Competences, skills and performance. Notes and reflections for a debate in Cuban pedagogical training
Main Article Content
Abstract
In recent times, the study of competences has being strength in Cuba from the pedagogical and didactic point of view. So it is necessary to continue working on the basis and relevance of the use of this term. This article analyzes the origin and theoretical basis of competencies, the diversity of points of view in its conceptualization and the lack of coherence in the structuring of curricula and programs with a competency approach by using document analysis method. Similarly, the authors disagree with the use of the term competence in the process of teacher training. It is presented their views on it. Finally, they conclude that there are similarities with the skills, so they are pronounced for the improvement of the term professional performance in the educational process of educators in Cuba. In this way, they aim to analyze the viability of the use of the term competence in the process of teacher training in Cuba.
Downloads
Article Details
References
Aldana, J., Salón, M., & Guzmán, N. (2019). Liderazgo sistémico en las competencias gerenciales docentes universitarias. CIENCIAMATRIA, 5(8), 50-74. https://doi.org/10.35381/cm.v5i8.87
Almerich, G.; Suárez-Rodríguez, J.; Díaz-García, I. y Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74, doi: 10.5944/educXX1.23853.
Amador, S., Velázquez, A., Alarcón, P. (2018) Las competencias profesionales del psicólogo desde una perspectiva integral. Revista de Educación y Desarrollo. 45, pp1-10.
Bicocca-Gino, R. (2017). Análisis crítico-filosófico de las potencialidades educativas de la enseñanza basada en competencias. Educación y Educadores, 20(2), 267-281. Recuperado el 17 de mayo de 2017, de www.educacionyeducadores.unisabana.edu.co/
Cañadas, L Santos-Pastor, M L y Castejón F J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. España: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física Universidad Autónoma de Madrid (FEADEF) ISSN: Edición impresa: 1579-1726.
Chomsky, N. (1972). Lingüística cartesiana. Madrid: Gredos.
Climent, J. (2014). Origen, desarrollo y declive de las competencias. Educación y educadores, 17(1), 149-168.
Climent, J. (2017). Fortalezas y debilidades del concepto polisémico de “competencias”. Actualidades Investigativas en Educación. 17(3). DOI: 10.15517/aie.v17i3.29065.
Cuesta, A (2019). Tecnología de gestión de recursos humanos. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba; 9(3).
Fariñas, G. (2011). El lecho de Procusto o la convcención sobre la competencia humana. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. 15(2), 341-350. Disponible en: https://www.scielo.br/pdf/pee/v15n2/v15n2a16.pdf
Fariñas, G. (2015). La enseñanza que desarrolla desde la perspectiva de la psicología cubana. Educação e Filosofia Uberlândia, 29(57), p. 43-59, ISSN 0102-6801
García, A. (2015). La competencia didáctica de los maestros de informática de la enseñanza primaria. Atenas, 3(31), 8-22. Recuperado el 3 de enero de 2017, de http://www.atenas.rimed.cu.
González, F, Mitjans, A, Bezerra, M (2016) Psicología en la educación: implicaciones de la subjetividad en una perspectiva cultural- histórica. Revista puertorriqueña de psicología, 27(2), 260 – 274, issn 1946 – 2016. Disponible en: http://www.fernandogonzalezrey.com/images/PDFs/producao_biblio/fernando/artigos/educacao_e_subjetividade/PSICOLOGA-EN-LA-EDUCACIN.pdf
González, V, López, A y Valdivia, E, (2017). Diplomado en docencia e investigación universitaria. Una experiencia formativa para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la Universidad de Atacama. Revista Iberoamericana de Educación, 74(1), 2017 ISSN-e 1681-5653, ISSN 1022-6508, págs. 121-146
Guzmán Marín, F. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 107-120. Recuperado a partir de https://rieoei.org/RIE/article/view/610.
Higuera Aguirre, E., Schutijser de Groot, D., & Salinas Cárdenas, V. (2018). El debate como estrategia metodológica para el desarrollo de las competencias genéricas del proyecto Tuning para América Latina. MLS Educational Research, 2(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29314/mlser.v2i2.92/
Hernández Arteaga, I.; Alvarado Pérez, J. C. & Luna, S. M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151. Recuperado de:. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/620/1155
Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A. & Fernández-Río, J. (2016). Influencia de las experiencias vivenciadas por el alumnado en el desempeño de futuras competencias docentes. Contextos Educativos, 19, 25-41. DOI: 10.18172/con.2742
Jato, E., Cajide, J., Muñoz, M. A. & García, B. (2016). La formación del profesorado universitario en competencias lifelong learning a partir de las demandas de empleadores y egresados. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 69-85. DOI: 10.6018/rie.34.1.215341
Mugarra, C, Bebert G, y Telford, T (2019). Identificación de insuficiencias y acciones tomadas para mejorar las competencias en el trabajo metodológico y educativo de los docentes. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, 30(2). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S16091172019000200045&script=sci_arttext
MTSS. (1999). Resolución No 21. Gaceta oficial de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Ministerio del Trabajo y Seguridad Social.
Parra, H. (2015). Docencia socioformativa y desempeño académico en la Educación Superior. Paradigma, XXXVI(1), 42-55. Obtenido de http://www.lamjol.info/index.php/PARADIGMA
Parsons, T. (1937). The structure of social action. New York: McGraw.
Remedios, J. (2005). Desempeño, creatividad, y evaluación de los docentes en el contexto de los cambioseducativos de la escuela cubana. La Habana: Educación Cubana.
Rodríguez, D (2019). Transformación de la educación médica cubana ante la necesidad de la formación por competencias. Inv Ed Med. 8(32), Disponible en http://riem.facmed.unam.mx/node/1007
Ronquillo, E, Cabrera C, y Barberán, J. (2019) Competencias profesionales, desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11. ISSN: 2222-081x
Sacristán, J. (2008). Educar por comptencias, ¿qué hay de nuevo? Bogotá: Morata.
Suárez, C. (2007). Las capacidades y las competencias: su comprensión para la formación del profesional. Acción Pedagógica. (16), 30-39.
Tiza, M, Campos, E y Castellón, Y (2016). La formación de la competencia literaria: un reto para la educación de estos tiempos. Invest pens crit, 4(2), 115-125
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Ciudad México: Talca. Proyecto Mesesup.
Valcárcel. N, (2016). La UMSA en la excelencia académica. La Paz: Universidad de San Andrés.
Zentina, C, Magaña, D y Avendaño, K. (2017) Enseñanza de las competencias de investigación: un reto en la gestión educativa. Revista Atenas, 1(37), Recuperado de: http://atenas.mes.edu.cu