Historical evolution of the pedagogical training of specialists in human resources management

Main Article Content

Jannet Perez Triquero
Vadim Aguilar Hernández

Abstract

The updating of the Cuban economic and social model has generated a series of needs associated with the training of specialists in human resources management of the work directorates for having the social mandate to assess, assess and control methodologically the provisions and regulations established by the Ministry of Labor and Social Security in labor and salary policy. A vision of the current situation of the training process is presented in the specialists in human resources management of the work addresses in Pinar del Río, from the application of a group of methods that were essential, such as the analysis of documents, the interview and the survey, where theoretical references are revealed from a bibliographic consultation of the bibliography and a group of considerations of different authors is taken into account, based on the dialectic- conjugation of the pedagogical and labor processes under an e teaching-learning focus. In this regard, the main objective of the article was to make an approach to the historical evolution of the training process for materialist specialists, the historical-cultural approach, the man-society relationship, general pedagogy and Professional Pedagogy. This study as a valid option to improve the training process of specialists in human resources management of work addresses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perez Triquero, J., & Aguilar Hernández, V. (2020). Historical evolution of the pedagogical training of specialists in human resources management. Mendive. Journal on Education, 18(2), 412–429. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1750
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Jannet Perez Triquero, Instituto Provincial de Estudios Laborales. (IPEL)

Directora del Instituto Provincial de Estudios Laborales. (IPEL) Ing Agronoma. Ms. C Agroecología

Vadim Aguilar Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Monte de Oca”

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

References

Abreu, R. L. y Soler J. L (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional.La Habana: Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional (ISPETP). Formato digital.

Aguilar Hernández, V., & Mena Lorenzo, J. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive. Revista de Educación, 12(4), 442-449. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/736.

Aguilar Hernández, V., (2016). Desafíos de la Investigación en la Enseñanza Técnica y Profesional en Cuba. Mendive. Revista de Educación, Editorial.

Volumen 24 Numero 1 (2016) p.1-8. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/821.

Alonso Valdés, M., Gato Armas, C., & Díaz Cabrera, J. (2016). La superación profesional técnica de docentes que imparten elementos de economía y legislación laboral en la educación técnica y profesional. Mendive. Revista de Educación, 14(1), 93-99. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/800.

Benítez León, S. & Mena Lorenzo, J. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Mendive. Revista de Educación, 14(4), 302-307. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/883.

Centro Interamericano de Investigación y Documentación sobre Formación Profesional de la Organización Internacional del Trabajo CINTERFOR/OIT. (2006). Aprendizaje permanente y otros aportes para la configuración de políticas y sistemas de formación. En: La nueva Recomendación 195 de OIT. Desarrollo de los recursos humanos: educación, formación y aprendizaje permanente. Montevideo: p. 41-64.

Cuba. Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021. (2017). Ciudad de La Habana. Cuba.

Gámez Iglesias, A. (2012). Economía de empresas: teoría y práctica / La Habana: Editorial Pueblo y Educación, p. 35.56.

Gato Armas, C. A. (2017): La comunicación pedagógica en la especialidad Agronomía de la Educación Técnica y Profesional. Revista IPLAC. Cuba, p.30. 45. No. 2 (marzo –abril).

Barrial Martínez, A, M. y Gato Armas, C. A. (2017). La capacitación en gestión documental para gestores y técnicos de archivos de las instituciones municipales. Revista de Educación. Vol. 15, Núm. 2, 226-241 Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1014

Infante Becerra, V., y Breijo Woroz, T. (2017). Mirada histórica al proceso de Capacitación en el Mundo. Mendive. Revista de Educación, 15(1), 57-64. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/972

MTSS. (2006). Resolución No. 29/06. Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos humanos, en las entidades laborales. Ciudad de La Habana. Cuba.

Mena, J.A. (2016). Pedagogía Profesional y/o Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. Una Ciencia en construcción. Revista Pedagogía Profesional. Universidad Enrique José Varona. 14(1).

Mena, J.A. y Cueto M (2017). Una aproximación al carácter investigativo de la Educación Técnica y Profesional cubana actual. Revista Española de Educación Comparada. 30 (julio-diciembre 2017), p. 136.149.

Mena, J.A (2017). Integración Educación trabajo: necesidad de la Formación profesional, Editorial Académica Española, ISBN:978-3-84-84-78-77.

Páez Paredes M. (2017). El trabajo de los colectivos pedagógicos como potenciadores del aprendizaje pedagógico organizacional. Revista Orbita Científica. 23(96).

Rodríguez Fuentes, S. y Breijo Woroz, T. (2017) Estrategia para el desarrollo de modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados.

Mendive. Revista de Educación, 15(1), 480-491. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1224

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.