The subject History of the contemporary world in pre-university
Main Article Content
Abstract
Cuban educational policy is focused on a process of transformations for its improvement, where curricular changes take place at different levels. The application of study programs faces the challenge of applying a new conception for the treatment of content from developmental didactics. The objective of this article is to socialize the improvement in the practice of teaching the subject History of the Contemporary World at the pre-university level. The result presented was based on the theoretical study and the systematization of lived experiences about how the teaching-learning process developing this subject was conceived and the possibilities of being perfected, based on the diagnosis. The educational context in which the study took place was the "Eduardo García Delgado" Urban Pre-University Institute, Trinidad municipality, Sancti Spíritus province. An essentially qualitative methodology was followed, where the theoretical methods of analysis-synthesis and inductive-deductive and the empirical methods of document review, systematization of experiences, survey and interview were used. The results obtained allowed us to reach the conclusion that, with the application of the developmental teaching strategies, based on the diagnosis that considered the potentialities and shortcomings, it was possible to meet the objectives of the aforementioned subject, so that the students understood contemporary historical processes, phenomena and events in a comprehensive manner, from an economic, social, political, philosophical and cultural vision, to critically assess them and assume a revolutionary position regarding their concrete manifestations.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bernal, L. y Pérez, A. (2023). Conciencia histórica y proceso de enseñanza aprendizaje de la historia. Una revisión necesaria. Debates por la historia. XI(1). 85-113.
Dávila, Y., Robaina, M. y López, Z. (2019). La historia universal mediante la obra martiana en el tercer perfeccionamiento de la educación cubana. Revista Varona (68), 2019.
Echevarría, I. (2013). La selección y uso de las fuentes del conocimiento para la enseñanza de la historia universal contemporánea en la formación pedagógica de los especialistas. Revista Varela, 2(35)
Espinoza, E., Samaniego, R., Verónica, G. y Vélez, E. (2020). La metodología cooperativa para el aprendizaje. Universidad técnica de Machala. Publicaciones, 50(2), 41-58.
Hernández, G.P., Díaz, B. y Guevara, J. (2014). Propuesta didáctica para la motivación por la Historia desde las actividades extraclases en el Preuniversitario. (Parte II). Revista Conrado, 10(44), 54-60.
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: prácticas y teoría para otros mundos posibles. Bogotá, Colombia. Editorial Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano CINDE. 1ra Ed, 258
Lama, E. y González, N. (2019). La Historia Universal en el Tercer Perfeccionamiento de la Educación Cubana. Revista Varona (70), 2020.
Loredo, D. y Lama, E. (2022) ¿Cómo contribuir a la Educación Ciudadana desde la Historia Universal en la formación docente de la carrera de Marxismo Leninismo Historia? Órbita Científica, 28(119).
Palacios Quezada, J. B. y Barrero Serrano, G. I. (2021). Breve análisis de los métodos empleados en la enseñanza de la historia en educación básica. Revista Sociedad & Tecnología, 4(1), 65-73.
Pantoja Suárez, P. T. (2017). Enseñar Historia, un reto entre la didáctica y la disciplina: reflexión desde la formación de docentes de ciencias sociales en Colombia. Diálogo Andino (53) P. 59-71
Prats, J. y Santacana, J. (2014). Por qué y para qué enseñar Historia. En Prats, J. (coord.). Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-27). Barcelona: Graó.
Reyes, J. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI, Editorial Académica Universitaria, Las Tunas, Cuba.
Sánchez Agustí, M. (2011). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Resultados de una intervención en la formación de maestros. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. (25), 3-15
Santisteban Fernández, A. (2019). La enseñanza de las ciencias sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El futuro del pasado, (10), 2019, pp. 57-79
Valdés, D.M. (2018). Uso del cine en la enseñanza de la historia. EduSol 18 (63).
Zilberstein, J. y Olmedo, S. (2014) Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Revista Atenas, 3(27).