Experiences of Distance Education in the Bachelor of Primary Education in time of COVID-19

Main Article Content

Belkis Moreno Corrales
Ramón González Calero
Ileana Vargas Comes

Abstract

Given the presence of the pandemic in Cuba, the Ministry of Higher Education outlines strategies that are renewed, to support the training of students in the midst of such measures and turn adversity into a new opportunity. To achieve this challenge, it is necessary to implement new policies such as: face the pandemic, manage continuity of study, improve and accelerate learning. To address this problem, the authors in this article propose the objective of socializing experiences carried out with students and teachers of the Bachelor of Primary Education career at the Mantua Municipal University Center. As a starting point, an assessment of the different positions in the study of the implementation of Distance Education is made, inquiring through the review of documents, survey and interview to students and teachers that was applied to know the level of preparation and satisfaction. The main results were based on developing the Educational Teaching Process at a distance with quality, the appropriation of the independent work method was achieved based on the quality of learning and greater knowledge management by teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreno Corrales, B., González Calero, R., & Vargas Comes, I. (2022). Experiences of Distance Education in the Bachelor of Primary Education in time of COVID-19. Mendive. Journal on Education, 20(2), 385–393. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2704
Section
ARTICLES
Author Biographies

Belkis Moreno Corrales, Centro Universitario Municipal de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Municipio Mantua

Dedpartamento de formación del CUM Mantua. Coordinadora de carrera Educación Primaria.

Ramón González Calero, Centro Universitario Municipal de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Municipio Mantua

Director del Centro Universitario del municipio Mantua.

Ileana Vargas Comes, Centro Universitario Municipal de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Municipio Mantua

Dedpartamento de formación del CUM Mantua. Coordinadora de carrera Educación Preescolar

References

Abella García, V.; grande de Prado, M.; García-Peñalvo, f. J.; Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid.

Alcántara Santuario, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova Cardiel (Coord). Educación y pandemia: una visión académica (pp. 75-82) Ciudad de México: UNAM. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. htpp://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educación/

Fardoun, H., Yousef, M., González-González, C., & Collazos, C. A. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21. https://repositorio.grial.eu/handle/grial/2091

Langer, E. (2018) Los miedos en tiempos de crisis según docentes y estudiantes de Argentina. Universitarias, 28, pp. 19-38. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17163/uni.n28.2018.01

Lorenzo, A., Días, K. y Zaldívar D. (2020) La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: apuntes generales. Anales De La Academia De Ciencias De Cuba, 10(2), e839. Recuperado de http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/839

Lloyd, M. (2020). En Educación y pandemia: una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). México: UNAM. p. 115-121.

Murillo, J. y Duk, C. (2020) El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2020, 14(1), 11-13. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Ruiz Ortiz L. (2016). La educación a distancia una nueva mirada en la educación superior cubana. Tecnología Educativa. http://tecedu.uho.edu.cu

Rodríguez, A., Torres, Y. y Leyva, C. (2020) Procedimiento metodológico para perfeccionar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Historia de la Psicología en la formación del psicopedagogo. Revista Opuntia Brava, 12(4), 110-122. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1038/1348

Torres, Y., Medina, E. y Ramírez, A.M. (2019) La obra de José Martí en las clases de Psicología, una propuesta para la formación de educadores. Revista Pedagogía Universitaria, 24(1), 56-65. Disponible en: https://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/792

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.