Professional improvement in Contactology for the Graduate in Optometry and Optics Criteria that characterize it

Main Article Content

Anileidys Muñoz Lazo
Juan Alberto Mena Lorenzo
Medardo Rodríguez López

Abstract

The article addresses a latent problem related to the process of improvement in Contactology of the Graduate in Optometry and Optics. Its general objective was to determine, from the bibliographic search, a group of theoretical criteria that characterize the professional improvement in Contactology of the Graduate in Optometry and Optics of Pinar del Río. The research followed a qualitative approach with an explanatory character. The necessary information to respond to the objective was compiled from the bibliographic review, which allowed collecting information from previous theoretical results. In addition, other theoretical methods such as analysis and synthesis and induction and deduction were used during the construction of the theoretical foundations, as well as for their processing and interpretation. As a result, it was possible to make an approximation to essential theoretical elements for the studied process, such as: approach to the professional improvement category, professional improvement in health and the importance of professional improvement in the dynamics of the relationship between health care levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz Lazo, A., Mena Lorenzo, J. A., & Rodríguez López, M. (2024). Professional improvement in Contactology for the Graduate in Optometry and Optics Criteria that characterize it. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3602. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3602
Section
ARTICLES

References

Álvarez, J., Fernández, T.C., Valdés, L. (2017). La integración de los componentes académico, laboral e investigativo en la formación de docentes. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 146-163. https://xjournals.com/collections/articles/Article?qt=8tuBmbt81WIBlSn/d8q1mlzb1b0tHQ1OcWNmO7Py5GAXjAB2rA8FnF7BBc0weU/1cJPLlVPRvb /ulclcC76e/w

Bernaza, G y Lee, F. (2005). Algunas reflexiones, interrogantes y propuestas de innovación desde la perspectiva pedagógica de la educación de postgrado. Revista Iberoamericana de Educación 36(13). https://doi.org/10.35362/rie36133142

Bernaza, G., de la Paz, E., del Valle, M., y Borges, L. (2017). La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educación Médica Superior, 31(4). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062/596

Bustamante, T.Y. (2021). Superación profesional en contactología para la promoción de salud y prevención de enfermedades visuales. (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud. https://www.academia.edu/76739251/SUPERACI%C3%93N_PROFESIONAL_EN_CONTACTOLOG%C3%8DA_PARA_LA_PROMOCI%C3%93N_DE_SALUD_Y_PREVENCI%C3%93N_DE_ENFERMEDADES_VISUALES

Franco-Giraldo A. (2015). El rol de los profesionales de la salud en la atención primaria en salud (APS). Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(3), 414-424. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5214006

García, E.E., Herrero, H., Perdomo, D., Gross, C. y Casas, S. (2010). Evaluación del impacto de la consulta de oftalmología en la atención primaria de salud. MEDISAN, 14(7), 888-903. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192010000700002&lng=es&tlng=es

García, M. C. (2017). La superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas laboratorio. (Tesis de doctorado). Universidad De Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Departamento De Química. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/3136

López, G.J., Lemus, E.R., Valcárcel, N. y Torres, O.M. (2019). La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. EDUMECENTRO, 11(1), 202-217. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077 -28742019000100202&lng=es

López, G.J, Cañizares, O., Lemus, E.R. y Valdés, M. (2017). La superación profesional en salud ocupacional como una necesidad para la atención médica integral. Educ Med Super, 31(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200021&lng=es

Mena, J. A. y Mena, J. L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida Universidad-institución productiva. Editorial Universitaria (Cuba). https://books.google.com.mx/books?hl=es&lr=&id=zzX8DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA4&dq=perfil+de+juan+alberto+mena+lorenzo&ots=fqIvyAQODT&sig=cEQ9eccacbebVgGBYJGb7nREqT88

Mendiluce-Martin, L., Ordiñaga-Monreal, E., Fambuena-Muedra, I., y Tobarra-López, A. (2020). Opinión de los médicos de familia sobre las consultas de optometría del Servicio Navarro de Salud. Atención Primaria, 52(9), 669-671. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7713082/

Ministerio de Educación Superior (MES). (2019). Resolución Ministerial No. 140/19. Reglamento de Educación de Posgrado del Ministerio de Educación Superior. Cuba: MES, https://www.uh.cu/wp-content/uploads/2022/11/GOC-2019-O65.pdf

Muñoz, A., Mena, J. A., & Conill, J.A. (2020). La superación profesional en lentes de contacto en Pinar del Río. Evolución histórica. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 193-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000200193&lng=es&tlng=es

Tocabens, D.B., Méndez, A., Dacourt, M.T. (2021). El desempeño profesional del tecnólogo en Optometría y Óptica en la Atención Primaria de Salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 12(4). https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3087

Van der Stuyft, P. y De Vos, P. (2008). La relación entre los niveles de atención constituye un determinante clave de la salud. Revista Cubana de Salud Pública, 34(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864 -34662008000400014&lng=es&tlng=es

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.