Attitudes towards statistics among students of Computer Science
Main Article Content
Abstract
This study analyzes the significance of attitudes towards statistics in relation to gender, performance and academic year of students of Computer Engineering at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Cuba. Statistics is a fundamental tool in the training of computer engineers; however, attitudes towards this discipline can vary significantly among students, influencing their academic performance. This study seeks to delve deeper into this relationship and provide evidence that can guide pedagogical improvements. The main objective of the study was oriented to the analysis of the significance of attitudes towards statistics in relation to gender, performance and academic year of students of Computer Engineering at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Cuba. The methodology used was based on the comparative method and responded to a descriptive, correlational and cross-sectional research, in which the Estrada Scale of Attitudes Towards Statistics was administered. As a result, it was found that there are no statistically significant differences between the attitudes, gender and academic year of the students, but there are differences with their academic performance in the subject. It is concluded that, although gender and academic year do not significantly influence attitudes towards statistics, academic performance is related, suggesting the need for educational strategies that improve attitudes and, therefore, academic results.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acón, S.F., y Salazar, M. (2020). Actitudes de universitarios hacia la estadística como materia de estudio y herramienta para analizar datos. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 54(1), 1140. https://www.researchgate.net/publication/342211892_ACTITUDES_DE_UNIVERSITARIOS_HACIA_LA_ESTADISTICA_COMO_MATERIA_DE_ESTUDIO_Y_HERRAMIENTA_PARA_ANALIZAR_DATOS
Aguilera, D. y Perales, F.J. (2019). Actitud hacia la Ciencia: Desarrollo y validación estructural del School Science Attitude Questionnaire (SSAQ). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3), 3103. https://doi.org/10.25267/RevEureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3103
Barrera, M. y Fernández, F. (2022). Actitudes hacia la estadística y su enseñanza en estudiantes y docentes de educación básica secundaria y media. Saber, Ciencia y Libertad, 17(2), 494-522. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9340
Bautista, A., Morales, M., Dórame, L. y Peralta, G. (2016). Un estudio sobre las actitudes hacia la estadística en estudiantes universitarios. Epistemus. (10), 48-54. https://www.epistemus.uson.mx/revistas/articulos/20-7Estadistica.pdf
Comas, C., Martins, J., Nascimento, M.M. y Estrada, A. (2017). Estudio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes de Psicología. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), p. 491. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23
Escalante, E., Repetto, A. y Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la estadística en alumnos de psicología. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 18(1), 15-26. https://www.redalyc.org/pdf/686/68623931003.pdf
Esquivel, R.A. (2023). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de secundaria. Mendive. Revista de Educación, 21(4), e3231. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3231
Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J.M. (2004). Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio. Enseñanza de las Ciencias, 22(2), 264. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v22n2/02124521v22n2p263.pdf
Juárez, C.S. y Mata, A.J. (2021). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Psicología. Revista de Educación y Desarrollo, 59, 49-55. https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/56766
Loayza, J. (2021). Actitudes hacia la investigación científica y estadística en estudiantes de Psicología. ACADEMO (Asunción), 8(2), 165-177. https://doi.org/10.30545/academo.2021.jul-dic.6
Mello, J.D. y Hernández, A. (2019). Un estudio sobre el rendimiento académico en Matemáticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e29, 1-10. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/2090
Navarro, E., Asensio, I., Arroyo, D. y Ruiz, C. (2021). Evaluación de las actitudes hacia la estadística de maestros en formación. RELIEVE, 27(2), art. 6. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/18398
Palacios, D., Caisa, E., y Camacho, M. (2021). Actitud hacia la estadística en estudiantes de Psicología: sistematización de una experiencia formativa. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(1), 40-60. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp40-60
Rodríguez, J. y Gil, J. (2019). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Ciencias de la Educación. Propiedades psicométicas de la versión española del Survey of Attitudes Toward Statistics (SATS-36). RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1). http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12676