Methodological Guide for the deployment of the management model of the internationalization of the curriculum

Main Article Content

Mirian Camejo Puentes
María Elena Fernández Hernández
Mercedes Camejo Puentes

Abstract

At University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", as in context of Latin America and Caribbean, curriculum internationalization continues to be action that, as a main aspect of Master University Institutional Internationalization Strategy, not yet advances as expected. In this sense, a Model to manage curriculum´s internationalization from methodological work, a scientific outcome of research project "Improvement processes of management system in teaching department", was developed and put into practice in Early Childhood Education Faculty. In order to contribute to effective Model deployment, a Methodological Guide was conceived to conduct methodological the total or partially implementation tasks, of participating teachers both, at individual and collective levels, the Guide in exposed in present article. For its conception, were applied methods as historical-logical analysis, analysis-synthesis, inductive-deductive, document review, group interview, modeling, systemic-structural and expert judgment. A year after Methodological Guide application in Early Childhood Education Faculty provides encouraging results leading to Curriculum Internationalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Camejo Puentes, M., Fernández Hernández, M. E., & Camejo Puentes, M. (2020). Methodological Guide for the deployment of the management model of the internationalization of the curriculum. Mendive. Journal on Education, 18(4), 808–823. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2035
Section
ARTICLES
Author Biographies

Mirian Camejo Puentes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dirección de Relaciones Internacionales

Metodóloga-

María Elena Fernández Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Dirección de Relaciones Internacionales

Directora

Mercedes Camejo Puentes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Departamento de Educación Primaria

Profesora

References

Arango, A. y Acuña, L. (2018). La internacionalización del currículo y su relación con las condiciones de calidad en los programas académicos de educación superior para la obtención de registro calificado. Revista ObiES, 2, 35-49.

Botero, L.H. y Bolívar, M.C. (2015). Guías para la internacionalización de la educación superior. Gestión de la internacionalización. Bogotá: MINE­ DUCACIÓN, 16-36.

Gacel-Ávila, J. (2009). Marco teórico: modelo de oficinas de relaciones internacionales. En G.Bernácer (Ed.), Casos prácticos para la gestión de la internacionalización en universidades. Alicante: Oficina de Gestión de Proyectos Internacionales de la Universidad de Alicante y Red SAFIRO, 6-32.

Gacel-Ávila, J. (2018). Educación superior, internacionalización e integración en América

Latina y el Caribe en Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe 2018 / Coordinado por Pedro Henríquez Guajardo. Caracas: UNESCO – IESALC

y Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

Gacel-Ávila, J. y Rodríguez-Rodríguez, S. (2018). Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe. Un balance. México: Universidad de Guadalajara, UNESCO-IESALC, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 43-126.

Knight, J. (1994). Internationalization: Elements and Checkpoints. Ottawa: Oficina de Canadá para la Cooperación Internacional, 4-15.

Knight, J. (2008). Higher Education in Turmoil. The Changing World of lnternationalization. Róterdam: Sense Publishers, 16-36.

Leask, B. (2016). ¨Internacionalización del currículo y todo el aprendizaje de los estudiantes¨

Universidad La Trobe: Melbourne, Australia. 2016.

Madera L.I. (2018). Educación y desarrollo sostenible al 2030: internacionalización de la formación Docente en América Latina y el Caribe en Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva / Coordinado por Jocelyne Gacel-Ávila. Caracas: UNESCO – IESALC y Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 89-110.

Ministerio de Educación Superior (2018). Reglamento de trabajo docente y Metodológico de la educación superior en Cuba. La Habana: MES, 5-26.

Most read articles by the same author(s)