Breijo Worosz
Nora María Lemus Fajardo

Abstract

The third improvement of Higher Education draws as one of the main aspirations, to train graduates who possess personal qualities, culture and professional skills. The objective of this article is: to base a pedagogical conception of the process of development of the pedagogical professional abilities of the students of the career Marxism Leninism and History of the University of Pinar del Río. A pedagogical investigation is developed, assuming the materialist dialectic as a scientific methodological base, which allows the determination of a system of theoretical methods, among them: logical methods such as modeling, systemic and functional structural and the procedures that make up the method: the analysis and the synthesis, the induction and the deduction. The selected population was 135 students of the day course and 20 teachers of the specialty. The result of the research is expressed in conceiving a pedagogical conception of the process of development of pedagogical professional skills, which has as components: principles, scientific ideas, stages and relationships. Raising as conclusions: the systemic character, integral and coherent with the way of professional performance of the proposed conception; sustained in the professional problems as an articulating axis of the academic, labor, investigative and extensionist activity; which takes place in stages from the functional dynamics between the logic of science and the logic of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santaya Domínguez, M. O., Breijo Worosz, T., & Lemus Fajardo, N. M. (2018). Found one pedagogical conception of the professional pedagogical ability of development process. Mendive. Journal on Education, 16(3), 426–441. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1416
Section
ARTICLES
Author Biographies

Martha Odalys Santaya Domínguez, Universidad Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia

Taymí Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Educación, especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia, Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

Addine, F. (2013). Didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aportes e impactos. Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Betto, F. (2016). Formación humanista de los profesionales. Conferencia en “Universidad 2016”, Palacio de las Convenciones.

Blanco, A. (2003). Selección de lecturas de Filosofía de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Breijo, T. (2009). Concepción Pedagógica del proceso de profesionalización para los estudiantes de las carreras de la Facultad de Educación Media Superior durante la formación inicial: Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Pinar del Río.

Cala, T., Breijo, T. (2018). La formación de profesionales competentes desde una perspectiva desarrolladora. La Habana. Memorias. Curso evento Universidad 2018.

Chirino, M (2016). Conferencia: Las habilidades en la educación superior. Conferencia Centro de Estudios de la Educación Superior. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Díaz, H. (2006). Una vez más sobre la enseñanza de la Historia. En Selección de lecturas de la enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, T. (2016). Didáctica Desarrolladora en la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. Palacio de Convenciones. Universidad, 10mo Congreso Internacional de Educación Superior. MES.

Ferrer, MT. (2004). Modelo para la evaluación de las habilidades pedagógicas profesionales del maestro primario. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.

Hernández, I. (2013). Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Pinar del Río.

López, M. (2002). ¿Sabes enseñar a describir, definir y argumentar? En Preguntas y respuestas para elevar la calidad del trabajo en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lorenzo, Y. (2014). Concepción didáctica del proceso de formación de habilidades investigativo-laborales en los estudiantes de contabilidad y finanzas. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Ministerio de Educación Superior (2016). Documento Base para la implementación del plan d estudio E. La Habana. MES.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional de la Licenciatura en Educación en la Especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Plan de Estudio E. MES.

Mulet, M. (2014). Metodología para el desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del profesional de la educación. Innovación Tecnológica Vol. 20, No. Especial por el Evento Nacional EDUSOC 2014 (ISSN 1025-6504).

Romero, M., (2012). Enseñar y aprender ciencias sociales. En Lolo, O. y otros. (Ed). Didáctica de las Ciencias Sociales. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Romero, M., (2010). Interdisciplinariedad y formación humanista en la enseñanza-aprendizaje de las humanidades. En Lolo, O. y otros (Ed) Acerca de la enseñanza aprendizaje de las humanidades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. P. 9

Rodríguez, R. (2013). Concepción pedagógica para el diagnóstico psicopedagógico de la autoestima de los estudiantes de preuniversitario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Pinar del Río.

Saborido, J. (2018). La universidad y la agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la reforma universitaria de Córdoba. Visión desde Cuba. Universidad 2018, 11no Congreso Internacional de Educación Superior. Palacio de Convenciones, 12 de febrero de 2018.

Saltanat, K., Zhanar, Y. (2016). Pedagogical system of future teachers’ professional thinking culture formation. International Journal of environmental science education. Vol. 11, no 10, 3562-3574.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.