Strategy for the development of spelling skills in the students of the degree in Primary Education

Main Article Content

Carlos Alberto Rojas González
Daniel Agustín Rojas Plasencia
Regla Alicia Marcé Quián

Abstract

The development of spelling skills as part of the comprehensive training of the primary teacher, is today one of the main challenges in initial training, in particular, becomes a learning problem. The present work aims to present the results of the study carried out on the current state of the process of development of spelling skills in the career Degree in Primary Education at the University of Pinar del Río. To do this, the following methods were used: historical-logical, documentary analysis, teacher interviews, teacher-in-training surveys and observation of classes, which allowed us to verify the current status of this process in the initial training of the primary teacher. The dialectical-materialist method was taken as a methodological basis. From the systematization carried out it was possible to know that the topic has been little addressed in the particular context expressed. In the historical evolution of the training of graduates in this career has not been achieved the appropriation of the internal structure of this skill by students, which significantly limits the learning and practice of correct writing of the mother tongue.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas González, C. A., Rojas Plasencia, D. A., & Marcé Quián, R. A. (2019). Strategy for the development of spelling skills in the students of the degree in Primary Education. Mendive. Journal on Education, 17(1), 97–108. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1464
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Alberto Rojas González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educacion, especialidad Humanidades. Profesor de Español-Literatura, Historia y Marxismo Leninismo. Actualmente trabaja en el Dpto. de Educación Primaria de la Facultad de Educación Infantil. Máster en Pedagogía Profesional.

Daniel Agustín Rojas Plasencia, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca".

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Departamento de Educación Primaria

Regla Alicia Marcé Quián, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca".

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Departamento de Educación Primaria

References

Arias Leyva, G., & Pérez, S. (1992). Algunas consideraciones sobre el trabajo ortográfico en la escuela primaria. Ministerio de Educación. La Habana.

Alvero Francés, F. (2002). Lo esencial en la ortografía. La Habana: Pueblo y Educación.

Abello Cruz, A.M. (2007). Para ampliar mis horizontes culturales. La Habana: Pueblo y Educación.

Balmaseda Neyra, O. (1996). Ortografía: nuevos caminos para su enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Balmaseda Neyra, O. (2002). Enseñar y aprender ortografía. La Habana: Pueblo y Educación.

Balmaseda Neyra (2013). Razones para estudiar ortografía. En Ortografía. Selección de materiales para la Enseñanza Primaria (pp. 12-23). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Callizo Gracia, R. (2014). Propuesta didáctica de ortografía: intervenciones cognitivas con Inteligencias Múltiples y Programación Neurolingüística. Universidad Internacional de La Rioja. España.

Fernández-Rufete Navarro, A. (2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería. Investigaciones Sobre Lectura, 4, 7-24.

Hernández Hernández, LM. (2017). Ortografía. La Habana. Editorial Científico-Técnica.

Ministerio de Educación Superior. (2009). Instrucción No.1 /09. La Habana, Cuba: MES.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio E. La Habana, Cuba: MES.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Orientaciones metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación Primaria Plan «E». Comisión Nacional de Carrera, La Habana, Cuba.

Ruiz Iglesias, M. y otros (1997). Pedagogía textual. El proceso de enseñar y aprender ortografía. México. Editorial INAES.

Most read articles by the same author(s)