The object of study from the perspective of educational researchers
Main Article Content
Abstract
This manuscript presents findings from a research that was carried out with researchers in the educational field. Here an approach is recovered that frames its conceptualization of the Object of Study, with the purpose of understanding it from the perspective of each informant. The method used was the biographical-narrative, from a hermeneutic phenomenological epistemology; The results shown here reveal that the concept of Object of Study, which in each case accompanies the researchers in their investigative action, is developed from their training, experience and knowledge. It is concluded that each concept proposes a perspective, a particular vision of the investigative task and opens paths of reflection for the action of the investigation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Álvarez, G. (2019). Construcción y reconstrucción del objeto de estudio en la investigación educativa. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 3(19), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38795
Bolivar, A, Domingo, J, y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Editorial La Muralla, S.A. https://books.google.com.cu/books/about/La_investigaci%C3%B3n_biogr%C3%A1fico_narrativa.html?id=qj18AAAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Bourdieu, P, y Passeron, J. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores. https://books.google.com.cu/books/about/Los_herederos.html?id=VXjiAAAACAAJ&redir_esc=y
Chalmers, A. (1988). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI Editores. https://fcen.uncuyo.edu.ar/upload/2000-chalmers-que-es-esa-cosa-llamada-ciencia-3ed.pdf
Dilthey, W. (1949). Introducción a las ciencias del espíritu. En la que se trata de fundamentar el estudio de la sociedad y de la historia. FCE. https://books.google.com.cu/books/about/Introducci%C3%B3n_a_las_ciencias_del_esp%C3%ADri.html?id=7j00AQAAMAAJ&redir_esc=y
Feyerabend, P. (2017). Tratado contra el método. Editorial Tecnos. https://posgrado.unam.mx/musica/lecturas/LecturaIntroduccionInvestigacionMusical/epistemologia/Paul-Feyerabend-Tratado-contra-el-metodo.pdf
Guba, E. y Lincoln, Y. (1990). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. Handbook of Qualitative Research. Ca.: Thousand Oaks. https://luisdoubrontg.school.blog/wp-content/uploads/2021/01/guba_lincoln_paradigmas.pdf
Hamelin, D. (1981). La instrucción una actividad intencionada. Narcea. https://www.casadellibro.com/libro-la-instruccion-una-actividad-intencionada/mkt0002187741/3328379
Kreimer, P. (2012). El científico también es un ser humano: la ciencia bajo la lupa. Siglo Veintiuno Editores. https://www.researchgate.net/publication/277249966_El_cientifico_tambien_es_un_ser_humano
Laing, R. (1978), El yo y los otros. FDE. https://books.google.com.cu/books/about/El_yo_y_los_otros.html?id=et8HQwAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Marx, K. (2008). Contribución a la crítica de la economía política. Siglo XXI Editores. http://www.ugr.es/~lsaez/blog/textos/ideologia/contribucionalacritica_prologo.pdf
Marx, K. (2008). El capital. Tomo I. Siglo XXI Editores. http://www.iunma.edu.ar/doc/MB/lic_historia_mat_bibliografico/Fundamentos%20de%20Econom%C3%ADa%20Pol%C3%ADtica/Marx%20-%20El%20Capital%20-%20Tomo%201.pdf
Navarro, A. (2014). El científico que derrotó a Hitler y otros ensayos sobre historia de la ciencia. Editorial Almuzara. https://books.google.com.cu/books/about/El_cient%C3%ADfico_que_derrot%C3%B3_a_Hitler_y_o.html?id=Z0IUogEACAAJ&redir_esc=y
Olivo, M. (2010). Vendedores ambulantes en el Centro Histórico de la Ciudad de México. Estigmas y aprendizajes en su ocupación. UAM. https://nautilo.iib.unam.mx/Record/000636559
Van Manen, M. (2002). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books, S.A. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=52958