Preparation for the employment of the computer engineer, modeled from training management
Main Article Content
Abstract
The demands of the 4th Goal of the 2030 Agenda represent a challenge for Cuban universities, as scientific and social institutions responsible for fostering professional development processes, both initial and continuous, in line with the needs and interests of today's society. This article is the result of an investigative effort aimed at socializing the pedagogical model of formative management in the preparation for employment of computer engineers, to address the relationship between university and enterprise for professionals at the University of Oriente. The proposal used methods such as historical-logical, which allowed defining the historical background discussed by various authors regarding the continuous education process. The analysis-synthesis and documentary analysis, which accompanied the entire research process, helped establish connections and determine common and divergent points in the approaches studied. The systemic-structural method enabled the theoretical development of the pedagogical model, and the modeling allowed the structuring and relation of the model. Surveys and interviews were applied to explore opinions on employment preparation and diagnose aspects that require improvement. Based on the above, a pedagogical model for the formative management of employment preparation for computer engineers in the university-enterprise relationship is developed. The theoretical model is organized from the general theory of systems, which enhances the contribution of science to employment preparation. The proposal strengthens the relationship between university and enterprise and updates the knowledge of graduates, considering their weaknesses and interests from the employer's perspective.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguiar Melians, G., y Baute Álvarez, L. M. (2024). La Formación Continua del docente para la extensión universitaria: una mirada desde la teoría. Conrado, 20(96), 15-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199086442024000100015&script=sci_arttext&tlng=pt
Aguirre Canales, V. I., Gamarra Vásquez, J. A., Lira Seguín, N. A., y Carcausto, W. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101-111. https://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/download/890/919
Álvarez Gómez, G., Viteri Moya, J., Estupiñán Ricardo, J., y Viteri Sánchez, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2020). Ley No. 116, Código de Trabajo del 2020. Por la que se dicta el Código de Trabajo en la República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-no-116-codigo-de-trabajo
Bernaza Rodríguez, G. J., Aparicio Suárez, J. L., de la Paz Martínez, E., Torres Alfonso, A. M., y Alfonso Manzanet, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400015
Cuenca Ibañez, D., Rodríguez Mastrapa, R., y Otero Góngora, Y. (2021). La preparación para el empleo de los profesionales de la educación. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 1(3), 20-25. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/download/23/21
Fuentes, C. H. C. (2022). Pedagogía y didáctica en la Educación Superior. Digital Primera Edición, junio/2022.
Galarza Salazar, F. M. (2021). Evaluación formativa: revisión sistemática, conceptos, autorregulación y educación en línea: Array. Maestro y Sociedad, 18(2), 707-720. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5368/4997
Horruitiner, S. P. (2020). La universidad cubana: el modelo de formación. Universitaria Cubana.
Mengana Osorio, I., y Guibo Silva, A. (2022). Acercamiento a la preparación para el empleo de los profesionales en el proceso de formación continua. Revista Científica Especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 19(53), 155-163. https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/bitstream/handle/uho/9146/Vol.%2019,%20No.%2053,%20julio-septiembre%202022,%20pp.141-148.pdf?sequence=1
Naranjo Saunders, Y. (2020). Nueva lógica de gestión formativa permanente. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12(5). https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/download/723/704
Pérez Cruz, O. A., y Pinto Pérez, R. (2020). Determinantes de la inserción laboral en egresados universitarios en México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672020000200127&script=sci_arttext
Ramos Banteurt, A. A., Blanch Milhet, M. N., y Bicet Dorzón, O. (2023). Acciones formativas en la preparación para el empleo: vínculo entidades laborales-universidad. EduSol, 23(83), 96-107. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912023000200096&lng=es&tlng=es
Suárez Jorge, A., López Collazo, Z. S., y Aguilar Aguilera, M. J. (2022). La alfabetización informacional en la preparación para el empleo de ingenieros en Ciencias Informáticas. Referencia Pedagógica, 10(1), 90-104. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422022000100090
Valdés Ruiz, A. E., Cruz Cruz, C. L., y Paredes Pulido, J. N. (2022). Diseño de la etapa de Preparación para el empleo del Licenciado en Educación Preescolar. EduSol, 22(78), 141-156. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n78/1729-8091-eds-22-78-141.pdf
Valdez Valdez, L. S., Sánchez Uscamayta, J. O., y Lescano López, G. S. (2023). Evaluación formativa: retroalimentación, estrategias e instrumentos. Revista Educación, 47(2), 794-812. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S221526442023000200794&script=sci_arttext
Vázquez Pérez. E. D. (2023). Teoría de sistemas: De Ludwig von Bertalanffy a Niklas Luhmann: From Ludwig von Bertalanffy to Niklas Luhmann. Miradas, 18(1), 195-206. https://revistas.utp.edu.co/index.php/miradas/article/download/25276/17107