Pedagogical professional orientation strategy with group focus for the development of pedagogical professional interests

Main Article Content

Isbel Barrera Cabrera
Ariel Caridad Reyes Torres
Reinaldo Néstor Cueto Marín

Abstract

The article is part of the research project Vocational career guidance for entry into pedagogical careers, from the University of Pinar del Río "HermanosSaíz Montes de Oca". Its objective was to develop a strategy of pedagogical professional guidance with a group approach, which contributes to the development of pedagogical professional interests in students from the first to third year of the Mathematical-Physical career. It is an experimental research, in its pre-experiment variants, in which the dialectical-materialist method was assumed as the methodological basis, which supported the use of methods of the theoretical level, used in the determination of the theoretical referents of the research; methods of the empirical level and psychological techniques were used that as a whole allowed to verify the current state of the pedagogical professional interests, in the students from the first to the third year of the Mathematics-Physics career. The elaborated strategy is based on a system of principles, a categorical system and the moments through which the process of pedagogical professional guidance passes. Its implementation in practice allowed the appropriation of the contents related to the pedagogical profession and the teacher's work, the emotional identification and assumption of a positive attitude in the different activities that were carried out, which demonstrates the validity of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrera Cabrera, I., Reyes Torres, A. C., & Cueto Marín, R. N. (2018). Pedagogical professional orientation strategy with group focus for the development of pedagogical professional interests. Mendive. Journal on Education, 16(4), 517–548. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1421
Section
ARTICLES
Author Biographies

Isbel Barrera Cabrera, Misión Rivas

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar, Máster en Educación y Especialista en Docencia en Psicopedagogía. Coordinardor de la  Misión Rivas


Ariel Caridad Reyes Torres, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Vicerrectoría de Informatización, Investigación y Posgrado, Director del Departamento de Educación de Posgrado

Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar

Reinaldo Néstor Cueto Marín, Universidad de Sancti Spiritu

Investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

References

Barrera, I. (2016). El proceso de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal, dirigido al desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Tesis de doctorado. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río, Cuba.

Barrera, I., Cueto, R. N., Reyes, A. C. & Carballo, F. L. (2018). El trabajo grupal en el proceso de orientación profesional pedagógica. Algunas consideraciones teóricas. Revista Alternativas Cubanas en Psicología, 6 (16), 53-62.

Batista, T. (2005). Una propuesta del proceso de gestión pedagógica del colectivo de año: una metodología de instrumentación en la carrera de agronomía en el centro universitario Isla de la Juventud. Tesis de doctorado. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río, Cuba.

Becalli, L. E. & González, J. (2016). La consolidación de intereses profesionales pedagógicos en estudiantes de Licenciatura en Educación. Algunas claves. Revista Atenas, 4 (3), 152-168.

Cueto, R. (2012). Estrategia educativa para el desarrollo de la OPVP con enfoque multifactorial. Informe de resultado del proyecto institucional. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Capitán Silverio Blanco Núñez”, Sancti Spíritus.

Cueto, R., Barrera, I. & Piñera, Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Mendive. Revista de Educación, 14 (3), 227-236.

Domínguez, I., Matos, Z. C. & Díaz, J. (2016). La diversidad de los intereses profesionales. Su atención en la formación inicial del educador. Revisita Pedagogía Universitaria, 11 (1), 51-64.

Domínguez, L. (2014). Orientación educativa y profesional. En: Juventud y grupo en la educación superior: apuntes desde la Psicología (pp. 37 – 67). La Habana: Universidad de La Habana. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior.

Domínguez, T. (2016). La innovación y los intereses profesionales pedagógicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Avanzada Científica, 19 (2), 1-16.

Gómez, J, A., Torres, J. Aguilar, V. (2018).La orientación profesional hacia la especialidad albañilería: un sistema de actividades. Mendive. Revista de Educación, 1 (2), 247-261.

González, D. J. (2015). Martí, Vigotski y los fundamentos de la psicología cubana histórico cultural. Revista Alternativas Cubanas en Psicología, 3 (7), 27-41.

González, K. (2005). Estrategia de capacitación de los directivos de educación del municipio Venezuela para la dirección de la orientación profesional pedagógica. Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”, Ciego de Ávila, Cuba.

González, V. (1989). Niveles de integración de la motivación profesional. Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", La Habana, Cuba.

González, V. (2011). Perspectivas teóricas de la orientación profesional: una visión crítica desde el Enfoque Histórico – Cultural del desarrollo Humano. En: Orientación Educativa (Parte I, pp. 101 – 122). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

González, V. (2013). La orientación profesional en la educación superior. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural del desarrollo humano. Revista Alternativas Cubanas en Psicología, 1 (2), 55-63.

Guevara, G. E. & Herrera, J. I. (2012). La orientación educativa y familiar. Su implicación en la formación del profesional universitario en Cuba. Universidad “José Martí Pérez”, Sancti Spíritus.

Inocêncio, A. (2016). Modelo pedagógico para la orientación profesional de los estudiantes en los primeros años de formación pedagógica superior en Angola. Revista EduSol, 16 (56), 167-181.

Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021 (12 de julio de 2017). Granma. Recuperado a partir de http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versión%20Final.pdf

Manzano, R. (2005). La orientación profesional pedagógica en los Institutos Preuniversitarios Vocacionales de Ciencias Pedagógicas. Manuscrito no publicado. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación.

Mariño, J. T. & Mariño, A. M. (2014). La motivación profesional pedagógica desde el enfoque creativo-vivencial para el mejoramiento de la calidad de la educación en Cuba. Revista VARONA, (59), 58-63.

Martínez, M. (2002). Naturaleza y principios de la Filosofía de la Educación. Una reflexión. En M, Martínez & J, Rodríguez (Comp). Filosofía de la Educación (pp. 1 – 13). Recuperado a partir de https://issuu.com/hansmejiaguerrero/docs/libro_filosof__a_de_la_educaci__n

Matos, Z. (2003). La orientación profesional vocacional: una metodología integradora para su desarrollo en el preuniversitario del territorio guantanamero. Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", La Habana, Cuba.

Ortiz, O. L., Nápoles, A. & Sánchez, V. (2013). La orientación educativa como función profesional en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 18 (4), 40-48.

Pérez, P. (2017). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades agropecuarias para los estudiantes del nivel preuniversitario. Mendive. Revista de Educación, 15 (2), 184-193.

Pino, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica. Una propuesta desde el enfoque problematizador. Tesis de doctorado. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", La Habana, Cuba.

Pino, J. L. (2011). La orientación profesional pedagógica: el reto de su perfeccionamiento. En S. C. Recarey (Comp.) Orientación Educativa, Parte I (pp. 123 - 162). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Revista Alternativas Cubanas en Psicología, 1 (2), 48-54.

Pino, J. L. (2016). Concepción de la formación vocacional y la orientación profesional para el trabajo en el Ministerio de Educación de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Ramos, Y. & Breijo, T. (2017). La orientación profesional hacia las especialidades técnicas desde la secundaria básica. Mendive. Revista de Educación, 15 (2), 242-252.

Rivera, N., Torres, J. & Cordero, E. (2018).El proceso de orientación profesional hacia carreras militares con perfil de mando: una estrategia pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 16 (1) p. 51-64.

Valido, T. T., Cueto, R. N. & Piñera, Y. C. (2017). Hacia el enfoque artístico de la Orientación Profesional Pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 15 (3).

Valle, A. D. (2012). La Investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.